A cikk szerzője:

Kocsor László műszaki igazgató
MÁV FKG Kft.

Új munkagépek a vasúti pályaépítésben

A MÁV FKG a MÁV–Volán-csoport tagja és az ország egyik legjelentősebb vasúti pályakarbantartással foglalkozó társasága, amely jelentős szerepet kapott a Versenyképes Vasút- és Iparfejlesztési Program (továbbiakban vasúti program) keretében végzendő pályafelújítási feladatokban. A program megvalósítása érdekében társaságunk 300 Mrd Ft értékben kötött szerződést a MÁV Zrt.-vel. A szerződés időtartama hat év, amiben a rendelkezésre álló források mértékétől függően ütemezhetők a munkák. A megnövekedett feladatok megkövetelik a társaságtól a megfelelő minőségű, mennyiségű, a megrendelői igényeknek eleget tevő munkavégzést – ez a cég egyik legfontosabb stratégiai célja is. A megnövekedett igényeket a társaság a 2021 nyarán, illetve 2022 novemberében érkező új, nagy kapacitású munkagépek beszerzésével tudja biztosítani.

Vágányköszörű gép

Nagy teljesítményű, számítógéppel vezérelt sínköszörű géppel hatékonyan lehet elvégezni a vasúti sínek karbantartási, felújítási munkáit (7. ábra). A megmunkálás célja a köszörülés elve, beépítés során keletkezett sérülések, a kezdeti apró hibák, a felületi dekarbonizálódott réteg eltávolítása, a járműfutás szabályozása. A preventív sínmegmunkálással a sínromlás és sínhibák kialakulásának ideje késleltethető, a sínek, vágányok élettartama növelhető. Ezzel együtt a közlekedés zaja is csökken. A gép alkalmas a felületi sínhibák, hullámos sínkopás, gördülőterheléses fáradásból eredő sínhibák eltávolítására, csökkentésére. A gép képes sínek újraprofilozására és a pálya viszonyainak megfelelő profil kialakítására. A munkagép alkalmas valamennyi kitérőtípus, átszelők, valamint folyóvágány köszörülésére/megmunkálására. Található az eszközön egy telepített örvényáramos mérőberendezés, hossz- és keresztprofil mérésére alkalmas mérőműszer. A jármű kettő egységből áll, mindkét egységen teljes értékű vezetőállás és egy segédfülke található. A gép működtetésének, munkafolyamatainak ellenőrzésére szolgáló fedélzeti video- és üzemfelügyeleti rendszer van kiépítve, így folyamatosan ellenőrizhető a munkafolyamat.

7. ábra. Harsco RGH 20 C2 vágányköszörű gép jellegrajza

Műszaki adatok

  • Nyomtáv: 1435 mm,
  • ütközők közti távolság: 26 500 mm,
  • szélesség: 2657 mm,
  • sínkoronaszint feletti magasság: 3420 mm,
  • forgócsaptávolság: 7620 mm,
  • tengelytávolság a forgózsámolyban: 1800 mm,
  • kerékpárfutókör-átmérő: 840 mm,
  • minimális munkavégzési ívsugár: 150 m,
  • gép tömege: 52 t,
  • maximális tengelyterhelés: ≤14 t,
  • meghajtómotor hűtése: vízhűtéses,
  • üzemanyag fajtája: dízel,
  • gyártó: Caterpillar,
  • típus: C13,
  • teljesítmény: 388 kW,
  • üzemanyagtartály űrtartalma: 1500 l,
  • megengedett sebesség saját meghajtással: 100 km/h,
  • megengedett sebesség vontatva: 100 km/h,
  • köszörülhető sínrendszer: 48, 54, 60 kg/m,
  • köszörűkövek száma: 20 db,
  • köszörülési sebesség: 2–16 km/h,
  • jellemző köszörülési sebesség: 3–10 km/h,
  • segédkocsi tengelytávolsága: 2260 mm,
  • segédkocsi kerékátmérője: 127 mm.

