A cikk szerzője:

Horgos Dániel hidász főmérnök
MÁV Zrt.

Újszerű híd- és pályaszerkezetek a MÁV hálózatán

Napjainkban az építési technológiák és anyagok fejlődése egyre nagyobb ütemű úgy a vasútépítés, mint a híd- és műtárgyépítés területén. Az új termékek megismerése, bevezetése, az alkalmazási feltételeinek meghatározása alapvető feladatunk. Az elmúlt időszakban a MÁV Zrt. Hídosztálya a vasút-üzemeltetői felülvizsgálatot követően, a hazai vasútépítésben újszerű híd- és pályaszerkezetek beépítéséhez járult hozzá.

80.vv. hídja 489+10,65 hm szelvény, Galga-híd

A Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) vasútvonal korszerűsítése projekt a CON/SPAN hidakon kívül is tartalmaz újszerű elemeket. A 489+92 hm szelvényben két egyvágányú, kéttámaszú, nyílt felsőpályás, szegecselt gerinclemezes acélhídon volt a vasúti pálya átvezetve. A tender műszaki tartalmának többszöri módosítása után a műtárgyon felszerkezetcsere és a meglévő síkalapozás megerősítése (az alaptestek kitámasztásával) volt szükséges. A meglévő alapok gyenge teherbírása nem tette lehetővé ágyazatátvezetéses felszerkezetek beépítését, ezért ortotróp pályalemezes, felsőpályás hidak kerültek betervezésre az alapokra jutó igénybevételek csökkentésére. A kivitelezés során azonban, 2019 májusában, a csapadékos időjárás miatt a meglévő végponti alaptest és felmenő fal körülbelül 70 cm-t süllyedt. Emiatt szükségessé vált az alapok teljes elbontása, majd újratervezése cölöpalapozással és új vasbeton hídfőkkel. Ekkorra már az új acél felszerkezeteket legyártották, ezért nem volt lehetőség azokat áttervezni ágyazatátvezetéses kialakításúra, amely jelen esetben a vasúti pálya szempontjából előnyösebb lett volna (7. ábra).

7. ábra. Elkészült Galga-híd oldalnézete8. ábra. Pandrol VIPA SP típusú sínleerősítés (Forrás: www.pandrol.com)
A műtárgy átmeneti ívben fekszik, a túlemelés kifuttatása a hídra, illetve a hídhoz csatlakozó kezdőponti pályaszakaszra esik. A vágányszabályozás során a híd merev pályalemeze előtt a gépláncnak meg kell szakítani a szabályozást, amely azonban az átmeneti ív túlemelés kifuttatási szakaszán a MÁV-nál alkalmazott gépi szabályozási módszereknél többletmunkát, pontos geodéziai kitűzést igényel.
A híd acél pályalemezén a MÁV-nál korábban nem alkalmazott Pandrol Vipa SP ZLR típusú diszkrét, rugalmas sínleerősítést alkalmaztak, amely vízszintes értelemben ±20 mm, függőleges értelemben +30 mm-es szabályozási lehetőséget biztosít (8. ábra) [1, 3]. A termék nevében a ZLR rövidítés a „zero longitudinal restraint” kifejezésből ered, azaz a sínleerősítés engedi a hídszerkezet szabad hosszirányú hőmozgását, mivel vízszintes irányú szorítóerőt nem ad át a sínről a műtárgyra.
A hasonló megoldásokkal szemben törekedni kell a zúzottkő ágyazat megszakítása nélküli pályaátvezetésre a vágánykarbantartási munkák megszakítás nélküli elvégezhetősége, a pályatervezési paraméterek fenntartása érdekében.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123

Irodalomjegyzék

  • [1] Farkas T, Legeza I. A 80a vasútvonal korszerűsítése, a Rákos–Hatvan állomások közötti hídmunkák. Sínek Világa 2021;2:17-25.
  • [2] Dési A, Borzai T, Pál G. Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezése. Sínek Világa 2018;4-5:74-78.
  • [3] Az érdi, Velen­cei út feletti vasúti híd tervei 2019 Speciálterv Kft. Tervező Dési Attila
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©