A cikk szerzője:

Köller László osztályvezető
Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

Magyarországi kisvasutak (12. rész) – Országos Kisvasúti Koncepció

Másfél évi tervezési és szakértői munka eredményeként elkészült a Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS), amelyet a kormány az 1486/2014. (VIII. 28.) sz. határozatával fogadott el. Az NKS egyik fő célja a nagy távú (2050) és hosszú távú (2030) közlekedésfejlesztési célkitűzésekből levezetve a 2014–2020-as uniós ciklus közlekedésfejlesztési javaslatainak stratégiai megalapozása. Erre a stratégiára épül az 1696/2014. (XI. 26.) sz. Korm.határozatban rögzített irányadó közlekedésfejlesztési projektlista, és utóbb az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 1844/2015. (XI. 24.) sz. Korm.határozattal kiadott Éves Fejlesztési Keretterve (ÉFK).


C változat: a balsai ágon kívül a dombrádi ág felújítása Nagyhalászig (45 km; 8638 M Ft).
D változat: a teljes, korábban üzemelő hálózat felújítása (63,6 km; 11 770 M Ft).
Az EMT változatelemzése az A változatot találta a leghatékonyabbnak.
A Kecskeméti Kisvasútnál az EMT három változatot vizsgált (4. ábra).

4. ábra. A Kecskeméti Kisvasút három vizsgált változata
A változat: Kecskemét–Bugac rekonstrukció (27,8 km; 4410 M Ft).
B változat: Kecskemét–Kiskunmajsa rekonstrukció (52,2 km; 7725 M Ft).
C változat: a teljes, korábban működő hálózat felújítása (97,6 km; 13 498 M Ft).
Az EMT változatelemzése az A változatot találta a leghatékonyabbnak.
A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasútnál az EMT három változatot vizsgált (5. ábra).

5. ábra. A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasútnál megvizsgált három változat
A változat: Balatonfenyves–Somogyszentpál rekonstrukció (2,3 km; 949 M Ft).
B változat: Balatonfenyves–Somogyszentpál, Imremajor–Csisztafürdő (9 km; 1983 M Ft).
C változat: a teljes, korábban működő hálózat felújítása (15 km; 2914 M Ft).
Az EMT változatelemzése az B változatot találta a leghatékonyabbnak.
A Debreceni Zsuzsi Erdei Vasútnál az EMT három változatot vizsgált (6. ábra).

6. ábra. A Debreceni Zsuzsi Erdei vasútnál megvizsgált három változat
A változat: Debrecen-fatelep–Hár­mas­hegyalja rekonstrukció (8 km felújítás; 800 M Ft).
B változat: Debrecen-fatelep–Hár­mas­hegyalja rekonstrukció és a kisvasút bekötése a tervezett Debrecen-Fényesudvar megállóhelyre (8 km felújítás, 0,6 km új pálya építése; 2274 M Ft).
C változat: Debrecen-fatelep–Hár­mas­hegyalja rekonstrukció a kisvasút bekötése a tervezett Debrecen-Fényesudvar állomásra, és a kisvasút Nyírbéltekig való meghosszabbítása (8 km felújítás, 34,6 km új pálya építése; 17 341 M Ft).

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • KKK: Pályázati Dokumentáció és Ajánlati Dokumentáció.
  • Transinvest-Budapest Kft.: Országos Kisvasúti Koncepció és 5 Elő-megvalósíthatósági Tanulmány.
  • VLK Consulting Kft. – Digital Solutions Kft.: A kisvasutak szolgáltatás felmérése.
  • Kutatási jelentés.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©