A cikk szerzője:

Giczi Katalin kiemelt beruházási projekt­­koordinátor
MÁV Zrt.

A Segesdi-Rinya-ág-híd helyreállítása műszaki ellenőri szemmel (2. rész) – A projekt költségeiről bővebben

2020. július 25-én olyan jelentős mennyiségű eső esett a 41. számú vasútvonal Beleg–Somogyszob közötti térségében, hogy a 650+35 szelvényben lévő 10,5 méter nyílású vasúti teknőhidat a megáradt Segesdi-Rinya-ágon levonuló árvíz súlyosan megrongálta, a vasúti pályát járhatatlanná tette. A helyreállítás előkészítése 2020-ban megtörtént, 2021-ben készült el az új létesítmény. A finanszírozás a MÁV havária- és felújítási keretéből valósult meg a SAP-rendszerben történő elszámolással. Cikkünk a projekt pénzügyi összetettségét mutatja be az előkészítés, árajánlat adás-elfogadás, a kivitelezés és a felmerült többlet- és pótmunkák folyamatában.

A helyreállítás 670 millió forintba került

A projekt nemcsak a helyszíni munkákban jelentett kihívást, hanem annak pontos, korrekt pénzügyi követésében is. A folyamatos egyeztetések, havi felmérések biztosították vállalkozói és megrendelői oldalról a források igazolt felhasználását, a teljesítések nyomon követését, az igényelt többletek tételes ellenőrzését. A 2021-re tervezett költség 516,5 M Ft volt, ebből felmérés alapján teljesült 502,8 M Ft.

5. ábra. Árajánlat és teljesült összeg alakulása (M Ft). (Forrás: Giczi Katalin)

6. ábra. Költségek évenkénti megoszlása (M Ft). (Forrás: Giczi Katalin)

A többlet- és pótmunkákra 67,5 M Ft-ot biztosított a megrendelő, így a projekt 2021-ben 570,3 M Ft-tal zárt (5. ábra). A 2020-as előkészítő munkákkal együtt a helyreállítás teljes összege 670 M Ft-ot tett ki (6. ábra).
A helyreállítás során beépített műtárgy 80 km/h sebességre alkalmas hegesztett I főtartós P20-as provizórium, amelyet ugyan ideiglenes szerkezetként terveztek, azonban az acélszerkezet jó állapota és a megvalósult mélyalapozás következtében a végleges normálkörülmények között épült szerkezetekhez hasonlóan várhatóan hosszú évekig biztosítja a rendeltetésszerű használatot mind a pályaműködtető, mind a szállítmányozó vállalatok megelégedésére.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] MLI Pécs 2021. évi pénzügyi adatai a Rinya-híd lebonyolításáról.
  • [2] MÁV Zrt. Végfelhasználói oktatási anyag SAP bevezetéséhez.
  • [3] 2000. évi C. törvény a számvitelről.
  • [4] 2013. évi V. törvény a Polgári törvénykönyvről.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©