A cikk szerzője:

Kocsor László műszaki igazgató
MÁV FKG Kft.

Új munkagépek a vasúti pályaépítésben

A MÁV FKG a MÁV–Volán-csoport tagja és az ország egyik legjelentősebb vasúti pályakarbantartással foglalkozó társasága, amely jelentős szerepet kapott a Versenyképes Vasút- és Iparfejlesztési Program (továbbiakban vasúti program) keretében végzendő pályafelújítási feladatokban. A program megvalósítása érdekében társaságunk 300 Mrd Ft értékben kötött szerződést a MÁV Zrt.-vel. A szerződés időtartama hat év, amiben a rendelkezésre álló források mértékétől függően ütemezhetők a munkák. A megnövekedett feladatok megkövetelik a társaságtól a megfelelő minőségű, mennyiségű, a megrendelői igényeknek eleget tevő munkavégzést – ez a cég egyik legfontosabb stratégiai célja is. A megnövekedett igényeket a társaság a 2021 nyarán, illetve 2022 novemberében érkező új, nagy kapacitású munkagépek beszerzésével tudja biztosítani.

Kitérő-aláverő gép

Az UNIMAT 08-4x4/4S típusú kitérő-aláverő gép alkalmazható mind folyóvágányok, mind kitérők esetében (4. ábra). A kitérők gyorsabb aláverése érdekében kifordítható kalapácsokkal felszerelt az univerzális aláverő szekrények révén. A vezetőállások és a munkakabin a legkorszerűbb ergonómiai kialakításoknak felelnek meg, biztosítva a munkavállalók megfelelő munkakörnyezetét. Az aláverő gép (főgép) elöl és hátul egy-egy kéttengelyes forgóvázra támaszkodik fel, mindhárom fülke és az ágyazattömörítéshez szükséges valamennyi berendezés (aláverő, emelő- és igazítóegység, valamint a segédemelő a harmadik sínszál emeléséhez) be van építve.

4. ábra. Plasser & Theurer UNIMAT 08-4x4/4S típusú kitérő-aláverő gép jellemző méretei

Műszaki adatok

  • Nyomtáv: 1435 mm,
  • ütközők közti távolság: 29 240 mm,
  • szélesség: 3120 mm,
  • sínkoronaszint feletti magasság: 3900 mm,
  • forgócsaptávolság: 14 300 mm,
  • tengelytávolság a forgózsámolyban: 1800 mm,
  • kerékpárfutókör-átmérő: 920 mm,
  • minimális munkavégzési ívsugár: 150 m,
  • minimális menetüzemi ívsugár: 230 m,
  • maximális pályaemelkedés (vontatott teher nélkül): 30‰,
  • gép tömege: 92 t,
  • maximális tengelyterhelés: ≤20 t,
  • meghajtómotor hűtése: vízhűtéses,
  • üzemanyag fajtája: dízel,
  • gyártó: Deutz,
  • típus: TCD 16.0/V8,
  • teljesítmény: 440 kW,
  • üzemanyagtartály űrtartalma: 2000 l,
  • megengedett sebesség saját meghajtással: 100 km/h,
  • megengedett sebesség vontatva: 100 km/h,
  • szabályozott sínrendszer: 48, 54, 60 kg/m,
  • kitérőszabályozási teljesítmény: 1 csoport/0,5 h,
  • vonali vágányszabályozási teljesítmény: 700 vfm/h.

Vágánystabilizátor gép

A DGS 62 NG a vágányok gyors és ellenőrzött stabilizálását szolgáló gép az elvégzett felújítás (emelés, irányszabályozás, ágyazattömörítés) és átépítés, valamint az új vágányfektetést követően (a szabályozás után) (5. ábra). Az ágyazat tömörítését követően a vágány kezdeti süllyedését ellenőrzött módon vízszintes irányú vibráció és a függőleges irányú statikus terhelések kombinációjával előre ki lehet váltani. A vágány így megfelelő mértékben megsüllyed, így pedig elérhető, hogy az ágyazatkövek szorosabban helyezkedjenek el, ennek következményeképpen pedig kisebb mértékű fajlagos nyomási igénybevételnek lesznek kitéve a terhelés felvételekor. Az ágyazattömörítő munkagép alkalmazásával a megmunkált pálya vágánygeometriája nem módosul, ilyenkor csupán a vágány célzott süllyesztése történik. Az elöl és hátul is egy-egy kéttengelyes forgóvázon gördülő dinamikus vágánystabilizátor gépen két vezetőállás és a vágánystabilizálási munkákhoz szükséges szerszámok (stabilizátor szerszám, mérőtengelyek) megtalálhatók (6. ábra).

5. ábra. Plasser & Theurer DGS NG vágánystabilizátor jellemző méretei

6. ábra. Plasser & Theurer DGS NG vágány­stabilizátor

Műszaki adatok

  • Nyomtáv: 1435 mm,
  • ütközők közti távolság: 19 640 mm,
  • szélesség: 3120 mm,
  • sínkoronaszint feletti magasság: 3895 mm,
  • forgócsap-távolság: 12 000 mm,
  • tengelytávolság a forgózsámolyban: 1800 mm,
  • kerékpárfutókör-átmérő: 920 mm,
  • minimális munkavégzési ívsugár: 150 m,
  • minimális menetüzemi ívsugár: 230 m,
  • maximális pályaemelkedés (vontatott teher nélkül): 30‰,
  • gép tömege: 65 t,
  • maximális tengelyterhelés: ≤20 t,
  • meghajtómotor hűtése: vízhűtéses,
  • üzemanyag fajtája: dízel,
  • gyártó: Deutz,
  • típus: TCD 16.0/V8,
  • teljesítmény: 440 kW,
  • üzemanyagtartály űrtartalma: 2000 l,
  • megengedett sebesség saját meghajtással: 100 km/h,
  • megengedett sebesség vontatva: 100 km/h,
  • szabályozott sínrendszer: 48, 54, 60 kg/m,
  • vonali vágánystilizációs teljesítmény: 2300 vfm/h.
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©