A cikk szerzője:

Nyári István laboratóriumvezető
Fugro Consult Kft.

Vasúti alépítményi vizsgálatok CPT-szondázással

A vasúti alépítmények, az alépítményi hibás részek feltárásához egy gyors és a korábbiaknál gazdaságosabb lehetőség nyílik a statikus nyomószondázásokkal. A vizsgálatok elvégzésével megállapítható az ágyazat vastagsága, a védőréteg anyaga, a rétegszerkezet teherbírása, tömörsége. A gyengébb tulajdonságokkal rendelkező altalajok akár nagyobb mélységig azonosíthatók és vágány menti kiterjedésük könnyen lehatárolható ezen feltárási típussal. Ez az in situ vizsgálat lehetővé tenné a Magyar Államvasutak (MÁV) teljes vonalhálózatának hosszában az alépítmény feltárását. A vizsgálati eredményekből létrehozott adatbázis megfelelően rögzítené az állapotot, kiindulási alapot szolgáltatna a jövőbeli felújítások ütemezéséhez.

Bevezetés

A hazai vasútfejlesztések során immár 10 éve alkalmazott eljárás a statikus szondázási vizsgálat, más néven CPT-szondázás (cone penetrometer testing). Az eljárás a geotechnikai gyakorlatban közel 70 éve ismert. A CPT-szondázás a cölöptervezés, cölöpteherbírás-számítás alapvető feltárási módja, a hazai gyakorlatban a cölöpök tervezésénél közel 90%-ban ez a vizsgálati módszer szolgáltat adatot. A statikus nyomószondázás elvégzésével kapcsolatos előírásokat az MSZ EN 22476-1 szabályozza. Cégünk, a Fugro Consult Kft. 2008 óta végez alépítményi feltárásokat és alépítményi tervezést. A kezdetekben kizárólag vágatolás és kis átmérőjű fúrások alapján történt a talajok azonosítása és teherbírásmérése. Célszerűnek tartottuk a más területeken már napi gyakorlatban használt CPT-szonda vasúti alkalmazását. A vizsgálatokhoz használt berendezést az 1. ábra mutatja.

1. ábra. Vasúti CPT-berendezés

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »

Irodalomjegyzék

  • Dr. Horvát Ferenc, Nyári István. Vasúti alépítményi rétegrendek és anyagok laboratóriumi és helyszíni vizsgálata, teherbírási követelmények meghatározása. K+F jelentés. 2016.
  • Buddhima Indraratna, Wadud Salim. Advanced Rail Geotechnology. Ballasted track. CRC Press; 2011.
  • Buddhima Indraratna, Trung Ngo.
  • Ballast Railroad Design.
  • CRC Press; 2018.
  • Claus Göbel, Klaus Lieberenz. Handbuch Erdbauwerke der Bahnen. Eurailpress; 2004.
  • Dingqing Li, James Hyslip, Ted Sussmann, Steven Chrismer. Railway Geotechnics. CRC Press; 2015.
  • Vardanega PJ, Bolton MD. Stiffness of Clays and Silts: Normalizing Shear Modulus and Shear Strain, Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering. ASCE; 2013.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©