A cikk szerzője:

Nyiszter Tamás projektvezető
Dömper Kft.

Bata András projektvezető-helyettes
Dömper Kft.

Székesfehérvár vasútállomás átépítése

Székesfehérvár állomás Magyarország egyik legjelentősebb vasúti csomópontja. Az állo­más a Budapest–Nagykanizsa–Murakeresztúr vasútvonalon, az V. sz. nemzetközi korridoron fekszik. A Budapest–Nagykanizsa–Murakeresztúr vonalból Székesfehérvár állomáson ágazik ki a Székesfehérvár–Szombathely, Székesfehérvár–Komárom és Székesfehérvár–Börgönd (Pusztaszabolcs és Sárbogárd) vasútvonal. Az állomásnak számottevő a személy- és teherforgalma. A meglévő állapotok egyre kevésbé feleltek meg a nagy utas- és teherforgalom követelményeinek.

Vágányok és kitérők építése

1. fázis
Az Aszalvölgyi árok műtárgyának I. ütemben történő felújítására került sor. A műtárgy felújításához ideiglenesen a műtárgy felett lévő kitérőket és vágányrészeket el kellett bontani. A műtárgy felújítása után a kibontott vágányrészek és kitérők kisebb módosítással visszaépültek, mivel a XV. sz. vágány vonatfogadó fővágánnyá épült át. A kitérők visszaépítése előtt szórványos váltófacseréket is el kellett végezni. Ebben a fázisban kellett elbontani a már feleslegessé vált gurítódombot, a szögtámfalaival együtt (16. kép). Helyére síktolatásra alkalmas felhúzó-, kihúzó- és bejáróvágányok épültek.

16. kép. Gurítódomb bontása (Fotó: Szőke Ferenc)
2. fázis
Ebben a fázisban épültek át a IX. sz. vá­gány és a tehervonati vágányok (X.–XV. sz. vágányok), a vágánykapcsolatokkal együtt (17. kép). A fázisban átépültek még a XXX. és XXXI. sz. vágányok, valamint a gázolajfeladóhoz vezető vágányok.

17. kép. Átépített tehervonati vágányok (Fotó: Simon Ferenc)
A X. és a XIII. sz. vágányoknál ebben a fázisban csak az alépítmény kialakítására, szivárgó építésére és az alsó ágyazat beépítésére került sor, mivel a vágányok helyére épültek az ideiglenes sk +30 cm magas utasperonok. Az alsó ágyazat tisztaságának védelmére műszaki textíliát terítettek le az alsó ágyazatra, és erre került a peronok feltöltő anyaga.
Ebben a fázisban folytatódott az Aszal­­völ­gyi árok műtárgyának felújítása (II. ütem), és elkezdődött a Széchenyi úti, valamint a Hosszúsétatéri műtárgyak felújítása.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©