A cikk szerzője:

Csamangó Antal ügyvezető igazgató
Avius Kft.

Áthidaló megoldások GRP felhasználásával

A kompozit anyagok, kedvező tulajdonságaik miatt, az 1950-es évek óta vannak jelen az ipar számos területén, az acél, fa, beton és egyéb anyagok alternatívájaként. Az innovációkkal és a technológia fejlődésével felhasználásuk egyre terjed. A hagyományos alapanyagokat érintő világpiaci változások, úgymint a bizonytalan ellátási lánc és a kiszámíthatatlan árazás, a kompozit anyagok irányába terelték a hagyományos alapanyag-felhasználókat. Jelen cikk célja, az üvegszál-erősített kompozitok (glass reinforced plastic – németül: GFK, angolul: GRP) tulajdonságainak, szerkezeti alkalmazhatóságának általános bemutatása a vasúti felhasználási lehetőségeken keresztül.

Szálerősített kompozitok összehasonlítása a hagyományos anyagokkal

Ahogy már említettem, az anyagösszetétel módosításával a terméktulajdonságok változtathatók, amelyeket úgymond dizájnolni lehet az adott funkcióhoz vagy felhasználási területhez. Megtervezhető a mechanikai és fizikai tulajdonság a gyanta, a szálerősítés, a gyártástechnológia és még egyéb tényezők függvényében.
A GRP-nek az izotróp (egykomponensű) anyagokkal történő összehasonlításakor a tengelyirányú vagy hosszirányú terhelhetőségét szükséges vizsgálni. A fához képest jóval erősebb rugalmassági modulussal, szakítószilárdsággal rendelkezik és ugyanolyan nagyságú erőhatást bír el, mint az acél, azonban a sűrűsége csak negyedakkora.
Az alumíniumhoz képest is lehetséges súlycsökkentést elérni, mivel a GRP sűrűsége 30%-kal alacsonyabb annál (1,75-2,1 g/cm3).
Hővezető képesség tekintetében az egyszerű műanyag ablakkeretek hővezetésével egyenrangú, amely különösen fontos az ablakkeretgyártásban akár a vasúti felhasználás esetén is.

Kompozit megoldások a vasút területén GRP lépcső-korlát szerkezetek

Vasúti alkalmazások tekintetében az üvegszál-erősített profilokból készült/épített szerkezetek is teret kapnak az egyedi méretre gyártott profilok mellett. Az acél- vagy faszerkezetek esetén biztonsági korlátrendszerekről, lépcsőszerkezetekről vagy akár egyedi pódiumokról is beszélhetünk. A GRP-profilok megmunkálása, szerkezeti építése nem igényel különleges technológiai hátteret, egyszerű vágó, megmunkáló szerszámokkal lehetséges a kivitelezés (2. ábra).

2. ábra. GRP biztonsági korlát. MÁV Újszász Tápió-híd. (Fotó: Avius Kft.)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©