Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (16. rész) – 20 év után ismét kisvonattal utazhatunk Csisztafürdőre
Útátjárók
A munka során kilenc csoport, nem biztosított útátjáró épült a 16+33; 21+17; 25+91; 32+23; 37+54; 44+25; 55+13; 66+33; 71+47 szelvényekben. Az útátjárók 6,20 m szélesek, a védősínes felépítményt talpfákra kötötték le, a vágányzónában és a vágánytengelytől 6-6 m hosszon aszfaltburkolatot kaptak, amihez 2,50 m hosszú sárrázó burkolat épült, mivel valamennyi útátjáróhoz földút csatlakozik. Így a szilárd burkolat hossza legalább 8,50 m minden útátjárónál.
Peronkialakítás Csisztafürdőn
Csisztafürdő állomáson korábban SK+0 cm alacsony peront építettek a II. és a III. vágány között 98 m hosszban, nagyvasúti vasbeton aljszegélyekkel kialakítva. Ez a peron még a turisztikai célú személyszállítással szemben támasztott kényelmi igényektől is messze elmaradt, az átalakítás során elbontásra került.
Az új peront 7,00 m vágánytengely-távolságban az állomás új I. és II. vágányai közé építették meg.
A szigetperon hasznos hosszúsága 90 m. A peron hosszának megállapítása a vonalon közlekedő leghosszabb vonatok (Mk48+5 Ba-w~ 80 m) és a megrendelői igények figyelembevételével történt.
A peron szélessége 4,30 m. A peronszegélyek L30 jelű előre gyártott vasbeton elemekből épültek, a szegélyek között a peron kis elemes idomkő burkolatot kapott.
Csisztafürdő állomás a település felől a 77+95.82 tervezett szelvényben lévő, vasútüzemi területen található gyalogosátjárón és a hozzá kapcsolódó rövid járdaszakaszon közelíthető meg.
A település felőli átjárót és a peron megközelítését szolgáló átjárót járda köti össze az állomás nyugati oldalán (12. ábra).
Magasépítmények
Csisztafürdő állomáson a régi felvételi épületet az erősen romos állapota miatt elbontották.
A vasút átépítéssel párhuzamosan zajló önkormányzati beruházás keretén belül új állomási felvételi épület létesül vendéglátó blokkal, a térség kerékpáros turisztikájához kapcsolódó egyéb, korszerű létesítményekkel, illetve a vasúti forgalom lebonyolításához szükséges egységgel. Az épület várható átadása 2021 decemberében várható (13. ábra).
A fentiekben leírt műszaki tartalom 2,1 Mrd Ft állami forrásból valósulhatott meg. A július 1-ei vonalnyitást követően kétóránként napi hat pár vonat közlekedik Balatonfenyves és Csisztafürdő között. Július és augusztus hónapban közel ötvenezer utas vette igénybe a szolgáltatást az átépített vasútvonalon [6].
Irodalomjegyzék
- [1] Boros Hajnalka Márta. Magyarországi kisvasutak (2. rész). Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút. Sínek Világa 2013;4.
- [2] Balogh Imre. Emlékkönyv 1950–2010; internet: Wikipédia. MÁV-START honlap; természetjáró. hu.
- [3] MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Osztály által készített terv műszaki leírása.
- [4] Budapesti Műszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszék, szakvélemény. Kisvasúti betonaljak ágyazati ellenállásának meghatározása és a 760 mm nyomtávolságú, MÁV48 rendszerű felépítmény erőjátékának számítással történő igazolása.
- [5] 46924/2018/MÁV sz. 12,5 GF-W jelű feszített kisvasúti betonalj alkalmazási engedélye.
- [6] Pál Zoltán. Július elsejétől ismét jár a „kisvasút” Balatonfenyves és Csisztafürdő között. Vasutas Magazin 2021. augusztus-szeptember.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.