A cikk szerzője:

Dr. Horváth Csaba Sándor történész, adjunktus
Széchenyi István Egyetem

A XX. század legnagyobb magyar vasúti katasztrófái (5. rész) – Kecskemét, Pörböly

A XX. század legnagyobb magyar vasúti katasztrófái cikksorozat első két része a herceghalmi és torbágyi baleseteket tárgyalta. Ennek folytatásaként jelent meg a XX. század második felének két hírhedt vonat-összeütközéses vasúti szerencsétlenségét, a paládicspusztai és a mendei balesetet tárgyaló tanulmány. A sorozat záró részében az 1973-as kecskeméti és a hírhedt 1993-as pörbölyi autóbusz- és vonatütközéses tömegkatasztrófákat ismertetem, amelyek mélyen megrázták a magyar társadalmat. A tragikus eseményeket – az első két részhez hasonlóan – tényszerűen, primer források és eddig megírt szakirodalmak alapján dolgoztam fel.

A pörbölyi tragédia

Egy hideg téli pénteken, 1993. február 12-én, a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas-vonal Pörböly és Alsónyék közötti nyékipusztai vasúti átjárójában mérhetetlenül nagy és fájó katasztrófa történt. A Tolna megyei pörbölyi gyermekeket a bátaszéki Kanizsai Dorottya Általános Iskolába szállító menetrend szerinti Gemenc Volán autóbusza megállás nélkül hajtott egy olyan vasúti kereszteződésbe, amelynek jelzőlámpája a működéséhez szükséges akkumulátor hiánya miatt két hete nem működött [17]. A 7 óra 20 perckor a 7817-es, Kiskunhalasról Bátaszékre közlekedő vonat belerohant az Ikarus 266-os buszba. A szerelvény valósággal kettészelte az iskolabuszt. Hátsó felét megforgatta, és a vasúti töltés melletti mély, füves területre lökte (4. ábra). A busz első része a mozdony elején a homlokfelületére került, és a baleset helyétől 150 méterre ért földet (5. ábra). Kilenc gyermek a helyszínen életét vesztette, egy kislány, akire rádőlt a busz, még pénteken a szekszárdi kórházban, egy kisfiú pedig szombaton hajnalban hunyt el, egy kislány és a bajai kórházba szállított buszsofőr állapota is válságos volt. További tizennyolc gyermek pedig kórházba került, hatan közülük súlyos sérülésekkel. A tragédia helyszíne borzalmas képet mutatott.

4. ábra. A busz hátsó darabja [17]

5. ábra. A busz első darabja a baleset után [18]

