A cikk szerzője:

Bérdi Mária vezetőmérnök
MÁV Zrt.

Eller Balázs alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

Szigethy Tamás pályalétesítményi szakértő
MÁV Zrt.

Vonalkorszerűsítés a Balaton déli partján

A dél-balatoni vonalkorszerűsítés második ütem (DB II.), Szántód-Kőröshegy (bez.)–Balatonszentgyörgy (kiz.) vonalszakasz ideiglenes forgalomba helyezése 2017. december 9-én történt, a műszaki átadás 2018 őszére várható. Addig még valamennyi befejező munkát a kivitelezőnek el kell végeznie. A projekt nemcsak a 30-as vonal átépítését foglalta magába, hanem a 36-os vonal Kaposvár (kiz.)–Fonyód (kiz.) elővárosi célú felújítását is.

Az állomás bejárati kitérője a kezdőponti oldalon megmaradt az eredeti helyén, és a bal vágányba új 4. sz. kitérő épült be. Mindkét kitérő B60 XI rendszerű (6. ábra). A kijárati kitérő az 1435+00,00 szelvényben átépült a fejlesztésnek meg­felelő B60-1800 rendszerűre.
Balatonboglár állomáson az átmenő fővágány, az I. sz. vágány és az ezeket összekötő kitérők épültek át B60-800-as rendszerre annak érdekében, hogy oda nagyobb sebességgel lehessen bejárni. A III., IV., V. sz. vágányokat megerősítették.
Fonyód állomáson a 2. sz. kitérő elejétől az 1. sz kitérő elejéig az átmenő fő­vágány és a benne fekvő valamennyi kitérő átépült.

6. ábra. Betonaljas kitérő helyben fektetése (Fotó: Szigethy Tamás)
A vonalról bontott 48 rendszerű használt anyagból épült át az I. számú vágány teljes hosszon, a II. sz. vágány 145 vm hosszban.
A III. vágány 70 vm, az V. sz. vágány 654 vm, a kaposvári vágány bejárati íve pedig 300 vm hosszúságban 54 rendszerű új felépítménnyel, 30 cm vastag védőréteg beépítésével épült át.
A többi vágányban szükség szerint szórványos alj- és síncserék történtek. Az átalakított vágánykapcsolatok miatt a kitérőket átszámozták.
Balatonfenyves állomáson az átmenő fővágány épült át B60 XI rendszerű bejárati és kijárati kitérőkkel, a többi vágányban szükség szerint szórványos aljcseréket végeztek. Az 1638+01,04 hm-szelvényben lévő gyalogos-felüljáró pillérének védelmére terelősínt kellett beépíteni.
Balatonmáriafürdőn (valamint Balatonmáriafürdő elágazáson) az átmenő fővágány épült át a B60 XI rendszerű bejárati és kijárati kitérőkkel.
Az 1730. szelvényben a pálya bal oldalán csatlakozik be 4,20 m-es vágánytengely-távolsággal a 37. sz. vasútvonal B60 XI kitérővel és védőcsonkával.
A nyílt vonal az 1796+96 hm-szelvényben csatlakozik Balatonszentgyörgy 4. sz. bejárati kitérőjére, amely az átépítés végszelvénye.
A műszaki átadás előtt Speno RR16 típusú önjáró köszörűgéppel elvégezték a folyópálya első, preventív nagygépes köszörülését. Az újonnan épített vágányokon a beépítés utáni sínköszörülés célja, hogy – a hengerlési réteg eltávolításával, az építéskor keletkező sérülések futófelületről való eltávolításával, a sínillesztések járulékos megmunkálásával – a járművek már kezdettől fogva közel tökéletes pályán haladhassanak, így a hibák lassabban alakulnak ki. A sín gondozásával nő a felépítmény élettartama, és csökkenthetők, illetve időben kitolhatók az esetleges síncserék.

Kitérők

A beépített új kitérők vasbeton aljas kialakításúak, jellemzően B60XI, B60-800, B60-1800 rendszerűek, vályúaljakkal, mangán középblokkos keresztezéssel, Spherolock zárszerkezettel, Hydrolink erő­átviteli szerkezettel. Az átmenő fővágányban és a nyílt vonali kiágazásokban fekvő kitérőket villamos váltófűtővel szerelték fel. A kitérők központi állításúak, biztosítóberendezésbe kötöttek. A teljes cserélt kitérő mennyiségét az alábbi táblázat tartalmazza:
Kitérő típusa    csoport
B.60 1800-1:27,4  2
B.60 800-1:14,3    7
B.60 XI-1:9         27
B54-XI-1:9           1
B54-XIV               2
B54-XIII-1:9        1
B54-XI használt    2
Ezenkívül több kitérőben részleges felújítás, alj- és kitérőalkatrész-csere történt.
A gyártó VAMAV Kft. munkatársai a beépítés után elvégezték a kitérők első karbantartását, ellenőrizték a főbb működési méreteket, a zárszerkezeteket, az erőátviteli szerkezeteket, a görgőket, szigeteléseket, kötőelemeket, és kézi köszörüléssel eltávolították a nemkívánatos legyűrődéseket.

Peronok

A teljes szakaszon, az állomásokon, valamint a megállóhelyeken új, sk +55 cm-es magasperonok épültek (7. ábra). A peronokra 5,0%-os hosszeséssel rámpák vezetnek. A DB II. projekt részeként átépültek – a DB I. projektből kimaradt – Lepsény és Siófok állomásokon a pero­nok is. Ez utóbbiak építése még tart, vár­hatóan 2018 nyarára készülnek el.
A peronszegélyelemek elhelyezési méreteit az ívek és a kitérők mellett az ívpótlékok figyelembevételével határozták meg.
A peronburkolat kialakítása a vágány felől indulva – a DB I. projekttel megegyezően – az alábbi:
Az elsodrási sávban a vágánytengellyel párhuzamosan bordázott, csúszásmentes, vörös színű kiselemes burkolat. Mellette az elsodrási határt jelölő 10 cm széles sárga kiselemes burkolat.

7. ábra. Balatonberény – új peron (Fotó Szigethy Tamás)
Ezt követi 60 cm szélességben a veszélyt jelző („pöttyös”), diagonál elrendezésű, pozitív mintázatú, taktilis burkolat. A peron közlekedési zónájában világosszürke színű kiselemes burkolat található. A peronokon esőbeállókat, peronbútorzatot, utastájékoztató táblákat helyeztek el, kiépítették a később elhelyezendő jegykiadó automaták csatlakozószerelvényeit.
A kétvágányú megállóhelyeken a peronok teljes hosszában a két vágány közé életvédelmi kerítés épült.
Balatonboglár és Siófok állomásokon, hogy a peronokat könnyebben lehessen megközelíteni – az esélyegyenlőséget figye­lembe véve –, vandálbiztos, 1000 kg te­her­bírású liftek épülnek.
A legtöbb állomáson az állomási elő­teret is rendezték. Ezt a munkát össze kellett hangolni a közúti és a gyalogos forgalom által használt megközelítő, hozzájáró utak, lépcsők, kerítések, korlátok rendbetételével, építésével.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2018 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©