A cikk szerzője:

Czuczay László PL vezetőmérnök
Máv Zrt.

Szabadbattyán–Balaton­füred-vonalszakasz villamosítása és pályaátépítése

Ki ne ismerné a Szabadbattyán–Balatonfüred–Tapolca-vasútvonalat, ami a legkedveltebb üdülőhelyre viszi el az utasokat. A Balaton partján vezetett vonal a népszerű üdülőhelyekre biztosít hangulatos utazást. Sajnos a 115 éve épült vasútvonal leromlott állapota, az egyre gyakoribbá váló lassújelek, az átalakult vagy megszűnt vonalcsatlakozások (például Káptalanfüred–Veszprém), az elavult és költséges vontatási nem, mind hozzájárultak a vonal népszerűségének csökkenéséhez. Ezért fogott hozzá 2016-ban a közlekedési kormányzat a vonal átépítésének és villamosításának tervezéséhez. Az eredeti terv, hogy a 2017. évi magyarországi úszó-világbajnokság nyílt vízi helyszínére – Balatonfüredre – már villamos vontatású vonatokkal lehessen eljutni, nem teljesült, mert a tervezés rávilágított arra, hogy az elhanyagolt pálya, a szükséges alépítményi beavatkozások és ívkorrekciók, a funkciójukat vesztett állomási vágányok miatti állomási vágányhálózat átépítése, a Csittény-hegyi alagút, mint szűk keresztmetszet, átépítése nem valósítható meg ilyen rövid idő alatt.


Balatonkenese állomás

Átépítés előtt
Négyvágányú, 48 és „I” felépítményű, 4,75 m vágánytengely-távolságú állomás, amelynek nem volt víztelenítése, az utas­peron Sk+15 cm magas, 200 m hosszú vasbeton aljszegélyes 1,65 m széles burkolatlan peron volt (11. ábra).
Az állomás hat csoportkitérő mindegyike faaljas kitérő volt.

11. ábra. Balatonkenese állomás látképe az átépítés előtt. (Fotó: Bárdics Róbert)12. ábra. Balatonkenese állomás látképe átépítés után. (Fotó: Bárdics Róbert)

Átépítés után
Háromvágányú, 54 rendszerű felépítményű, 4,75 és 9,50 m vágánytengely-távolságú, szivárgórendszerrel víztelenített állomás, a 250 m utasperon Sk+55 magas, 250 m hosszú, 6,2 m széles térkő burkolatos peron két fedett esőbeállóval (12. ábra).
Az állomáson két csoport B54XI rendszerű és két csoport B 60-800 rendszerű új kitérő épült be (13. ábra), megépült 100 m életvédelmi és 495 m vagyonvédelmi kerítés, valamint 100×6 m új burkolt rakterület.
Új megoldásként az állomás végponti felének víztelenítése érdekében egy 76,3 m hosszú párologtatómedencébe (14. ábra) van bevezetve a szivárgórendszer által összegyűjtött víz, mert csatornába vagy burkolt árokba nem volt lehetőség a szivárgót bekötni.

13. ábra. Balatonkenese állomás végponti oldala az átépítés után. (Fotó: Bárdics Róbert)14. ábra. Párologtatómedence Balatonkenese állomáson. (Fotó: Czuczay László)

Balatonfűzfő állomás

Átépítés előtt
Négyvágányú, 48 rendszerű felépítményű, 4,75 m vágánytengely-távolságú állomás, amelynek nem volt víztelenítése, az utasperon Sk+15 cm magas, 200 m hosszú vasbeton aljszegélyes 1,65 m széles burkolatlan peron volt.
Az állomás hat csoportkitérője közül mindegyik faaljas kitérő volt. Az állomás átmenő fővágányában volt egy R=300 m sugarú ív, amely miatt 400 m hosszon 60 km/h állandó sebességkorlátozás volt érvényben.

Átépítés után
Kétvágányú, 54 rendszerű felépítményű, 10 m vágánytengely-távolságú, szivárgórendszerrel víztelenített állomás, az utasperon Sk+55 magas, 250 m hosszú, 6,5 m széles térkő burkolatos peron két fedett esőbeállóval. Az állomáson két csoport B54XI rendszerű új kitérő került beépítésre, valamint megépült 85 m életvédelmi kerítés, 242 m vagyonvédelmi kerítés és 440 m védőkorlát.
Az állomás átmenő fővágányában a legkisebb ívsugár R=450 m, így a korábbi 60 km/h állandó sebességkorlátozás megszűnt (15. ábra).

15. ábra. Balatonfűzfő állomás a műszaki átadás után. (Fotó: Bárdics Róbert)


Alsóörs állomás

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • 1. Fonyó Sándor. A csittényhegyi alagút átépítése. Sínek Világa 2021/2:8-16.o.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©