A roncshalmaz a töltés szélén volt, amit az illetékesek hamar eltakarítottak. Az okkersárga műbőr üléshuzatok darabjai az árokban hevertek. A busz „úgy nézett ki, mint valami nyári kirándulókocsi torzója: a félbeszakadt fülkéről levált a fedél, az ablakok is odalettek, deréktól fölfelé szinte semmi”. Aki a gépjármű első felében ült, annak szinte esélye sem volt a túlélésre. Akik hátul ültek, megmenekültek. Egyikük kirepült a busz hátuljából, ő még aznap hazamehetett. A baleset másnapján további három kislányt engedtek haza a kórházból. Ők enyhébb agyrázkódással, kisebb zúzódásokkal megúszták az ütközést. Mihó Dóra közülük az egyik. Hátulról számolva a harmadik ülésen, az ütközési oldalon, a vezető mögötti sorban ült, így emlékezett vissza: „Mindenkinek fix helye volt a buszon, mindennap ugyanoda ültünk, így alakult ki. Én talán a bátyámnak köszönhetem az életemet, hiszen ő tavaly végzett a suliban, s én »örököltem« a helyét. Ezért is van, hogy a legtöbb áldozat alsós, nekik a busz elején, közepén van a helyük. Évenként, ahogy fölsőbb osztályba lépnek, úgy ülhetnek egyre hátrébb a kimaradók helyére.” Elmondása szerint nem nagyon figyeltek a vonatra. „Én azt sem tudom, hogy a buszvezető gyorsan hajtott-e vagy sem, csak azt hallottam, hogy valaki elkiabálja magát: Jön a vonat! Aztán egy másik hang: Most aztán puff. De ekkor már csattantunk is. Olyan gyorsan történt minden, hogy egyszerűen nincsenek részletek. A repülésből csak annyira emlékszem, hogy kétszer beütöttem a fejem a buszba, de nem tudtam kiesni, mert a lábam beszorult a karosszéria meg az ülés közé. Talán ez volt a szerencsém. A következő pillanatban már ott voltunk az árok fenekén, a töltés mellett, a vonat pedig robogott tovább a fél busszal és a társainkkal.” A vonat nem tudott már megállni, valósággal kettészabta a buszt. A karosszéria oldalára fordult, a talpfákba kétoldalt bele-belekapaszkodott az alváz. 250 betonaljat rongált meg a roncs, sok helyen ököl nagyságú darabot kihasítva belőle. Mivel az aljakat 60 cm-enként fektetik, ez éppen 150 métert jelentett. Ennyit tolta a mozdony a fél buszt maga előtt. Ennél még megrendítőbb a töltés mentén összegyűjtött kis cipők, sapkák, kesztyűk és tanszerek látványa. Pörböly egy 670 lakosú falu volt, amely gyászba borult az eset után. A település határát jelző helységnévtáblákon keresztbe átkötött fekete szalag és az ablakokban égő gyertyák jelezték a tragédiát. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy influenzajárvány tombolt az országban, így a településen is, ezért mintegy 40 helyi gyermek nem ült buszra azon a napon. Ők megmenekültek! Általában 68 diákkal közlekedett ez a járat, a katasztrófa napján azonban csak 29-cel. A biztosító azonnali, 10 000 fo­rintos gyorssegélyben részesített minden érintett családot, azonban az elhunyt gyerekek életét ezzel már nem lehetett visszahozni.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Közlekedési tömegkatasztrófa Kecskeméten. Petőfi Népe, 1973. február 1., 26. szám, 1. o.
  • [2] https://hirosveny.hu/hirek/41-eve-tortent-helveciai-busz-tragediaja 2019.10.04. 7:56
  • [3] Harmincnégyre emelkedett a halottak száma. Esti Hírlap, 1973. január 31., 26. szám, 5. o.
  • [4] https://hirosveny.hu/hirek/41-eve-tortent-helveciai-busz-tragediaja 2019.10.04. 7:58
  • [5] Horváth Ferenc: Hazai és külföldi vasúti balesetek (1846–1975). Budapest: Közlekedési Dokumentációs Rt.; 1995. 268–271. o.
  • [6] Vigyázz, sorompó! Magyarország, 1973. április 29., 17. szám, 4. o.
  • [7] Szakértőkkel a helyszínen. Magyar Hírlap, 1973. február 2., 9. o.
  • [8] Az autóbuszvezető figyelmetlensége okozta a kecskeméti közúti szerencsétlenséget. Magyar Hírlap, 1973. február 1., 9. o.
  • [9] Súlyos tanulságok. Népszabadság, 1973. február 2., 9. o.
  • [10] A vasút biztonságáért. Népszabadság, 1973. február 9., 1. o.
  • [11] Megkezdték a januári kecskeméti tömegkatasztrófa ügyének tárgyalását. Népszabadság, 1973. június 13., 8. o.
  • [12] Vádirat a kecskeméti szerencsétlenség ügyében. Magyar Hírlap, 1973. június 6., 8. o.
  • [13] Ítélet a kecskeméti tömegkatasztrófa ügyében. Magyar Hírlap, 1973. július 15., 13. o.
  • [14] Elítélték a kecskeméti tragédia okozóját. Esti Hírlap, 1973. december 20., 298. szám, 7. o.
  • [15] https://www.baon.hu/kozelet/helyi-kozelet/37-en-haltak-meg-kecskemeti-busztragediaban-1117431/ 2019.09.03. 8:08
  • [16] http://onkormanyzat.mti.hu/hir/29076/emlekezes_a_helveciai_busz­tragedia_aldozataira 2019.10.04. 8:00)
  • [17] Eseménytár. Köztársaság, 1993. február 19., 7. szám, 7. o.
  • [18] https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/mogottem-ult-a-zolika-aztan-mar-csak-egy-vaza-viragot-tettunk-az-asztalara/ 2019.10.04. 8:05)
  • [19] Haláljárat Pörbölyről. Kurír, 1993. február 14., 4. o.
  • [20] Ellopható életek. Kurír, 1993. február 16., 12. o.
  • [21] Hibás fénysorompónál lassítani kell. Magyar Nemzet, 1993. február 15., 16. o.
  • [22] Tizenegy koporsó. Népszabadság, 1993. február 20., 32. o.
  • [23] A mozdonyvezetőnek is látnia kellett az autóbuszt. Népszava, 1993. február 24., 46. szám, 5. o.
  • [24] A képviselőket felháborítja a MÁV vezetőinek közönye. Kurír, 1993. április 7., 4. o.
  • [25] A rendőrség helyreteszi a MÁV-ot. Kurír, 1993. április 24., 2. o.
  • [26] A pörbölyi tragédia néhány tanulsága. Új Magyarország, 1993. július 9., 158. szám, 24. o.
  • [27] Megkezdődött a pörbölyi per. Magyar Nemzet, 1993. november 9., 16. o.
  • [28] Két év fogházbüntetés a mozdonyvezetőnek. Magyar Nemzet, 1993. november 24., 16. o.
  • [29] Súlyosbították a pörbölyi mozdonyvezető büntetését. Esti Hírlap, 1996. január 4., 3. szám, 4. o.
  • [30] Nincs kegyelem a vasutasnak. Népszabadság, 1997. április 30., 29. o.
  • [31] Általános iskola épül Pörbölyön. Népszabadság, 1993. október 14., 15. o.
  • [32] https://index.hu/belfold/2018/02/11/porbolyi_buszbaleset_1993_evfordulo_iskolasbusz/ 2019.10.03. 15:57
  • [33] http://wikimapia.org/21068857/hu/1993-02-12-i-baleset-eml%C3%A9km%C5%B1ve-%C3%A9s-helysz%C3%ADne 2019.10.04. 8:16
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©