A cikk szerzője:

Fonyó Sándor PL vezetőmérnök
MÁV Zrt.

A csittényhegyi alagút átépítése

Nagyszabású beruházás, a Balaton északi partjának (29-es vonal) villamosítása közeledik a befejezéshez. Az eredeti nyomvonalon történő pályafelújítás mellett a nyertes kivitelező feladata volt a Balaton villamos vontatással történő körbejárhatóságának megoldása úgy, hogy a villamosított észak-balatoni vonal az országos villamosított vasúthálózathoz csatlakozzon. A beruházás részét képezte a csittényhegyi alagút átépítése. A feladat illeszkedett a már befejezett Budapest–Székesfehérvár Közop-fejlesztéshez, valamint a 2018-ban befejezett Székesfehérvár intermodális csomópont, illetve a 30-as vonal Lepsény–Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy teljes felújításához. Az idén befejeződő alagútátépítés ismertetése előtt bemutatjuk a vonal történelmét és az alagúthoz csatlakozó pályaszakasz eseményeit.

Felsővezeték-építés

Az alagútban a felsővezeték-rendszert összesen négy szelvényben függesztették a boltozathoz. Egy szelvényben, három talplemezzel, négy-négy csavarral rögzítették, amit a boltozat falába ragasztott négy-négy darab M16 méretű 8.8 minőségű, horganyzott menetes szár tart (15. ábra).
A munkavezeték magassága a tervnek megfelelően 5,00 m. Az alagút előtt és utána szakaszszigetelőket építettek be.

15. ábra. A villamos felsővezeték felerősítése (Fotó: Fonyó Sándor)
Az alagútban a vasbeton lemezek mellett monolitbeton kábelcsatornák épültek, a bal oldalon: két darab 140 mm és egy darab 110 mm átmérőjű védőcső nagyfeszültségű kábelek, egy darab 50 mm átmérőjű védőcső gyűjtőföldelő részére; jobb oldalon: hat darab 110 mm átmérőjű védőcső távközlési kábelek részére (16. ábra). A kábelcsatornákhoz behúzó- és kötőaknák készültek.

16. ábra. Az átépült alagút kereszt­metszete (2020)

A falazatok javítása

Az alagút falait, a támfalakat homokszórással megtisztították, a falazat átvizsgálását követően a hiányzó fugákat pótolták. Az alagút bejáratánál és kijáratánál tapasztalható beázási helyeket kis nyomással Bohrlochsuspension habarccsal injektálták.
A terméskő falazatok fugajavításánál a Mapei-Antique Strutturale NHL habarcsot használták.
Az alagút be- és kijáratához a villamos felsővezeték feszültség alá helyezéséig (tervek szerint 2021. június 12.) 4,00-4,00 m hosszon a hidaknál is alkalmazott horganyzott expandált lemezzel kialakított érintésvédelmi rácsot kell beépíteni.
A félreálló helyek két szelvényben az eredeti helyükön maradtak.
A kapuzatok és a hozzá kapcsolódó párhuzamos és merőleges támfalak mögötti rézsűburkolatokat, valamint támfalak előtt vízelvezető árkokat kitisztították, a burkolatokat és a fedköveket helyreállították [9] (17. ábra).
 A végpontnál a jobb oldali burkolt rézsű és a párhuzamos támfal mögötti vízelvezető rendszer a támfal előtt lévő burkolt árokba köt be az Edilon vasbeton lemez jobb oldali hossz-szivárgójával együtt. A bal oldali árokba van bekötve a vasbeton lemez bal oldali hossz-szivárgója is. A végponti merőleges támfal mögötti burkolt árokrendszer és a burkolt rézsűfelületek vizeit a támfal előtti földárokból átereszen keresztül vezetik le a Balaton felé (18. ábra).

17. ábra. Kapuzat mögötti rézsűburkolat felújítása (Fotó: Ács-Lengyel Réka)

18. ábra. A megtisztított rézsű, felújított végponti kapuzat és támfalak (Fotó: Ács-Lengyel Réka)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Hortobágyi F. 160 éve Megy a gőzös, megy a gőzős Kanizsára. KTE 2019
  • [2] Hortobágyi F. 100 éves a Börgönd–Szabad­battyán–Tapolca állomások közötti Balatonvidéki vasút MÁV Zrt. 2009.
  • [3] Radvánszky R. Harc a löszfallal Ba­la­ton­akarattyán. Sínek Világa 2010/4. szám.
  • [4] Eredeti tervek az alagútról és a csatlakozó támfalakról.
  • [5] Szakértői vélemény a balatonakarattyai alagútról és a kőzetkörnyezetéről. BME; 1999.
  • [6] Cholnoky J. Balaton. Budapest: Franklin; 1936.
  • [7] Uvaterv Zrt. és Tervkovács Kft. engedélyezési és kiviteli tervek.
  • [8] Tartószerkezeti és anyagvizsgálati szakvélemény. ORISOFT Mérnöki Építő és Tanácsadó Kft.
  • [9] Legeza I. Alagútvizsgálati jegyzőkönyv. 2020
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©