A cikk szerzője:

Gerlang Ferenc ügyvezető
Gerlang Ellenőrzési Iroda Kft.

Magyarországi kisvasutak (8. rész) – Igaz mese a kemencei kisvasútról

Egyszer volt, hol nem volt, 1994-ben megszületett egy egyesület, melyet hosszú neve miatt nevezzünk most csak Rumcájsznak. Rumcájsz, mint minden gyermek, szerette a kisvasutat, de hamar ráunt a sok-sok modellvasútjára. Nagyot gondolt, majd elment erdőfelügyelő bácsihoz, mert tudta, hogy annak, ha nem is a jicini, de a börzsönyi erdejében több ilyen is szaladgál. Az erdőfelügyelő úgy gondolta, ha nem ad neki vasutat, ez a gazfickó úgyis ellop egyet. Inkább ad neki, de nem a legjobbat, mert az neki is pénzt hoz, hanem van egy az északi oldalon, mely – ha más mese alapján is, de – éppen Csipkerózsika-álmot alszik. Így került az egyesülethez a kemencei kisvasút, melyet 2000-ben az felébresztett álmából.

 

Ezeket 2003 nyarán pótoltuk. Ezután újabb próbatétel előtt álltunk: a 21-es szelvénynél a Kemen­ce-patak 1999-ben súlyosan alámosta a kisvasút töltését (12. ábra), amit gabion kosarakkal kellett megerősíteni. Ezt a munkálatot néhány II. világháborús éles lőszer felbukkanása is nehezítette.

12. ábra. Újabb káresemények (Fotó: Szűcs Zoltán)
Az alámosás elhárítása október végére készült el. Ekkor kezdtünk neki a második híd újjáépítésének is, illetve útban volt ismét egy munkagép által rongált szakasz, amit helyre kellett állítani. A pályarész hatósági engedélyezése után a 33-as szelvénynél létesítettünk egy új végállomást, amely a Pityur-rétje nevet kapta. A név eredete a terület tulajdonosához köthető, aki nagyapjának kívánt ezzel emléket állítani.
2004-től nem volt annyi pénzünk, hogy nekivágjunk egy újabb híd felújításának, ezért inkább az üzemelő pályán végeztünk komolyabb munkákat – több helyen teljes mezőcserét hajtottunk végre, illetve megerősítettük a Kőrózsa panzió és a strand közötti partfalat.

13. ábra. Felújított hídszerkezet (Fotó: Németh István)
2006-ban megkezdődhetett a 4-es és 5-ös híd újjáépítése (13. ábra), illetve a Pityur-rétje fölötti szakasz megerősítése. Első lépésben március közepén a Feketevölgy panzió alatti alámosást erősítettük meg gabion kosarakkal, majd április végén került sor a szerkezetkész hidakon a vágányfektetésre. Az első munkavonat 2006. április 29-én érkezett meg a panzió elé.
A kisvasút életében a következő jelentős időszak 2009–2010 volt, amikor is a kemencei telephely újult meg az Ipolyaerdő Zrt. közreműködésével (14–15. ábra).

14. ábra. Múzeumi tárolóvágányok építése (Fotó: Szűcs Zoltán)15. ábra. Megújult telephely (Fotó: Szűcs Zoltán)
A jelenlegi – 2011-ben kelt és 2021. augusztus 31-éig szóló használatbavételi engedély alapján – a pálya a 38+70-es szelvényig használható.
Az engedély szerint a tárgyalt keskeny nyomközű vasútvonal a 0+00 szelvényben lévő Kemence végállomás és a Feketevölgy megállóhely utáni 38+70 szelvények között található. A műtárgyak és a vasúti át­járók adatait a 2. táblázat tartalmazza.


Közbenső megállóhelyei:

  • 6+50–6+65 szelvények között: Csar­na­pusz­­ta mh.
  • 15+90–16+05 szelvények között: Kőrózsa mh.
  • 18+50–18+65 szelvények között: Go­dó­vár állomás

2012-ben megkezdődött a Feketevölgy állomás tervezése és engedélyeztetése. Az engedély még nem született meg, emiatt a kivitelezés sem kezdődhetett el. Az állomás fontosságát növeli, hogy elkészülte után az eddig közlekedő vonatok számára lehetőség nyílik a mozdony átállítására, így már nem kell a vonatoknak tolt menetben közlekedniük.
Ehhez azonban egy új állomási vágány, két csoport kitérő, valamint egy csonkavágány beépítése szükséges. Az új állomás előtt egy új vasúti átjáró létesül.
Befejezésül, egy gondolat erejéig térjünk vissza a mesére. Amikor Rumcájsz előállt ötletével, kevesen hittek annak megvalósíthatóságában. A tanulság azonban az, hogy ha nem lett volna ez a mese, a kemencei kisvasút felébredése a Csipkerózsika-álomból is bizonytalan lett volna. Ám 2000 óta bebizonyosodott, hogy aki – esetleg felnőttként is – hisz a mesében és tesz is érte, annak valósággá válhat a mese, igazzá az álom, és megérheti annak beteljesülését. Hálás köszönetet mondunk mindazoknak, akik hozzájárultak e mese valóra válásához.

Összefoglalás

Kemencén a 600 mm-es nyomtávolságú vasutat 1910–1933 között építették ki, a fakitermelés szállítási céljaira. A görpályás kivitel segítette a fák külön erőforrás nélküli lejuttatását a telephelyre.
Az állami kézbe kerülő erdőgazdálkodás az 1950-es évektől már megkezdte a tehergépjárművekkel való szállítást, majd a folyamatosan megnyirbált kisvasutat a pálya karbantartásának hiánya és a természeti csapások okozta károk miatt leállították. Később a Kisvasutak Baráti Köre felvállalta a megmaradt pályaszakasz társadalmi munkában történő rendbetételét, s a vasút üzemeltetését. 2000-ben megnyílt az első felújított szakasz, jelenleg pedig már 3,8 km-en működik újra a kisvasút.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©