A cikk szerzője:

Csépke Róbert műszaki főmunkatárs
BKV Zrt.

Pályatechnológiai fejlesz­tések a BKV közúti vasúti hálózatán (3. rész) – A sínkörülöntéses felépítmények rendszerfejlődése

A BKV Zrt. közúti vasúti pályáinak technológiai fejlesztése és korszerűsítése továbbra is töretlen lendületű. Az ezredforduló környékétől a [3] és [4] részben bemutatott burkolt és nyitott zúzottkő ágyazatú felépítményt egyre szélesebb körben felváltják a beton pálya­lemezes, sínkörülöntéses felépítményi rendszerek, melyeknek az üzemeltetési előnyei egyre inkább beigazolódnak. A napjainkban is zajló fejlesztési projektekben a betonalapú technológiát igénylő vágányrendszerek tervezésével, építésével és üzemeltetésével kapcsolatban igen sokrétű, de egyben igen vegyes tapasztalat gyűlt össze és került elemzésre. Az ebből eredő megfontolások és stratégiaszerű üzemeltetői elvárások, valamint iránymutatások kivonata a következő elemzés, amely a sínkörülöntéses felépítmények létesítésének peremfeltételeként mindinkább kizárólag az előregyártott betonlemezes építési technológiák felé való elmozdulás üzemgazdaságilag jóval előnyösebb voltát világítja meg.

Acél síncsatornás vágányrendszerek

Acél síncsatornás, sínkörülöntéses felépítmény viszonylag kevés készült, elsősorban az acélvályú magasabb ára miatt.
Léteznek nyitott, nem járóburkolattal kialakított megoldások. Ilyen például a Rákóczi híd felépítménye (8. ábra). Ennek acél sínvályúja beton magánaljakon fekszik (9. ábra).
Hasonló a Margit híd felépítménye is, de ez burkolt kivitelű, illetve nem beton magánaljakon fekszik, hanem közvetlenül az acél hídszerkezethez csatlakozik.
A másik kivitel a (dísz)kőburkolatos, mint a Kossuth tér felépítménye, illetve a Margit híd alatti fonódóvágány (10. ábra).

8. ábra. A Rákóczi híd felépítményének terve

9. ábra. Acél sínvályú építése a Rákóczi hídon (Forrás: www.innorail.hu)

10. ábra. Acél síncsatornás, sínkörülöntéses (fonódó) vágány, építés közben

A sínkörülöntéses vágányrendszerek általános üzemi tapasztalatai

A BKV közúti vasúti vágányhálózatán külön­böző technológiával készültek sínkörülöntéses vágányok. Ebben a fejezetben a nem előregyártott betonelemes kivitelűeket ismertetem.
A beton pályaszerkezetek elemzésénél meg kell említeni az egyéb monolit beton pályalemezek és burkolatok üzemeltetési tapasztalatait. Ilyenek a nyitott, ragasztott vágányok pályalemezei és az egyéb burkolt közúti vasúti felépítmények beton/bazaltbeton burkolatai és pályalemezei.
A monolitbeton-szerkezetek elvi tervezési élettartama 50 év. Ennek alapja azonban az építéskor betartandó technológiai peremfeltételek megléte.
A nyitott vágányok betonlemezeinek építésekor legtöbbször a munkának nem ideális időjárási körülmények közötti végrehajtása és a nem elégséges időablak (vágányzár) okoznak problémát. Például a nyári időszakban épült betonpályákon a zsugorodási repedések igen gyakoriak. Ez jellemző az acélerősítés nélküli bazaltbeton burkolatokra is.
A legutóbbi időkben elterjedt, kapcsolószer nélküli, folyamatos, gumielem-ágyazású vágányok két rétegben (külön alaplemez, külön burkolati réteg) tervezett és épített megoldásainál a vasbeton lemezben az acélbetétek részleges elhagyásával és a szintetikus mikro- és makroszál-erősítés alkalmazásával az építés minősége javult.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] https://www.liberec.cz/files/zastupi­telstvo/dokumenty podklady/2015/2015 1029-verejnost/iii-informace-modernizace-tramvajove-trate-rumunska-palachova-s.pdf
  • [2] BKVSZ 3.642.7:2015 Vágány­víz­te­­le­nítés burkolt és nyitott vágányok csatlakozásánál.
  • [3] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (1. rész) – Bur­kolt vágányrendszerek. Sínek Világa, 2015/1. szám.
  • [4] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (2. rész) – Nyitott, zúzottkő ágyazású közúti vasúti vágányrendszerek, Sínek Világa 2015/2. szám.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©