A cikk szerzője:

Bérdi Mária pályafenntartási főnökségvezető
MÁV Zrt.

Vonalkorszerűsítés Lepsény–Szántód-Kőröshegy között

A 2015. október 31-én zárult műszaki átadás-átvételi eljárással fejeződött be a Balaton déli partján futó 30. sz. Budapest-Déli pu.–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Murakeresztúr–országhatár törzshálózati vasútvonal Lepsény (bez.)–Szántód-Kőröshegy (kiz.) szakaszának átépítése. Ez a 32,8 km hosszú vonalrész volt az I. üteme a Lepsény–Balatonszentgyörgy között megvalósuló vonalkorszerűsítésnek a Balaton kötöttpályás megközelítése és körüljárhatósága megnevezésű (röviden: DB I.) projekt keretén belül.

 

Zajárnyékoló falak

A projekt sajátos helyszíne, a közeli beépítettség miatt a viszonylag magas zajvédő falak a balatoni látképet nagymértékben rontották volna, ezért az alábbi zajcsökkentési változatokat alkalmazták:

  • A megfelelő mértékű zaj- és rezgésterhelés-csökkentés eléréséhez meghatározott vasúti pályaszakaszokon USP betonaljakat építettek be, melyek hatására a talajban terjedő rezgés jelentősen csökken. Az USP-s betonaljak egy még lényegesebb előnye a betonalj és zúzottkő érintkezési felületének megnövelése, ezáltal a teherátadás javítása és a hossz-fekszint jó minőségének tartósabbá tétele. 
  • Alacsony, 1,7 m magas zajárnyékoló falat létesítettek a vasúti pálya tengelyéhez a lehető legközelebb, 3,50 m távolságban, az indokolt helyeken (16. ábra).
  • Szükség esetén mindkét megoldást alkalmazták.

16. ábra. Zajárnyékoló fal gyalogosátjáró környezetében

 

Összességében 4 km hosszon létesült zaj­árnyékoló fal, és 17 km hosszon épült rugalmas sínágyazat.

Villamos felsővezeték és biztosító- berendezés

A Lepsény–Szántód-Kőröshegy vonalszakaszon a pálya korszerűsítésekor a több mint 25 éve épült villamos felsővezetéki hálózat szükség szerinti felújítására, átépítésére is sor került. Az oszlopok mintegy 10%-át kellett a vágányzat geometriai változása vagy oszlophiba (pl. repedés) miatt cserélni. Ahol nem volt szükség oszlopcserére, ott a geometriai változásokat új tartókonzol felszerelésével vagy szabályozással oldották meg. Az új második vágányos szakaszon új felsővezetéki hálózatot építettek ki.
A korszerűsítés a biztosítóberendezést is érintette

  • Új biztosítóberendezés létesült a Siófok–Zamárdi felső kétvágányú szakaszon.
  • Zamárdi mh. átépítése miatt új sorompó- és térközi berendezés épült.
  • Komplett állomási biztosítóberende­zés-csere volt Zamárdi felsőn és Ba­la­ton­aligán.
  • A nagy sugarú kitérők beépítése miatt Szabadisóstón és Lepsényben az állomási biztosítóberendezéseket át kellett alakítani.
  • Siófok állomáson a megváltozott vágányhálózatnak megfelelően a D70 tí­pusú biztosítóberendezést átalakították, részlegesen felújították, ez mintegy 50%-ban új elemekkel és korszerű kapcsolástechnikával valósult meg.
  • Az átépítés teljes hosszán új vonalkábelt és erősáramú kábelt fektettek.

Az átépült pálya kényelmesebb, gyorsabb utazást tesz lehetővé, biztonságosabbá teszi a vasúti, közúti és a gyalogosközlekedést. Környezetvédelmi szempontból rendezettebbé válik a környezet (17. ábra), csökken a zajterhelés.

17. ábra. A Balaton az átépült vasúti pályával

A folytatás

A vonal korszerűsítése (DB II.) idén is folytatódik (1. ábra). A nyári szezon kezdetére, április-június hónapban elkészült Szántód-Kőröshegy (kiz.) – Balatonszárszó (kiz.) vonalszakasz egy része, ősszel pedig folytatódik az átépítés az alábbi ütemezés szerint:
2016. szeptember 12. – december 10. között: Szántód-Kőröshegy (bez.)–Fonyód (kiz.);
2016. december 11. – 2017. június 16.: Szántód-Kőröshegy (kiz.)–Balatonszentgyörgy (kiz.);
2017. szeptember 11. – december 9. kö­zött: Balatonszemes (kiz.)–Balatonszentgyörgy (kiz.) között lesz teljes kizárásos, folyamatos vágányzár.
2018. február 28. – június 12. között tervezik Siófok és Lepsény állomásokon a peronépítési munkákat.
Az átépítés folytatásával egészen Balatonszentgyörgyig a tengelyterhelés 225 kN, a sebesség 120 km/h lesz. A helyi kötöttségek miatt az 1569+00 és az 1572+20 szelvények közötti ívekben lesz csak 100 km/h a sebesség. Ez Fonyód állomáson van, ahol a személyvonatok többsége megáll, tehát nem is indokolt a 120 km/h sebesség.
Balatonszemes és Balatonlelle felső állomások között 1,6 km hosszban kétvágányú pálya épül majd.

Köszönetnyilvánítás

Ezúton mondok köszönetet a Déli Part 2013 Konzorciumnak, a Mérnökszervezetnek, valamint saját munkatársaimnak a cikk megírásához nyújtott segítségért és az illusztráláshoz átadott fotókért.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©