A cikk szerzője:

Szabó József ny. műszaki igazgatóhelyettes, MMK közlekedési szakértő

Kitérők működtetése, üzemeltetése (1. rész)

A kitérők, mint a vasúti pálya legkényesebb és legjobban igénybe vett szerkezetei, megkülönböztetett figyelmet igényelnek és érdemelnek. A vasúttársaságok mindig arra törekedtek, hogy a beépített kitérők és a hozzájuk szorosan kapcsolódó műszaki berendezések, szerkezetek működtetéséhez, üzemeltetéséhez az anyagiakban még elérhető legjobb és legkorszerűbb fenntartási technológiákat és eszközöket rendeljék hozzá. Előírásaikat, szakmai utasításaikat igyekeztek olyan egységes szerkezetbe foglalni és karbantartani, hogy azok folyamatosan követhessék egyrészt az üzemi igényeket, másrészt a fejlődés által megkövetelt változásokat.


A 20. ábrán a VAMAV Kft. által kialakított új rendszerű összekötő rudazat csatlakozása látható egy B 54 XIV. rendszerű kitérőben.

20. ábra.  Új rendszerű összekötő rudazat csatlakozása
B 54 XIV. rendszerű kitérők csúcs­sín­talp­gyengítése:
Tisztázatlan okok és indokok alapján vezették be az 54-es rendszerű átszelési kitérők csúcssínjein, hogy szinte a teljes hosszban 20 mm-rel gyengítették a talpszélességet (21. ábra).

21. ábra. 54-es rendszerű átszelési kitérők csúcssínjének gyengített talpszélessége
Mechanikai szempontból indokolatlan, sőt károsan csökkenti a csúcssín merevségét, emiatt akadályozza annak megfelelő simulását, és növeli a csavarodási hajlamát.
A csúcssínek merevségének fokozása érdekében a magas csúcssínek alkalmazásának időszakában (a simulás tökéletes biztosítása érdekében) voltak olyan vasúttársaságok, melyek külön szerkezeti elemeket (szögvasat) helyeztek fel, hogy ennek a funkciónak tökéletesen megfeleljenek. A 22. és 23. ábrán ezek az esetek láthatók.

22. ábra. Csúcssínek merevítése23. ábra. Csúcssínek merevítése

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©