A cikk szerzője:

Szabó József vasútépítési és fenntartási, vasúti felépítményszerkezeti szakértő

Kitérők működtetése, üzemeltetése (1. rész)

A kitérők, mint a vasúti pálya legkényesebb és legjobban igénybe vett szerkezetei, megkülönböztetett figyelmet igényelnek és érdemelnek. A vasúttársaságok mindig arra törekedtek, hogy a beépített kitérők és a hozzájuk szorosan kapcsolódó műszaki berendezések, szerkezetek működtetéséhez, üzemeltetéséhez az anyagiakban még elérhető legjobb és legkorszerűbb fenntartási technológiákat és eszközöket rendeljék hozzá. Előírásaikat, szakmai utasításaikat igyekeztek olyan egységes szerkezetbe foglalni és karbantartani, hogy azok folyamatosan követhessék egyrészt az üzemi igényeket, másrészt a fejlődés által megkövetelt változásokat.


(A gyártóművek egyéni indokai, lehetőségei alapján gyártották ezekkel a méretekkel.)
Előnyük, hogy a nagyobb függőleges tengelyű merevség hatására a csúcssín geometriai kialakítása megbízhatóbb.
Természetesen itt fokozottabban érvényesül, hogy váltófelvágás vagy egyéb káresemény hatására bekövetkező torzulás helyreállítása lényegesen nagyobb szak­tudást és technikai háttér biztosítását követeli meg. A 17. ábrán egy ilyen csúcssín helyreállítása látható.

17. ábra. Alacsony szelvényű csúcssín geometriai helyreállítása
Vannak vasúttársaságok, ahol a 116 mm magas (zömök alakú) csúcssínek honosodtak meg. Ezek  jellemzője, hogy még nagyobb a függőleges (y tengelyű) merevségük, viszont a vízszintes (x tengelyű) merevségük lecsökken, és lényegesen érzékenyebbek a csúcssínek függőleges irányú alakváltozására, deformálódására.

3.4. Az összekötő rudak bekötése, azok helyzete a csúcssín x tengelyű semleges vonalához képest

A kialakuló kedvezőtlen forgatónyomaték megelőzése érdekében a legjobb geometriai helyzet az, ha a csúcssín semleges vonalában van az erőátadás síkja.
A 2011-ben végzett felülvizsgálatok, helyreállítások során a 18., 19. ábrán szemléltetett rudazati és kapcsolati kialakítás kritikájára a VAMAV Kft. igen gyorsan reagált, és egy frappáns megoldással lénye­gesen feljebb helyezte a csúcssínhez való kapcsolatot.

18. ábra. Az állítóerők támadási síkjai egyes 60-as rendszerű kitérőknél

19. ábra. Az állítóerők támadási síkjai 54-es rendszerű átszelési kitérőknél
Az új megoldással a váltóállítási kísérletek lényegesen jobb eredményt hoztak, hiszen szinte kiküszöbölődik a csúcssín csavarodása. (Megjegyzem, hogy hosszú távon ez a megoldás tökéletesíthető azzal, ha pontosan a csúcssín x tengelyű semleges vonalába kerül a vízszintes erősík kapcsolata.)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©