Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Székesfehérvár vasútállomás átépítése
Székesfehérvár állomás Magyarország egyik legjelentősebb vasúti csomópontja. Az állomás a Budapest–Nagykanizsa–Murakeresztúr vasútvonalon, az V. sz. nemzetközi korridoron fekszik. A Budapest–Nagykanizsa–Murakeresztúr vonalból Székesfehérvár állomáson ágazik ki a Székesfehérvár–Szombathely, Székesfehérvár–Komárom és Székesfehérvár–Börgönd (Pusztaszabolcs és Sárbogárd) vasútvonal. Az állomásnak számottevő a személy- és teherforgalma. A meglévő állapotok egyre kevésbé feleltek meg a nagy utas- és teherforgalom követelményeinek.
Műtárgyak
Az állomás átépítése több műtárgy megszüntetését, felújítását és létesítését is szükségessé tette.
- A börgöndi és egyes üzemi vágányok alatti, funkciójukat vesztett teknőhidak bontása.
- Üzemi (gépészeti) gyalogos-felüljáró bontása (5. kép).
- A meglévő két utasaluljáró, szélességi méretei miatt, már nem felelt meg a mai kor követelményeinek. Ezért a kezdőpont felőli régi aluljárót (6. kép) el kellett bontani, helyére az utasáramlást jól biztosító, 8,40 m széles aluljáró épült (7. kép).
A végpont felőli gyalogos-aluljáró funkciója megváltozott, kábelalagúttá alakították át.
- Az Aszalvölgyi árok műtárgy felújítása, boltozati rész megerősítésével, újbóli szigetelésével, az alatta lévő szennyvízcsatorna bélelésével (8., 9. kép).
- A Széchenyi úti műtárgy felújítása, pillérek megerősítésével, felszerkezet szélesítésével, új szigetelés kialakításával (10., 11. kép).
- A Hosszúsétatéri gyalogos-aluljáró felújítása falfelületek javításával, ernyőszigetelés beépítésével.
- Intermodális csomópont (IMCS) gyalogos-felüljáró I. ütemének építése a peronokhoz vezető lépcsőkkel együtt (12. kép).
Villamos felsővezeték és erősáramú berendezések
- Az átépült vágányok és kitérők felett a régi felsővezetéki hosszláncokat és iránysodronyokat új felsővezetéki hosszláncokra, iránysodronyokra kellett cserélni. Az átépített részen a felsővezeték-tartó oszlopok 85%-át új oszlopokra kellett cserélni a vágányok és a vágánykapcsolatok megváltozott helyigénye miatt.Új FET és HETA berendezések telepítése. Oszloptranszformátorok telepítése a biztosítóberendezés alátámasztásához és a váltófűtés energiaellátásához.
- Az ideiglenes utasperonokon a meglévő felsővezeték-tartó oszlopok bontása, új ideiglenes felsővezeték-tartó oszlopok felállítása a peronok középvonalára.
- Térvilágítási tornyok cseréje a megváltozott vágányhelyzet és nem megfelelőség miatt (13 db).
- Az állomás villamosenergia-ellátásához a korábbi, nem elégséges teljesítményű transzformátorok cseréje nagyobb teljesítményűre.
- Az állomáson 61 csoport kitérőre épült ki villamos váltófűtés.
Biztosítóberendezés
- A pályaépítési fázisokhoz igazodva a meglévő biztosítóberendezéssel kellett a változásoknak megfelelő forgalmi feltételeket kielégíteni. A folyamatosan változó forgalmi szituációk biztosítóberendezéssel történő követése igen bonyolult feladat volt, mivel az állomás páros végén Integra berendezés, a páratlan végén VES berendezés működött. Az új ideiglenes vágányutak biztosítóberendezési kialakítása során illeszteni kellett egymáshoz a két egymástól eltérő berendezést is.
Magasépítmények
- A már funkciójukat vesztett és/vagy az új vágánygeometria kialakítását akadályozó raktárépületeket, váltóállító tornyot (III. torony) forgalomirányító tornyot (II. torony) el kellett bontani (13., 14. kép).
- A felvételi épület átalakítása során munkaterületté vált az utascsarnok, így az ott lévő pénztárakat és egyéb szolgálati helyeket konténerekbe kellett költöztetni. A pénztárkonténereket a felvételi épület város felőli oldalán, a Béke téren lehetett elhelyezni.
- A külsős forgalmi iroda és a kocsivizsgálók konténerét az első fázisokban átépített tehervonati vágányok között, a XIII. sz. vágány helyén lehetett elhelyezni. Külön gondot jelentett a konténerek közművekkel való ellátása.
- Az utascsarnokban két liftet kellett beépíteni, és ennek következtében át kellett alakítani az utasaluljáró lépcsőjének csatlakozását.
- A felvételi épület egyes üzemi területe alaprajzilag is módosult. Az átépítéssel érintett területek új burkolatot, festést kaptak. Az erős- és gyengeáramú (tűzjelzés, beléptető rendszer, utastájékoztatás, informatikai hálózat) rendszerek is átépültek.
- A felvételi épület homlokzati nyílászáróinak cseréje vagy felújítása a tenderkiírás szerint történt. Mivel az épület műemlék, a homlokzat új festést kapott az Örökségvédelmi Hivatallal egyeztetett módon.
- A felvételi épület utascsarnokán a régi bejárati ajtók helyett új, fotocellás ajtókat építettek be.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!