A cikk szerzője:

Pafféri Balázs Inka program szakmai vezető
Telcotrend Consulting Kft.

Sztrányay György osztályvezető
MÁV Zrt.

Az Inka bevezetése és hatása a fejlesztési és üzemeltetési feladatokra

Az információtechnológia (IT) hihetetlen fejlődése napjaink velejárója. Alkalmazása olyan előnyökhöz juttatja a felhasználót, ami nélkül nem lehet versenyképes és sikeres. A rendszer megtervezése, felépítése és működtetése óriási feladat, aminek eredménye a gyors, naprakész tájékoztatás, a gazdasági, pénzügyi és szervezési folyamatok összekapcsolása, a papíralapú dokumentumok megszüntetése. A MÁV 2017. január 1-jei éles indulással használatba vette az Inka (Infrastruktúra-KArbantartás) alapprojekt által megvalósított informatikai megoldást. Az alapprojektben kidolgozott modellt kiterjesztették a teljes MÁV-csoportra, később a MÁV-HÉV-re is. Jelenleg folyik a Volánbusznak a modellhez történő kapcsolódása.


Az Infralife rendszer egyfajta irányítási központként is működhet. A rendszer sokoldalú keresési és navigációs lehetőséget biztosít egy-egy műszaki objektum azonosítására. A rendszerben leképezték a vasúti hálózatot, amihez az adatokon túl 2D-s térképes megjelenítés is társul vonalakkal és berendezésekkel (10. ábra).


A rendszerben a vasúti hálózati nyilvántartásra jellemző úgynevezett vonali térkép is elérhető, ahol egy-egy vasútvonalat lehet a szelvényezés mentén végigjárni és az objektumokat (pályás, hidász, erősáramú, biztosítóberendezési szerkezetek egyaránt), illetékességi területeket vagy vágányzári, lassúmenetes adatokat egyben látni (11. ábra).

9. ábra. Hierarchikus ingatlan-nyilvántartás a rendszerben 10. ábra. Navigáció az Infralife térképes megjelenítő felületén11. ábra. Vonalas térkép az Infralife-ban

Az Infralife-ban a vállalatirányítási funkciókat szolgáltató SAP rendszerintegrációnak köszönhetően egy-egy berendezéshez kapcsolódóan nemcsak a törzsadatok, diagnosztikai adatok láthatók, hanem a berendezések élettörténete is (milyen munkák történtek a múltban, milyen munkák tervezettek a jövőben), amely kapcsolódhat akár karbantartáshoz, felújításhoz/beruházáshoz vagy hiba-zavar elhárításhoz.
A berendezésekhez dokumentációkat, jegyzőkönyveket lehet csatolni, így az informatikai rendszerben teljes körűvé válhat a műszaki nyilvántartás.
Az Infralife alkalmazás integrált a Páter diagnosztikai rendszerrel, ami lehetővé teszi, hogy a diagnosztikai mérőkocsik által szolgáltatott és minősített mérési adatok az infrastruktúra-nyilvántartásban elérhetővé váljanak. Középtávon elkészülhet az a fejlesztés, amely az adatok megjelenítésén túl biztosíthatja a diagnosztikai adatokon alapuló karbantartás és beavatkozás tervezését is. A rendszerben kidolgozható minta-művelettervekkel ennek jó része workflow-val is támogatható lehet (12. ábra).

12. ábra. Diagnosztikai adatok integrációs koncepciója
Sajnos, még nem itt tartunk! Az infrastruktúra állapota miatt ma még a hálózat felén van sebesség- vagy tengelyterhelés-korlátozás. Hiba- és zavarelhárításra 2019-ben 63 476 alkalommal volt szükség a pályán és 43 850-ször az ingatlanon.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©