Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Alépítményhibás pályaszakaszok helyreállítása a 20-as számú vasútvonalon (2. rész) – Veszprém–Herend közötti szakasz
A MÁV FKG Kft. a szerződött alvállalkozóival a Veszprém–Ajka állomások között június 18-tól augusztus 28-ig tartó folyamatos átszállásos vágányzárban kezdte meg a pálya, felsővezetéki oszlopok, hosszlánc, biztosítóberendezések, távközlési kábelek bontását, fényvezető szálas légkábel ideiglenes áthelyezését (6. ábra).
A földmunkák során a meglévő töltéskoronát, illetve bevágást a tervezett munkasíkig letermelték (7. ábra). A nem megfelelő teherbírással rendelkező, térfogatváltozó agyagokat, salakot és salakos talajféleségeket, illetve egyéb talajkeverékeket eltávolították, a kitermelt anyagokat szortírozva ideiglenesen deponálták. A kezdő munkasík egyenletes kialakítása után, a helyi körülményeknek legjobban megfelelő és gazdaságos rétegszerkezet készítéséhez a stabilizálásból próbaszakaszt építettek. A bent maradó talajrétegeket az új töltés alapsíkja alatt teljes szélességben, 50 cm mélységben 6 tömegszázalékos meszes kötőanyaggal javították – a korábbi cikkben leírt munkafolyamatokkal (8–11. ábrák). A munka végeztével készült mérési eredmények a talajstabilizációs réteg tetején az E2 ≥40 MPa mértékadó tervezési teherbírási modulust, valamint az előírt Trρ=96% tömörséget a teljes rétegvastagságban igazolták (12. ábra).
Az első szakaszon a stabilizálás elkészülte és minőség-ellenőrzése után következett az M-1, M-2 jelű töltésanyag rétegenkénti beépítése, tömörítése. A földmű zárórétegére egy réteg geotextíliát és E2=120 MPa saját teherbírási modulussal rendelkező SZK1 jelű kiegészítő réteget építettek be 40 cm vastagságban 5,0%-os oldaleséssel és Trρ=96%-os tömörséggel, a kiegészítő réteg felső síkján E2stat ≥80 MPa értéket biztosítva (13. ábra).
Irodalomjegyzék
- A kivitelezés műszaki tervdokumentációja. Szombathely: MÁV Zrt. Tervtár; 2021.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.