A cikk szerzője:

Pásti Imre szakterület-vezető
Budapesti Közlekedési Központ

Mihályka Péter főmunkatárs
Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.

Gábor Miklós főosztályvezető- helyettes
Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal

Dr. Koren Csaba egyetemi tanár
Széchenyi István Egyetem

A szintbeni vasúti átjárók fejlesztése (8. rész) – Javaslatok az átjárók biztonságának fokozására

Cikksorozatunk végén, ebben a részben további javaslatokat fogalmaznak meg a szerzők a szintbeni vasúti átjárók biztonságának fokozására. A javaslatok az elzárási idő, a helyszíni azonosítás, a fogyatékossággal élők segítése és a tiltott helyen átjárásból keletkező balesetek csökkentése témák köré csoportosíthatók. Az ismétlések elkerülése érdekében több helyen hivatkozunk a sorozat korábbi cikkeiben szereplő mondanivalóra vagy ábrára.

 


A szabadon tartandó űrszelvényméretek (berendezések elhelyezése)
A hazai vasúti átjárókban a jelző- és so­rom­pó­berendezéseknek a közúthoz és a vasúti vágányhoz képesti elhelyezését belső ágazati vasúti szabvány (KMPSZ Kk 108-73) határozza meg. Az ebben meghatározott távolságértékeket általában elfogadhatónak és alkalmazandónak tartjuk a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek számára kiépített átjárókon is.

2.4. Az átjáró burkolatával kapcsolatos követelmények

A gyalogosok számára kialakított átjáró felületét megfelelő felületi érdességű, az átjáró teljes szélességében folyamatosan átvezetett gyalogútként kell megoldani. A burkolat felületét úgy kell kialakítani, hogy nedves időben is kellő biztonsággal tudjanak áthaladni az ott közlekedők.
A vasúti átjáró kezdetét jelző merőleges vonaltól (taktilis elem) a vágánymező széléig terjedő, gyalogos közlekedésre alkalmas területen a burkolatot a veszélyes helyekre figyelmeztető jelzéssel kell ellátni. A gyalogosok, illetve kerékpárosok által járható átvezetés szélét vizuálisan erősen eltérő színű (pl. sárga) elemekkel célszerű kialakítani.
A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek és kerékpárosok közlekedésére az ún. Velostrail burkolati elemek ajánlatosak, amelyek már 120 km/h vasúti pályasebességig alkalmasak a kis kerekű „járművek” akadálymentes áthaladására, sínvályúmentesek, és akár kisebb keresztezési szögben is kialakított áthaladást tesznek lehetővé (11. ábra).

11. ábra. Sínvályú nélkül kialakított vasúti átjáró [11]


2.5. Az átjáró megvilágításával és láthatóságával kapcsolatos előírások

A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek számára kialakított (lakott területen levő) vasúti átjárókban a vonatkozó magyar szabványnak megfelelően meg kell világítani az átvezetést, illetve fényvisszaverő elemekkel kell ellátni a burkolatszegélyeket, hogy éjszaka is jól láthatók legyenek. Ezek az optikai elemek a közúton közlekedő járművezetőknek is hasznosak.

2.6. Figyelemfelhívó kiegészítő biztosítási berendezések

A nagyobb létszámú vak és gyengén látó személyek közlekedésére alkalmassá tett vasúti gyalogosátvezetések kiegészíthetők új technológiákon alapuló berendezésekkel, ezek lehetnek rezgő, hangjelző és fényjelző készülékek.
Ezek a berendezések a hazai vasúti átjáróknál még nem használatosak. Ezek a specifikus eszközök folyamatos, félfolyamatos üzemmódban, kézi vezérléssel vagy távvezérléssel működnek.

