A cikk szerzője:

Mihály Tamás főépítésvezető
Közgép Zrt.

Zámbó László projektvezető
Közgép Zrt.

A szolnoki Tisza-híd gyártási és szerelési munkái

A Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz felújítási munkáit a Közgép Zrt. vezette, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Vasútépítő Kft. tagokból álló Tisza-2013 Konzorcium végzi. A NIF Zrt. megrendelése alapján készülő beruházás célja egy korszerű, megbízható, alacsony üzemeltetési költségű vasúti pálya építése, mely egyaránt alkalmas a 160 km/h sebességű vonatközlekedés, valamint 225 kN-os tengelyterhelés fogadására. A szerződés 2013 végi aláírását követően az érdemi kivitelezési munkák, illetve azok előkészítő tevékenységei tavaly februárban kezdődtek meg.

 

A decemberi időjárás szerencsénkre „kivitelezőbarát” volt, és így az időjárási viszonyokra rendkívül kényes Edilon rendszer kivitelezését fűtött sátorban ugyan, de problémamentesen el tudtuk végezni.

10. ábra. A próbaterhelés előkészületei
Januárban elvégeztük a déli hídszerkezet statikus, illetve mindkét híd dinamikus próbaterhelését. A próbaterheléseknél 2 db Bombardier mozdonyt és 4 db M62-es mozdonyt használtunk terhelő járműként. A dinamikus próbaterhelésnél 40, 60, 80, 120 és 160 km/h sebességgel közlekedtek a mozdonyok. 
Ezután Millér és Szajol között mindkét pályán (mindkét hídszerkezeten) megindulhatott a vasúti forgalom.
Az ideiglenes jármokra kitolt régi hídszerkezet bontását idén márciusban kezdtük meg. A szállítható méretre darabolt hídszerkezetet a MÁV szolnoki telephelyére kell szállítanunk (11–12. ábra).

11. ábra. A régi hídszerkezet bontása: az első elemek vágása

12. ábra. A régi hídszerkezet bontása: „már túl a felén”
A projekt idén a Millér–Szolnok szakasz átépítésével folytatódik. Itt több kisműtárgy átépítése mellett felújítjuk a közel 70,0 m felszerkezetű Zagyva-hidat is.
A vágányzárban végzett munkák összefoglalása

  • egy hét alatt kitoltuk a 2300 t-s régi híd acélszerkezetét;
  • keresztirányban betoltuk az új bal vágány hídjának 900 t-s felszerkezetét;
  • kiépítettük az Edilon rendszerű vasúti pályát;
  • behúztuk a szükséges hírközlő és bizto­sítóberendezési kábeleket;
  • felélesztettük a felsővezetéki hálózatot;
  • próbaterheltük az új hídszerkezeteket.

A régi hídszerkezeten utolsóként és az új hidunkon elsőként áthaladó vonatok között eltelt idő mindössze hét nap volt!
Ezúton is, még egyszer szeretnénk megköszönni minden résztvevő áldozatos munkáját.
Rendkívül büszkék vagyunk, hogy részesei lehettünk ennek a hazai hídépítési gyakorlatban is egyedülálló munkának.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©