A cikk szerzője:

Gyovai László osztályvezető
MÁV Zrt.

Tram-train-üzemeltetés a pályafenntartás tükrében

Két megyei jogú város, Szeged és Hódmezővásárhely között iskolanapokon mintegy 80 pár, menetrend szerinti autóbuszjárat közlekedik, naponta megközelítőleg 4600 utast szállítva. Már a 2000-es évek elején felvetődött, hogy a németországi példát követve a két város között vasútvillamos (tram-train) rendszerű közlekedés valósuljon meg, azzal a céllal, hogy a meglévő vasúti infrastruktúra igénybevételével olyan közlekedési rendszer jöjjön létre, amely hozzájárul a közösségi közlekedés versenyképességének javításához, egyúttal csökkentve a közúti gépjárműforgalom okozta környezeti terhelést is.

Eddigi üzemeltetői tapasztalatok

Pályafelügyeleti munkánk során elsősorban a burkolt vágány és kitérők szennyeződésének felismerésére és elhárítására kellett koncentrálnunk, illetve a sínkenő berendezések megfelelő működését kell nyomon követnünk a zajhatások mérséklése érdekében. A pálya takarítását önjáró seprűs géppel (5. ábra) végezzük, amely a MÁV Zrt. tulajdona és beszerzése a projekt keretében történt. Eddigi tapasztalataink alapján hetente egy-két alkalommal kell végigseperni a pályát, ősszel a levélhulláskor ennél sűrűbben.
Az elektromos állítású közúti vasúti kitérők fenntartását a biztosítóberendezési szakszolgálattal közösen végezzük, első lépésként az egyértelműség végett közös kiadmányban leszabályoztuk, elhatároltuk a két szakszolgálat feladatait.
A jelzőtáblák (például lassújel-jelző táblák) kihelyezése közös feladat az erős­áramú szakszolgálattal, mert csak a felsővezeték-oszlopra, illetve a keresztsodronyra tudjuk azokat rögzíteni a városi környezet miatt. Ezek végrehajtását és SAP-ban történő elszámolását közös kiadmányban szabályoztuk.

5. ábra. DULEVO 3000 seprőgép. (Fotó: Garai Mihály)

6. ábra. MetalLUBE elektronikus vezérlésű sínkenő berendezés. (Fotó: Garai Mihály)A közúti vasút legtöbb lakossági panaszt kiváltó kísérő jelensége a zajhatás, ami jellemzően kis sugarú ívekben jelentkezik. A városi környezetben lévő beépítettség miatt az ívsugár értéke 30 és 70 méter között változik. Ezekben az ívekben a zajhatás csökkentése érdekében – kilenc kis sugarú ívben – csikorgáscsökkentő felhegesztés készült és hét ívben MetalLUBE sínkenő berendezés épült be (6. ábra).
A tram-train-járművek a próbajáratáskor eleinte nagy sebességnél bizonytalanul futottak, de a járművön történő változtatások után azok megszűntek és a hatóság 2022. július végén engedélyezte a 100 km/h sebességgel történő közlekedést.
2022. augusztus 1-jétől megindult a járatsűrítés, az addigi óránkénti közlekedés helyett áttértek a félóránkénti közlekedésre, és az utazás – az eddigi ingyenes helyett – fizetőssé vált (7. ábra).
A tram-train-járműveken MÁV arcképes igazolvánnyal azonban továbbra is ingyen utazhatunk és nemcsak a két város között, hanem Szegeden és Hódmezővásárhelyen városon belül is.

7. ábra. Tram-train­jármű a szegedi MÁV Igazgatóság épülete előtt. (Fotó: Garai Mihály)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12

Irodalomjegyzék

  • „Tram-train” integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetése Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában és villamosfejlesztés Hódmezővásárhelyen. Ajánlati dokumentáció, Hódmezővásárhely: Tram Train Konzorcium; 2015.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©