A cikk szerzője:

Mihály Tamás főépítésvezető
Közgép Zrt.

Zámbó László projektvezető
Közgép Zrt.

A szolnoki Tisza-híd gyártási és szerelési munkái

A Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz felújítási munkáit a Közgép Zrt. vezette, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Vasútépítő Kft. tagokból álló Tisza-2013 Konzorcium végzi. A NIF Zrt. megrendelése alapján készülő beruházás célja egy korszerű, megbízható, alacsony üzemeltetési költségű vasúti pálya építése, mely egyaránt alkalmas a 160 km/h sebességű vonatközlekedés, valamint 225 kN-os tengelyterhelés fogadására. A szerződés 2013 végi aláírását követően az érdemi kivitelezési munkák, illetve azok előkészítő tevékenységei tavaly februárban kezdődtek meg.

 

Hétnapos vágányzár

2014. október 5-én 00:00-kor megkezdődött a hétnapos vágányzár. Miután az utolsó vonat elhagyta, a Szolnok és Szajol közötti állomásközt kikapcsolták, majd elbontották a felsővezetéki hálózatot, elvágták a síneket, és megkezdődött a 2300 t-s régi hídszerkezet mozgatása. 20-22 cm-es emelés után a sarukat részlegesen elbontottuk, és elhelyeztük a „csúszó­szánkókat”. A csúszószánkókhoz rögzíteni kellett a Dywidag-rudakat. A híd kihúzása az V. és VII. pilléren 1-1 db ∅36 mm Dywidag-rúd, míg középen a VI. pilléren 4 db ∅36 mm Dywidag-rúd segítségével történt (7. ábra).

7. ábra. Az V. pilléren a „csúszószánkó” munka közben
A régi híd október 6-án reggel 7 órakor „érkezett” meg a befolyási oldalon megépített segédjármokra (8. ábra).
Ezután – hasonló technológiával – következett az új északi oldali híd betolása.

8. ábra. A régi híd már nincs, az új még nincs a helyén
Az új hídszerkezet még aznap este, azaz a vágányzár kezdetét követő negyvenedik órában már a helyén volt!
A híd pontos geometriai beállítása után megtörtént a felszerkezet sarura engedése és rögzítése, az ártéri hidak csatlakozásának kialakítása, az Edilon vályúk és a sínek elhelyezése, majd az Edilon kiöntése, a dilatációs berendezések és a terelőelemek megépítése.
Az új kábelcsatornába behúztuk az új biz­tosítóberendezési, biztonságtechnikai és távközlési kábeleket, valamint az új felsővezetéki hálózat is megépült.
A vágányzár utolsó előtti éjszakáján 6 db M62-es mozdonnyal rendben lezajlott a híd statikus és dinamikus (40 km/h) próbaterhelése is.
Október 11-én az Üzemeltető, a Megrendelő és a Mérnökszervezet szakági képviselőivel eredményes forgalombahelyezési eljárást bonyolítottunk le, így a Szolnok–Szajol állomásköz hétnapos teljes vágányzárában tervezett hídcserét sikeresen végrehajtottuk.
A nagy Tisza-híd cseréje mellett mindenképpen említést érdemel, hogy a hídtól északi irányba Szajol felé ~150 m-re a 7. fázisban megépítettünk egy új, 40,0 m-es Tisza-ártéri hidat. A híd cölöpalapozású, felszerkezete 2 db különálló, ortotróp pályalemezes, felsőpályás, ágyazatátvezetéses, szekrény keresztmetszet. A híd létesítésének célja, hogy tiszai árvíz idején közel 100 m2-rel megnövelje a hidrológiai folyosó átfolyási keresztmetszetét. A híd építésének érdekessége, hogy a vasúti forgalom fenntartása miatt egy terelővágányt kellett építenünk (9. ábra).

9. ábra. Az új ártéri híd a terelővágány mellett, háttérben az új mederhíddal
A hétnapos vágányzárat követően nem volt időnk a pihenésre, hiszen október 12-én már meg is kezdődtek a 8. fázis, azaz a Millér–Szajol jobb vágány kizárása alatt elvégzendő kivitelezési tevékenységek. A munkák ütemterv szerint elkészültek, a déli (jobb pálya) hídszerkezet hosszirányú tolása befejeződött, a híd a végleges pozícióját november végéig érte el (10. ábra). A keresztirányú tolás, az ártéri hidakhoz történő csatlakozás megépítése, az Edilon rendszer kiépítése az előzőekben ismertetett technológiával december elején ezen a hídon is megtörtént.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©