Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vasúti pályával kapcsolatos diagnosztikai fejlesztések
A letapogatott profil kiértékelése során meghatározható a kopás mértéke, a sínfej méretei, illetve a nevezetes pontokban az ideális profiltól való eltérés. Lehetőség van a köszörülés előtti és utáni profilok helyszíni összehasonlítására, így gyorsítva a munkavégzést. A műszer kalibrációja az MSZ-EN 13231-3 szabvány szerint történik (11. ábra).
Azért, hogy az RPCS-készülék alkalmas legyen a kitérőcsúcsbetét profiljának mérésére is, kifejlesztettünk egy adaptert, aminek segítségével a mérés kiértékelése során meghatározható a nyomcsatornák szélessége, mélysége, illetve a csúcsbetét magassági kopása.
Sárffi Károly: Metal Lube sínkenő berendezés
Sárffi Károly
Sárffi Károly 1978-ban szerezte meg vasútépítő és pályafenntartási technikusi képesítését. 1995-ben alapító tagja a MÁV-Thermit Kft.-nek, mint a hegesztők oktatója és technológiai ellenőre. 2017-től a Metalelektro Méréstechnika Kft.-nél kamatoztatja tapasztalatait, kifejlesztve a Metal Lube sínkenő berendezést. 2019-től a V-Híd Vagyonkezelő Kft. hegesztési műszaki vezetője.
A helyhez kötött, 2017-ben fejlesztett és engedélyeztetett Metal Lube sínkenő berendezés a nagyvasúti és városi vasúti vonalhálózatoknak azon részein (jellemzően a kis sugarú ívek külső sínszálán) alkalmazható, ahol a sín és a járműkerék érintkezési felületén nagy kopások alakulnak ki kellemetlen zajhatások kíséretében.
A sínen haladó járművek a pályageometria függvényében kisebb-nagyobb mértékben folyamatosan koptatják a síneket. A járműkerék és a sín érintkezési felületén kialakuló kopások jelentős kiadásokat jelentenek az üzemeltetők számára. A nagymértékű kopások fokozott balesetveszélyt okoznak, növelik a kisiklás veszélyét, sebességkorlátozások bevezetéséhez vezetnek, ezáltal további költségnövekedéssel jár az üzemeltető számára. A sínkenő készülék alkalmazásával az íves pályarészek külső sínszálán, a kitérők íves csúcssínjein, valamint a járműkerekek nyomkarimáin fellépő kopások jelentősen (60-80%-kal) csökkenthetők. Az ívben elhaladó járművek által keltett kellemetlen zajhatások akár 15 dB-lel mérsékelhetők.
A kenési ciklust vezérelheti tengelyszámláló vagy időzítő. A tápellátást biztosíthatja napelemes-akkumulátoros megoldás vagy 230 V hálózat.
Nyitott pályán a kenőlap furatain keresztül kijutó kenőanyag pontosan a sín és a kerék közé, azok érintkezési pontjához jut (12. ábra). Burkolt pályában a sínfejben kialakított zsírzófuratok biztosítják a kenőanyag optimális helyre történő kijuttatását, a szerelvényeket a burkolatba süllyesztett lépésálló szekrényekbe építik be. A sínfej kondicionálásával kialakuló súrlódási tényező mértékét ellenőrizni kell a sín teljes kontaktfelületén, hogy az egyes felületek súrlódása optimális tartományba essen.
Összefoglalás
A cikkben bemutatott fejlesztési eredményeket a gördülőfáradás okozta sínhibák egyes okának, a kialakult hibák és megszüntetésük mérési igényeire fűztük fel. Az elmúlt néhány év további fejlesztéseinek bemutatására talán egy másik cikk ad majd lehetőséget.
Irodalomjegyzék
- [1] Posgay György, dr. Molnár Péter, dr. Alfred Wegner. RailScan: fejlesztések és eredmények. Sínek Világa 2012;2:27-30.
- [2] Béli János. Sínfej-hajszálrepedés megjelenése a MÁV vonalhálózatán (1. rész). Sínek Világa 2010;2:32-43. http://www.sinekvilaga.hu/documents/archive/Sinek_Vilaga_2010_2.pdf
- [3] Dr. Horvát Ferenc. Sínfej-hajszálrepedésekkel terhelt vágányok állapotának statisztikai alapú jellemzése. Sínek Világa 2021;1:2-8.
- [4] Dr. Molnár Péter. HeadChecking (HC) mérés a gyakorlatban, 3. Sínkarbantartási szakértői értekezlet. Sopron: 2019. március 28–29. Letölthető előadás: https://hu.metalelektro.eu/news-download
- [5] Jaifu, A. Study of fatigue crack initiation location of wheel and rail under rolling contact using finite element method. MATEC Web of Conferences 192, 02012, 2018.
- [6] Shadfar, M. A study on transient wear behavior of new freight wheel profiles due to two points contact in curve negotiation. Journal of Theoretical and Applied Mechanics. 2017;55(2): 621-634.
- [7] Egyed Ottó. Tapadási súrlódási tényező mérése: a TriboRoll készülék. PPT-előadás, 2020. 02. 25. Debrecen XIII. Villamos Nap, elérhető: https://hu.metalelektro.eu/news-download,
- [8] Csortos Gabriella. Sínkenő berendezés optimális beállítása a zajcsillapítás és a kerék/sín tapadási együttható függvényében. PPT-előadás, 2020. Elérhető: https://ktenet.hu/uploads/City_Rail/Csortos_G-_CITY_RAIL_2020_-_BME_ut_es_Vasutepitesi_Tanszek.pdf
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.