A cikk szerzője:

Bérdi Mária pályafenntartási főnökségvezető
MÁV Zrt.

Magyarországi kisvasutak (16. rész) – 20 év után ismét kisvonattal utazhatunk Csisztafürdőre

A Balatonfenyvesi kisvasút a Magyar Államvasutak Zrt. utolsó keskeny nyomtávolságú gazdasági vasútja. A Balatonnagybereki Állami Gazdaság szállítási igényeinek kiszolgálására hozták létre. A „fenyvesi gévé”, ahogy a köznyelv becézi, elsősorban a Berekben megtermelt terményeket szállította, valamint tőzeget, mésziszapot és trágyát. Emellett, egyéb közlekedési eszköz hiányában, a személyszállítást is ellátta.

Felépítmény

Az elbontott „i” rendszerű, talpfás felépítmény helyére Imremajor és Csisztafürdő között a teljes hosszon 48-as rendszerű sínekből, 12,5 GF-W rendszerű kisvasúti vasbeton aljakból rugalmas SKL 14 leerősítéssel 36 cm vastag zúzottkő ágyazattal, hagyományos kivitelben épült meg a kisvasút felépítménye (8. és 9. ábra).
Mivel a 12,5 GF-W jelű kisvasúti vasbeton alj 48 kg/fm rendszerű sínekkel történő alkalmazására nincs előírás, készült egy szakértői tanulmány, amelyet a Budapesti Műszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszéke készített „Kisvasúti betonaljak ágyazati ellenállásának meghatározása és a 760 mm nyomtávolságú, MÁV 48 rendszerű felépítmény erőjátékának számítással történő igazolása” címmel [4].

8. ábra. SKL-leerősítés az illesztésekben (Fotó: Bérdi Mária)9. ábra. Épül a vasúti pálya (Fotó: Bérdi Mária) [1]
Az elkészült szakvélemény meghatározta a 48-as rendszerű sínekkel és 12,5 G aljakkal kialakított felépítményi rendszernél:

  • az alkalmazható sínhosszakat, amely szerint egyenesben és R ≥250 m sugarú ívek esetén 21 m-nél hosszabb síneket nem szabad alkalmazni, R <250 m sugarú íveknél a megengedhető sínhossz 20 m, kis sugarú ívekbe csak megfelelően hajlított ívsínek építhetők be;
  • az aljtávolságot (R ≥400 m sugarú ív esetén 65 cm, R=400 m-nél kisebb sugarú ívekben 60 cm);
  • az ágyazatváll szélességét a körívsugár függvényében;
  • a kapcsolódó fektetési hézagtáblázatokat.

Az ágyazatváll szélességét a körívsugár függvényében 12,5 GF-W aljakkal épített vágányokon a 2. táblázat tartalmazza.


Ezen feltételek mellett a műszaki leírásban meghatározottak alapján az aljtávolság egyenesben és R ≥400 m sugarú ív esetén 65 cm, R=400 m-nél kisebb sugarú ívekben 60 cm. Az aljak legkisebb hossza 1,50 m. A kis sugarú ívekben nyombővítést alkalmaztak nyombővített betonaljak beépítésével.
A nyomtávolság kifutását a különböző nyomtávtartó szögelemek alkalmazásával érik el (3. táblázat).

Ezek az alapnyomtávolságon (760 mm) felül 2,5 mm-es lépcsőkkel maximum 10 mm-es nyombővítést tesznek lehetővé (+2,5; +5; +7,5; +10 mm).
 A vágány gépi szabályozását az átépítési munkák után, a teljes hosszon 2021 júniusában végezték kisvasúti géplánccal, amely egy aláverőből és egy ágyazatrendezőből áll (10. ábra).
A beruházás során öt csoportkitérő épült be: Imremajorban a kiágazási 1. számú kitérő; Táska elágazáson két csoport- és Csisztafürdőn két csoportkitérő (11. ábra).

10. ábra. Kisvasúti géplánc (Fotó: Bérdi Mária) 11. ábra. Táska elágazási kitérő (Fotó: Bérdi Mária)
Valamennyi kitérő a VAMAV Z48-760-1:9 jelű gyártmánya, 16,81 m hosszú, rugalmas 48-as rendszerű, 1:9 hajlású, terelési sugaruk R=100 m, a váltók kézi állításúak, forgó lapos váltójelzővel felszereltek.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Boros Hajnalka Márta. Magyarországi kisvasutak (2. rész). Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút. Sínek Világa 2013;4.
  • [2] Balogh Imre. Emlékkönyv 1950–2010; internet: Wikipédia. MÁV-START honlap; természetjáró. hu.
  • [3] MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Osztály által készített terv műszaki leírása.
  • [4] Budapesti Műszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszék, szakvélemény. Kisvasúti betonaljak ágyazati ellenállásának meghatározása és a 760 mm nyomtávolságú, MÁV48 rendszerű felépítmény erőjátékának számítással történő igazolása.
  • [5] 46924/2018/MÁV sz. 12,5 GF-W jelű feszített kisvasúti betonalj alkalmazási engedélye.
  • [6] Pál Zoltán. Július elsejétől ismét jár a „kisvasút” Balatonfenyves és Csisztafürdő között. Vasutas Magazin 2021. augusztus-szeptember.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©