Köszörűkorongok jellemzői

A köszörűkorongok mindegyike egymástól függetlenül vezérelhető és működtethető.
A köszörűkorongok:

  • átmérője: 152 és 279 mm,
  • vastagsága: 80 mm,
  • fordulatszáma: 5800 1/min,
  • köszörűkorong-meghajtó motor teljesítménye: állítható 17 kW-ig,
  • fejszögtartománya jobbra és balra: 75° és 45°,
  • köszörülés utáni sínfelület érdessége: max: 10 µm,
  • víztartály térfogata: 3000 l.

Új eszközök, új feladatok

A Plasser & Theurer által gyártott eszközök megérkeztek és várják a tavaszi munkakezdést. A személyzet képzése még a tavaszi munkálatok során is tart. Társaságunk várja a MÁV megrendelését, hogy a „Versenyképes Vasút” program tovább folytatódhasson és minél több vonalszakaszon megvalósulhasson az elvárt menetrendszerűség.
A Harsco gyártású köszörűgép várható megérkezése és átadása 2022 novemberében valósulhat meg, mert az Amerikai Egyesült Államokban hatalmas gondokat okozott a vírushelyzet és nagyban befolyásolta a gyártási folyamatokat. A jármű alváza már 2021-ben elkészült, megérkeztek a fődarabok, így gőzerővel folyik a jármű gyártása. Bízunk benne, hogy a novemberi átadásra minden elkészül és egy újabb technológiai elemmel tudjuk bővíteni az FKG palettáját.
A MÁV FKG Kft. számos saját fejlesztésben is gondolkodik. Az elmúlt több mint hét évtizedben elődeink számos olyan új konstrukció kialakításában vettek részt, amelyekre a mai napig büszkék vagyunk. Az elmúlt évek járműgyártásából kiemelkedik az univerzális forgóvázas darus jármű (UFDJ), vasúti becenevén a fő tervezőjéről elnevezett, „Lencse”. A legfrissebb – licencalapú – gyártásunk pedig 2021 tavaszán elkészült MFS-35M sorozatú kőszállító rakodókocsi. A Plasser & Theurer cégnek gyártási palettájában több méretben létezik ilyen funkciójú jármű, azonban a 35 köbméteres silómérettel rendelkező eszközt csak a MÁV FKG gyártotta. Jelenleg nyolc új és két régi (2000. évi) gyártású ilyen rakodókocsival rendelkezünk, amellyel a kitermelt ágyazati anyag tárolását és szállítását tudjuk megoldani. A silószerkezet alatt egy szállítószalag továbbítja a kitermelt követ, így ha gépláncba állítjuk a járműveinket, akkor gyakorlatilag mindegyiket egy állásban képesek vagyunk megtölteni. Az új kőszállító rakodókocsik próbaüzeme megvalósult, valamint a napokban kaptuk meg a hatósági engedélyeket is, így az új járművek már az őszi munkákra rendelkezésre állnak.
A MÁV FKG további járművek gyártását tervezi, jelenleg is zajlik egy olyan, moduláris vasúti munkagépcsalád tervezése, ami egységes alvázzal, forgóvázzal és hajtási rendszerrel lesz felszerelve, különböző felépítmények alkalmazásával ki tudják váltani az elavult pályavasúti és felsővezeték-szerelő járműveket. A járművek tervezése során figyelmet fordítunk a hazai beszállítók termékeinek beépítésére, a gyártás során a székhelyünk kapacitásainak kihasználásával a régió gazdaságát erősítjük. Terveink szerint egy-két éven belül már a prototípusok (egy UDJ jellegű jármű és kettő többcélú kocsi) gyártását is meg tudjuk kezdeni, amelynek segítségével egyrészt támogatjuk a saját gépparkunk működését, másrészt be tudjuk mutatni az érdeklődőknek a járműcsalád előnyeit. Reméljük, hogy a járműcsalád alkalmazásával segítséget adhatunk a jelenlegi pályás és felsővezetékes munkagéppark megfiatalításában, bővítésében.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©