A cikk szerzője:

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Új vasúti híd épül a Tiszán (2. rész)

A Sínek Világa 2014/5. számában hírt adtunk arról, hogy 2014. október 12-én 00:00 órakor megindult a bal vágányon a vasúti forgalom a szolnoki vasúti Tisza-híd mederszerkezetén és a felújított ártéri szerkezeteken. Az ezt követő időszak is mozgalmas volt a kivitelezők számára. A jobb vágányú új és felújított szerkezeteken a vasúti forgalom 2015. január 20-án 00:00 órakor indult meg. Ezúttal az elmúlt három hónap munkáit ismertetjük röviden.

A bal vágány forgalomba helyezése után a jobb vágányú mederhíd rácsos szerkezetének helyszíni szerelését kellett befejezni a gyártótéren. Ezzel párhuzamosan be­fejeződött az ártéri szerkezetekről a vasúti pálya lebontása, az új ortotróp pályalemezek beépítése (1. ábra), a hídszerkezetek javítása és új sarura helyezése. A mederhíd betolásánál ugyanazt a pályát és jármokat vették igénybe, mint a bal vágány felszerkezetének mozgatásakor (2. ábra).

1. ábra. Az ártéri hídon az ortotróp pályalemezen megkezdődik az Edilon vályú szerelése (Fotó: Szeifert Tamás)

2. ábra. Mederhíd jobb vágány szerkezetének betolása a korábban már megépült pályán (Fotó: Szeifert Tamás)

A hosszirányú betolást követően a már korábban kiépített keresztirányú pályákon került végleges helyére a hídszerkezet. A teljes hídhosszon történő geodéziai bemérések után megkezdődött az Edilon rendszerű vasúti pálya építése. A híd teljes hosszán fel kellett szerelni az Edilon vályúkat, melyeket NF csavarokkal rögzítettek a pályalemezhez.
A téli időjárásra tekintettel a kivitelező felkészült az Edilon kiöntési munkák téliesítésére. Ennek érdekében hőszigetelt sátrat (3. ábra) kellett építeni a híd teljes hosszán, aminek védelmében fűtéssel lehetett a fogadó acélszerkezetet felmelegíteni, később pedig a beépítés alatti hőmérsékletet tartani. A pályaépítést lassította, hogy a bal vágányhoz hasonlóan a vasúti pályában több helyen dilatációs szerkezetet kellett beépíteni (4. ábra). A megfeszített tempóban folyó munka mellett az időjárás is segített a kivitelezőknek, mivel a pályaépítés idjén nagy hidegek nem voltak, így a sátorban 20 °C fölötti hőmérsékletet lehetett biztosítani. A vasúti pálya elkészültével fel kellett szerelni a villamos vontatás felsővezetékét (5. ábra), a világítást és egyéb villamos berendezéseket (pl. megfigyelő kamera).

3. ábra. Fűthető sátor az Edilon kiöntéshez (Fotó: Vörös József)

4. ábra. Síndilatációs készülék beépítése (Fotó: Szeifert Tamás)

5. ábra. Villamos felsővezeték szerelése a hídon (Fotó: Szeifert Tamás)

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©