A cikk szerzője:

Czuczay László PL vezetőmérnök
Máv Zrt.

Szabadbattyán–Balaton­füred-vonalszakasz villamosítása és pályaátépítése

Ki ne ismerné a Szabadbattyán–Balatonfüred–Tapolca-vasútvonalat, ami a legkedveltebb üdülőhelyre viszi el az utasokat. A Balaton partján vezetett vonal a népszerű üdülőhelyekre biztosít hangulatos utazást. Sajnos a 115 éve épült vasútvonal leromlott állapota, az egyre gyakoribbá váló lassújelek, az átalakult vagy megszűnt vonalcsatlakozások (például Káptalanfüred–Veszprém), az elavult és költséges vontatási nem, mind hozzájárultak a vonal népszerűségének csökkenéséhez. Ezért fogott hozzá 2016-ban a közlekedési kormányzat a vonal átépítésének és villamosításának tervezéséhez. Az eredeti terv, hogy a 2017. évi magyarországi úszó-világbajnokság nyílt vízi helyszínére – Balatonfüredre – már villamos vontatású vonatokkal lehessen eljutni, nem teljesült, mert a tervezés rávilágított arra, hogy az elhanyagolt pálya, a szükséges alépítményi beavatkozások és ívkorrekciók, a funkciójukat vesztett állomási vágányok miatti állomási vágányhálózat átépítése, a Csittény-hegyi alagút, mint szűk keresztmetszet, átépítése nem valósítható meg ilyen rövid idő alatt.

A projekt főbb műszaki adatai

– Két tápvezetékes rendszerű 2×25 kV felsővezetéki rendszer létesítése egy betáplálási alállomással (Szabadbattyán).
– A villamosításhoz szükséges pálya, biztosítóberendezés, távközlés, alállomás átalakítása.
– Térvilágítás korszerűsítése, vasúti optikai légkábelek kiépítése.
– Villamosítandó vonalszakasz nyolc állomása közül megadott négy állomás (Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs) vágányhálózatának átépítése, ezeken az állomásokon 250 m hosszú Sk+55 magasságú burkolt utasperonok létesítése.
– A villamosítással érintett 55 vkm hosszú pályaszakasz fenntartási vágányszabályozása.
A pályás tervek elkészítése során folyamatos egyeztetés volt a tervező alvállalkozó (Uvaterv) és az üzemeltető (MÁV Zrt.) között, így az elkészült tervek döntő többségben tartalmazták az üzemeltető szombathelyi PFT Főnökség észrevételeit, azonban azt is meg kell említeni, hogy a kéthetenként megtartott koordinációs értekezleteken még 2020 végén is sokat kellett foglalkozni a tervek módosításával, véglegesítésével.
Pályás tervcsomag készült az átépítendő négy állomás vágányhálózatáról, a Csittény-hegyi alagútnál a pályaszintcsökkentés miatti vágányszakaszról, a villamosítandó szakaszon lévő átépítendő hat csoport nem elemes burkolatú útátjáróról, egy csoport új „labirint” gyalogosátjáróról és a vonalszakasz vágányszabályozásának geometriai tervéről.
A tényleges kivitelezési munkák előtti munkaterület átadása 2019. szeptember 6-án történt, amely után megkezdődtek a felsővezetéki oszlopok alapozási munkái.

3. ábra. Alsóörs állomás végponti oldala a VI.-VII. vágány elbontása után. (Fotó: Czuczay László)

4. ábra.Balatonfűzfő állomáson épül az Sk+55-ös utasperon. (Fotó: Czuczay László)
2019 végéig a már hosszú idő óta a forgalomból kizárt alsóörsi VI–VII. vágány (3. ábra) és a balatonfűzfői I. és III. vágányok elbontásával kezdődtek meg a pályás munkák, ezek átszállásos vágányzárat még nem igényeltek.
2020. január 16–április 30. között volt az első hosszabb átszállásos vágányzár Szabadbattyán–Balatonfüred között a kivitelezés érdekében, amely időszakban Balatonfűzfő állomás átépítése (4. ábra), a Csittény-hegyi alagút pályasüllyesztése, a csatlakozó pályarészeinek átépítése, valamint Balatonalmádi állomáson a IV. csonkavágány és a kiágazó 6. számú kitérő elbontása és Alsóörs állomás IV–V. vágány elbontása (5. ábra) történt meg.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • 1. Fonyó Sándor. A csittényhegyi alagút átépítése. Sínek Világa 2021/2:8-16.o.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©