A cikk szerzője:

Török Gergely műszaki igazgató­helyettes
MÁV Zrt.

A Vecsés–Üllő–Monor-vonalszakasz rekonstrukciója 2021-ben

A 100. számú, Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony-vasútvonal a magyar vasúthálózat egyik legnagyobb terhelésű vonala, mind személyforgalom, mind teherszállítás tekintetében. A leromlott állapot miatt szükségessé vált a vonal részleges átépítése. A beruházás 2021-ben fennakadás nélkül, ütemezés szerint megvalósult, amelynek eredményeként több lépcsőben sikerült felszámolni a műszaki ok miatt korábban meglévő lassú­meneteket és jelentős, a menetrendszerű közlekedést akadályozó probléma szűnt meg ezáltal, nagymértékben csökkent a zavarérzékenység. A korábban elhanyagolt, leromlott állapotú utasforgalmi területek, létesítmények is megújultak, hozzájárulva az utazóközönség komfortérzetéhez.

A projekt végrehajtása

A tényleges munkavégzést megelőzően saját kivitelezésben megerősítettük azon pályaszakaszokat, ahol a vágányzárak alatt a régi vágányon, a régi felsővezetéki rendszert és biztosítóberendezést használva bonyolódik a teljes forgalom, váltakozó menetiránnyal.
Ennek során előzetes irányfordításokat, szigetelőcseréket, felsővezeték-szabályozást, síncseréket, szigetelt sínek cseréjét végeztük el, amelyek által csökkentettük a tényleges átépítés ideje alatti hibák előfordulásának kockázatát, a vasúti forgalom zavarérzékenységét, ami az egyvágányos közlekedés ideje alatt a leglényegesebb.
Hasonló fontosságú a zavarelhárítási idők minimumra való csökkentése is az egyvágányos közlekedés időszakában. Ehhez Monor telephelyen egy külön pályafenntartási készenlétet szerveztünk 2021. április 1-jétől, kizárólag az ebben a térségben esetlegesen fellépő műszaki zavarok kezelésére. Biztosítóberendezési készenlét alapműködési rend szerint van Monoron, felsővezetékes készenlét Pestszentlőrincen, utóbbi esetében a vasúti jármű és -vezető állandó rendelkezésre állását kellett megoldani.
A kivitelezésre több, egymásra épülő, illetve esetenként párhuzamos vágányzári ütemben került sor 2021. április 6–június 18. (Vecsés–Üllő), illetve augusztus 30–október 30. között (Üllő–Monor és Üllő állomás). A vonatok közlekedése ez idő alatt forgalmi technológia alapján, előre meghirdetett, az alapmenetrendhez képest módosított vágányzári menetrend szerint zajlott.
A nyílt vonali szakaszok átépítése egy-egy vágány teljes kizárásával történt, a másik vágányon fenntartott, váltakozó irányú vonatközlekedés mellett. A forgalmi vágányt a munkavédelmi lassú menetek és az esetenként, éjszakánként, anyagolás miatt tartott hozzázárások is tovább terhelték.
Üllő állomás esetében a legnagyobb zavartatást okozó kitérőcserék, és az átmenő fővágányok munkái hét hétvége alatt zajlottak le 2021. szeptember 3–október 18. között, szeptember valamennyi és október első három hétvégéjén, összehangolva az egyidejűleg folyamatban lévő, Üllő–Monor közötti nyílt vonali átépítés vágányzárával.
Monor állomás esetében az elvégzendő feladatok nagy része végrehajtható volt KMZN (kiutalt menetvonalak zavartatása nélküli, azaz menetrendi módosítást nem igénylő) vágányzárakban, amelyekre 2021. november 5. és 2021. november 7–20. közötti időszakban, több éjszakán került sor.
Az átépítés fő vágányzári ütemeinek befejezése után még több, kisebb zavartatású munkarész következett a teljes készültség eléréséhez. Felsővezetéki hosszlánccseréket végeztek Vecsés végpontján, Üllő teljes állomási területén, valamint Monor kezdőponti végén november 2–25. között éjszakánként. A vonatforgalom ez idő alatt is forgalmi technológia alapján, előre meghirdetett, az alapmenetrendhez képest módosított vágányzári menetrend szerint zajlott. KMZN vágányzárakban további hosszlánccserék történtek még december 1–10. között éjszakánként, már az alapmenetrend alkalmazása mellett.

Összefoglalás

A beruházás fennakadás nélkül, ütemezés szerint megvalósult, amelynek eredményeként több lépcsőben sikerült felszámolni a műszaki ok miatt korábban meglévő lassú meneteket és jelentős, a menetrendszerű közlekedést akadályozó probléma szűnt meg ezáltal, nagymértékben csökkent a zavarérzékenység. A korábban elhanyagolt, leromlott állapotú utasforgalmi területek, létesítmények is megújultak, hozzájárulva az utazóközönség komfortérzetéhez. Mindezen eredmények eléréséhez elengedhetetlen volt a fővállalkozó MÁV-FKG Kft., az alvállalkozók, valamint minden résztvevő MÁV-szervezet és a MÁV-START munkatársainak fegyelmezett munkavégzése, konstruktív, problémamegoldó hozzáállása, amelyet ezzel a cikkel is megköszönünk.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©