A cikk szerzője:

Gyüre József kommunikációs vezető
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. Budapest

Kolerától a koronavírusig

Hólyagos himlő, diftéria, lépfene, lepra, kanyaró, pestis és vérhas – minden kornak megvolt a maga ragályos veszedelme, de vajon milyen kihívásokat jelentettek ezek a járványok a tömegközlekedés kezdetén a személyszállítás terén?

Az új koronavírus miatti járványveszély következtében – más tömegközlekedési vállalatokhoz hasonlóan – a vasúttársaságnál is több fontos soron kívüli intézkedést vezettek be – jórészt a nemzeti népegészségügyi intézmények ajánlásainak megfelelően. A MÁV és a MÁV-START vezetése elrendelte a járműpark napi szintű fertőtlenítését (1. ábra). A betegség terjedésének megakadályozása érdekében fertőtlenítik a vonatok ajtónyitóit, kilincseit, kapaszkodóit, fogantyúit, a nyomógombokat és természetesen a mosdókat, vécéket is. A vasúttársaság március közepétől fokozatosan, a legnagyobb forgalmú budapesti és vidéki pályaudvarokon, megállóhelyeken az utazóközönségnek biztosította a kézfertőtlenítési lehetőséget: minden utas- és üzemterületen lévő vizesblokkban a korábbi kéztisztítókat fertőtlenítő hatású szerekre cserélték. A pályaudvarokat és az üzemi területeket vírusellenes szerekkel takarították.

1. ábra. Vasúti kocsi utasterének fertőtlenítése
A május végéig tartó kijárási korlátozáshoz igazodva a menetrendben rendkívüli módosítások léptek életbe. Március 30-tól nem közlekedtek a tanítási időszakban rendszeresített járatok, s a lezárt határok miatt a külföldre már nem induló nemzetközi vonatokat is törölték átmenetileg a menetrendből. Magyarországról nemzetközi vonatok csak Ausztriába, illetve azon keresztül Németországba közlekedtek. Lapzártánk idején a többi szomszédos állam szintén fokozatosan nyitotta meg újra a határait a nemzetközi vasúti személyforgalom előtt.
A vasutas munkavállalók egészségének megóvása érdekében a MÁV-csoport nagyon gyorsan lépett: a veszélyhelyzet kihirdetése után nem sokkal közel 170 ezer szájmaszkot, több tízezer kézfertőtlenítő folyékony szappant és gélt, valamint több százezer gumikesztyűt osztottak ki azoknak a kollégáknak, akik – munkakörük sajátosságaiból adódóan – nem dolgozhatnak home office rendszerben. Az otthoni munkavégzés zökkenőmentes bevezetése érdekében a vasúttársaságnál több informatikai intézkedés lépett életbe. A védőfelszerelések és -eszközök, fertőtlenítőszerek és testhőmérők felhasználására, alkalmazására vonatkozóan csoportszintű tájékoztatót készített a Vasút-egészségügyi Kht., valamint a MÁV Szolgáltató Központ.
Ahogy Magyarországon, úgy a világ számos országában is különböző módon siettek a kormányok és a lakosság segítségére a közlekedési szolgáltatók az új koronavírus okozta járvány terjedésének megfékezése érdekében. Sőt van, ahol nemcsak a megelőzésbe, hanem a betegszállításba és a gyógyításba is bekapcsolódtak. Spanyolországban a Renfe vasúttársaság három, egyenként 18 beteg szállítására alkalmas vonatot alakított át „kórházvonattá” arra az esetre, ha a koronavírussal fertőzött betegeket kellene szállítani az egyes tartományok között. Franciaországból 250 beteget német harci szállítókkal, a francia hadsereg helikoptereivel, illetve egészségügyi vonatokkal szállítottak Németországba. A híres francia szuperexpresszből (TGV) kettőt mentővonattá alakítottak át (2. és 3. ábra).

2. ábra. TGV vasúti kocsi átalakítása

3. ábra. Mentővonatnak felszerelt TGV vasúti kocsi

Franciaország északkeleti régiójából ezek vitték az intenzív ápolásra szoruló betegeket a térség túlterhelt kórházaiból Bordeaux-ba és Poitiers-ba. Az orvosi ellátóvá alakított TGV-n egyszerre 20 beteget lehet szállítani, a szerelvényen az aneszteziológus és intenzív osztályos orvosokon kívül mintegy ötven nővérnek, illetve egészségügyi alkalmazottnak jut hely.

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©