A cikk szerzője:

Dr. Liegner Nándor egyetemi docens
BME Út- és Vasútépítési Tanszék

Alagutak kapuzatánál kialakuló síndilatációs mozgások

A vasúti pálya alagutakban történő átvezetésénél a vasúti felépítményre eltérő hőmérsékleti viszonyok hatnak, mint a csatlakozó pályaszakaszokon. Az alagutak kapuzatainál létrejövő hőmérséklet-különbség miatt dilatációs mozgások lépnek fel abban az esetben is, ha a sínszálakat megszakítás nélkül, hézagnélküli kialakítással vezetik át. A kutatás célja, hogy meghatározzuk a dilatációs mozgások és a sínben ébredő normálerő nagyságát az alagútkapuzatok térségében, az alagútban is és a csatlakozó földművön lévő pályaszakaszokon is 54E1 sínrendszerű, zúzottkő ágyazatú felépítmény feltételezésével.

A sín számított legnagyobb hosszirányú elmozdulása 4,89 mm, ami nyári hőmérséklet-változás és jobbra irányuló, tehát a benapozott szakaszról az alagútba irányuló fékezés (7. teherkombináció) mellett alakul ki, a sínben ébredő nyomóerő az alagút bejáratánál pedig 518,1 kN. A sín hosszirányú elmozdulását az 5. ábra, a sínben ébredő normálerőt a 6. ábra szemlélteti. Téli hőmérséklet-változás és balra (alagútból kifelé) ható fékezés mellett (6. teherkombináció) a sín legnagyobb elmozdulása 3,52 mm, a sínben ébredő legnagyobb húzóerő 785,8 kN (7. és 8. ábra).

7. ábra. A 6. számú (téli) teherkombináció esetén a sín hosszirányú elmozdulási ábrája; a fékezés az alagút kapuzata előtt 200 m-rel kezdődik [mm]

8. ábra. A 6. számú (téli) teherkombináció esetén a sínben ébredő normálerő ábrája; a fékezés az alagút bejárata előtt 200 m-rel kezdődik [mm]

A „B” jelű hőterhek hatására létrejövő mozgások és igénybevételek hosszú alagút esetén

Hőmérséklet-változásból kialakuló hatások a vonatok terhét figyelmen kívül hagyó terheletlen modellen

A hőmérséklet-változásból a terheletlen modellen számított elmozdulásokat és normálerőket a 3. táblázat tünteti fel. A téli hőmérséklet mellett a sínben ébredő normálerőt a 9. ábra, a sín elmozdulását pedig a 10. ábra tünteti fel.

9. ábra. Téli hőmérséklet mellett a sínben ébredő normálerő ábrája a terheletlen modellen [kN]10. ábra. Téli hőmérséklet mellett a sín hosszirányú elmozdulási ábrája a terheletlen modellen [mm]A terheletlen modellben felvett hőmérséklet-változás és ágyazási viszonyok mellett

  • a sínben ébredő normálerő téli hőmérséklet mellett az alagútban 224,5 kN, az alagúton kívül 1001,67 kN;
  • a sín legnagyobb hosszirányú elmozdulása téli hőmérséklet mellett 10,37 mm, ami az alagút kapuzatánál keletkezik;
  • a sínben ébredő normálerő nyári hőmérséklet mellett az alagútban 86,35 kN, az alagúton kívül 777,15 kN;
  • a sín legnagyobb hosszirányú elmozdulása nyári hőmérséklet mellett 8,26 mm, ami az alagút bejáratánál keletkezik.


A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] MÁV Zrt. D.12/H. Utasítás: Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete, Budapest: 2009.
  • [2] Magyar Államvasutak Zrt. D54. sz. építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások I., Budapest: 1986.
  • [3] Dr. Megyeri J. Vasútépítéstan. Budapest: KÖZDOK; 1991.
  • [4] EN 13146-1:2012+A1:2014, European Standard, Railway applications, track, test methods for fastening systems, Part 1. Determination of longitudinal rail restraint, European Committee for Standardization, ICS 93.100, 2012.
  • [5] MSZ EN 1991-2:2006, European Standard, Eurocode 1, Actions on bridges, Part 2, Traffic loads on bridges, European Committee for Standardization, ICS 91.010.30, 93.040, 2006.
  • [6] Liegner N, Kormos Gy, Papp H. Solutions of omitting rail expansion joints in case of steel railway bridges with wooden sleepers, Periodica Polytechnica, DOI: 10.331/PPci.8169, 2015;59(4):495–502.
  • [7] Papp H, Liegner N. Investigation of internal forces in the rail due to the interaction of CWR tracks and steel bridges with ballasted track superstructure, Pollack Periodica. DOI: 10.1556/606.2016.11.2.6, 2016;11(2):65–74. www.akademiai.com
  • [8] Papp H, Liegner N. The interaction of steel railway bridges with wooden sleepers and loaded CWR tracks in respect of longitudinal forces, CETRA 2016, 4th International Conference on Road and Railway Infrastructure, 23-25 May 2016, Sibenik, Croatia. ISSN 1848-9842.
  • [9] A BME Út- és Vasútépítési Tanszék Pályaszerkezetek Laboratóriumában végzett saját mérések alapján.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©