A cikk szerzője:

Előhegyi Zoltán gyártmánytervezési osztályvezető
VAMAV Vasúti Berendezések Kft.

Dr. Joó Ervin ügyvezető igazgató
VAMAV

Digitalizáció, robusztusság, proaktivitás

Az európai zöldmegállapodás célkitűzéseinek ismeretében a vasút nagy feladatok előtt áll a következő évtizedekben, mivel várhatóan vezető szerepet kap az Európai Unió 2050-es klímacéljainak eléréséhez. Ezzel összhangban megindult a Shift2Rail európai kezdeményezés, amelynek célja, többek között, megfelelni a növekvő követelményeknek, így a vasúti pálya kapacitásának (rendelkezésre állásának), biztonságának növelése, a költségek csökkentése mellett. Ezek a fejlődési irányok határozzák meg a következő évtized vasúti felépítmény szerkezetgyártását, amely már nemcsak bizonyos szerkezeti elemek előállítására koncentrál, hanem a különféle kötöttpályás közlekedési módok számára komplex megoldásokat kínál.

Proaktivitás

A proaktivitás főleg a szolgáltatásainkon, az élettartamköltség-vizsgálatainkon és az oktatási tevékenységünkön keresztül nyilvánul meg.
A fentiekben említettük, hogy egy időben próbálunk az egyszerűségre törekedni, illetve a szerkezet minden részéről még több információt gyűjteni. A voestalpine Railway Systems GmbH technikai támogatásával rendszerszintű megoldásokban gondolkodunk, ezt bemutatjuk ügyfeleinknek, akik ízlés szerint válogathatnak az egyszerűbb és a komplexebb megoldások között (9. ábra).

9. ábra. Intelligens kitérőrendszerek, rendszerszintű megoldások (voestalpine Railway Systems GmbH – ÖBB Shift2Rail tesztkitérőjének elvi vázlata)
Partnereinket természetesen a berendezések telepítésének tervezése, beépítése és üzemeltetése során is támogatjuk termékeinkkel kapcsolatos műszaki tanácsadással, helyszíni felméréssel, felülvizsgálattal, egyedi tervezéssel, telepítéstámogatással vagy tervezői művezetéssel (10. ábra).

10. ábra. Műszaki tanácsadás helyszíni felméréssel
Kitérőinket, vágányátszeléseinket, vá­gány­­kapcsolatainkat, illetve egyéb szükséges rövid vágánymezőket nemcsak részben összeszerelve, alkatrészként, hanem igény esetén betonaljakra szerelve egyben szállítjuk a kívánt határidőre a telepítés helyszínére.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Európai Parlament: 2021 a vasút európai éve https://www.europarl.europa.eu/news/hu/headlines/eu-affairs/20210107STO95106/2021-a-vasut-europai-eve
  • [2] Holzfeind J, Jörg A. (2019) Railway Systems: digital, robust, proactive, voestalpine Railway Systems, 22nd International Convention of the Working Committee on Railway Technology (Infrastructure) Optimising the Wheel/Rail System: Innovations – Outlook – Implementation. https://www.oevg.at/fileadmin/user_upload/Editor/Dokumente/Veranstaltungen/2019/fahrweg/OEVG_Fahrwegtagung_2019_programm_en_20190829.pdf
  • [3] Ossberger H. (2019) Korszerű nagysebességű váltórendszer - A geometriai és szerkezeti követelményektől a jelző integrációjáig. MAÚT25 Nemzetközi tudományos szimpózium, Budapest
  • [4] Denkstatt. Személyszállítás karbonlábnyomának meghatározása. (A MÁV-Start Zrt. részére) https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/denkstatt_szakertoi_velemeny.pdf
  • [5] Homolya R. (2021) 700 kilométer vasúti szakaszt kell villamosítani, Infostart/MTI https://infostart.hu/belfold/2021/04/29/homolya-robert-700-km-vasuti-szakaszt-kell-villamositani
  • [6] Homolya R. Döntéshozó: A hazai, vasúti koncepcionális elemek logikusan illeszkednek az európai uniós stratégiához. Magyar Vasút 2021;12(23):3.
  • [7] Homolya R. A növekvő utasforgalom eléréséhez alapvetően négy elem szükséges. Magyar Vasút 2021;10(20):4.
  • [8] Horvát F. A felépítménycsere hatása a vágányállapotra. Sínek Világa 1986;29(1):16-21.
  • [9] Kis G, Eged K. Hőnfutásjelző berendezések és más diagnosztikai megoldások. Sínek Világa 2017;60(6):26-28.
  • [10] Eged K, Joó E. Kitérőüzemeltetést és karbantartást segítő modern eszközök: váltódiagnosztika. Vezetékek Világa 2020;1:4-8.
  • [11] Tafeit T, Joó E. Intelligens diagnosztikai rendszerek. Kitérődiagnosztika. Sínek Világa 2011;54(4):21-24.
  • [12] Kuppler T, Joó E. Intelligens diagnosztikai rendszerek. Járműdiagnosztika. Sínek Világa 2011;54(3):10-14.
  • [13] Joó E, Előhegyi Z. Azonos állomáson beépített, eltérő síndőlésű és anyagminőségű kitérők üzemi tesztjének tapasztalatai. Sínek Világa 2019;62(5):13-20.
  • [14] Prettner L, Tömő R. Termékfejlesztés a vasúti infrastruktúrában. Az innováció folyamatának bemutatása a 400 UHC hőkezelt vasúti sín acélminőségének példáján R400HT. Budapest, 2021.01.28. MAÚT Innovációs Fórum, előadás.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©