3. Összegzés

A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek vasúti átjárókban és vasúti gyalogos-átkelőhelyeken közle­kedésére a fentiekben megfogalmazott aján­lások nyomán a következő összefog­laló megállapításokat tesszük.
1. A szintbeni vasúti átjárók járhatósági problémáinak feltárása és a megoldások átgondolása a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek és képviselőik együttműködésével, valamint a vasúti és közúti szakemberek bevonásával történjen.
2. Számos ország előírásait és ajánlásait áttekintve elmondható, hogy konkrét műszaki megoldásokra és kialakítási elrendezésekre kevés példa létezik, hiszen az uniós jogszabályok, irányelvek sem túl régiek, és még a fejlett országokban is a kutatási munkák elsősorban a szokásjellemzők vizsgálatára terjedtek ki.
3. A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek igényeinek figyelembevétele érdekében a jelenlegi hazai gyakorlat fejlesztésére célszerű kísérleti mintahelyszíneken kipróbálni a hazai körülmények között alkalmazható megoldásokat.
4. A kísérleti helyszínek tapasztalatait és a fenti konkrét ajánlásokat a döntéshozó állami szervek és a szaktárca figyelmébe ajánljuk azzal, hogy a projektben elkészített mintatervek figyelembevételével dolgoztassák ki a konkrét kialakításokra, megoldásokra vonatkozó javaslatokat, előírásokat.
5. Az egyedi megoldásokat a mintatervek alapján a konkrét helyszín ismeretében a közlekedési hatóság bevonásával kell meghatározni.
6. Komolyabb átépítések elvégzése nélkül is ajánljuk a vasúti átjárókban a gyalogosok áthaladási útvonalának legalább burkolati jellel való elkülönítését és a vasúti gyalogos-átkelőhelyeken a taktilis útburkolati jelek alkalmazását.
7. A fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek mobilitása és független közlekedési igénye is változik, eközben az elérhető technológia fejlődik, és a járhatóságot könnyítő segédeszközök tökéletesednek. Ezért a járhatóságot biztosító eszközöket, a megoldások részletes leírásának tartalmát újra meg újra felül kell vizsgálni annak érdekében, hogy megfeleljenek a felmerülő igényeknek, és a vasúti átjárók járhatósága a fogyatékossággal élő és csökkent mozgásképességű személyek számára folyamatosan korszerűsödjön.
8. Ezek között hatékony megoldás a biztosított átjárók esetén a látássérültek számára az átjárón való áthaladáshoz tartozó megfelelő információ megszerzéséhez alkalmazható kiegészítő berendezés.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234567891011121314Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Youtube: Vasúti átjárókat biztosító berendezések, 1980.
  • [2] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása, KTI, 2014.
  • [3] Richtlinie 815: Bahn­über­gang­san­lagen planen und instandhalten (815. irányelv: Vasúti átjárók tervezése és üzemeltetése).
  • [4] Office of Rail Regulation: Level crossings: a guide for managers, designers and operators. 2011.
  • [5] Railroad-Highway Grade Crossing Handbook – Revised Second Edition Fe­de­ral Highway Administration, 2007.
  • [6] 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
  • [7] Vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása (A szintbeni közúti-vasúti átjárók biztonságos és mozgáskorlátozottak számára kényelmes műszaki kialakítása)(KÖZOP-2.5.0-09-11-2012-0009). Előkészítő kutatási és elemzési feladatok végzése ajánlatkérő részére 5. részfeladat. Részjelentés, 2014. augusztus.
  • [8] http://commons.wikimedia.org/wiki/)
  • [9] 253/1997. (XII. 20.) Korm.rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről (OTÉK)
  • [10] e-UT 03.06.11 Szintbeni közúti-vasúti átjárók kialakítása.
  • [11] (Forrás: www.strail.de)
  • [12] European Railway Agency: Inter­me­diate report on the development of railway safety in the European Union. 2013.
  • [13] Kertész Ottó, üzembiztonsági szakértő: A MÁV Zrt. hálózatán található illegális gyalogos átjárások biztonsági kockázata. Tájékoztató a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói értekezletére, 2013. április.
  • [14] http://www.restrail.eu/
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©