A cikk szerzője:

Bérdi Mária pályafenntartási főnökségvezető
MÁV Zrt.

Magyarországi kisvasutak (16. rész) – 20 év után ismét kisvonattal utazhatunk Csisztafürdőre

A Balatonfenyvesi kisvasút a Magyar Államvasutak Zrt. utolsó keskeny nyomtávolságú gazdasági vasútja. A Balatonnagybereki Állami Gazdaság szállítási igényeinek kiszolgálására hozták létre. A „fenyvesi gévé”, ahogy a köznyelv becézi, elsősorban a Berekben megtermelt terményeket szállította, valamint tőzeget, mésziszapot és trágyát. Emellett, egyéb közlekedési eszköz hiányában, a személyszállítást is ellátta.

Útátjárók

A munka során kilenc csoport, nem biztosított útátjáró épült a 16+33; 21+17; 25+91; 32+23; 37+54; 44+25; 55+13; 66+33; 71+47 szelvényekben. Az útátjárók 6,20 m szélesek, a védősínes felépítményt talpfákra kötötték le, a vágányzónában és a vágánytengelytől 6-6 m hosszon asz­falt­­burkolatot kaptak, amihez 2,50 m hosszú sárrázó burkolat épült, mivel valamennyi útátjáróhoz földút csatlakozik. Így a szilárd burkolat hossza legalább 8,50 m minden útátjárónál.

Peronkialakítás Csisztafürdőn

Csisz­tafürdő állomáson korábban SK+0 cm alacsony peront építettek a II. és a III. vágány között 98 m hosszban, nagyvasúti vasbeton aljszegélyekkel kialakítva. Ez a peron még a turisztikai célú személyszállítással szemben támasztott kényelmi igényektől is messze elmaradt, az átalakítás során elbontásra került.
Az új peront 7,00 m vágánytengely-távolságban az állomás új I. és II. vágányai közé építették meg.
A szigetperon hasznos hosszúsága 90 m. A peron hosszának megállapítása a vonalon közlekedő leghosszabb vonatok (Mk48+5 Ba-w~ 80 m) és a megrendelői igények figyelembevételével történt.
A peron szélessége 4,30 m. A peronszegélyek L30 jelű előre gyártott vasbeton elemekből épültek, a szegélyek között a peron kis elemes idomkő burkolatot kapott.
Csisztafürdő állomás a település felől a 77+95.82 tervezett szelvényben lévő, vasútüzemi területen található gyalogosátjárón és a hozzá kapcsolódó rövid járdaszakaszon közelíthető meg.
A település felőli átjárót és a peron megközelítését szolgáló átjárót járda köti össze az állomás nyugati oldalán (12. ábra).

12. ábra.Csisztafürdő állomás (Fotó: Bérdi Mária)

13. ábra. Az épülő  állomásépület Csisztafürdőn (Fotó: Bérdi Mária)

Magasépítmények

Csisztafürdő állomáson a régi felvételi épületet az erősen romos állapota miatt elbontották.
A vasút átépítéssel párhuzamosan zajló önkormányzati beruházás keretén belül új állomási felvételi épület létesül vendéglátó blokkal, a térség kerékpáros turisztikájához kapcsolódó egyéb, korszerű létesítményekkel, illetve a vasúti forgalom lebonyolításához szükséges egységgel. Az épület várható átadása 2021 decemberében várható (13. ábra).
A fentiekben leírt műszaki tartalom 2,1 Mrd Ft állami forrásból valósulhatott meg. A július 1-ei vonalnyitást követően kétóránként napi hat pár vonat közlekedik Balatonfenyves és Csisztafürdő között. Július és augusztus hónapban közel ötvenezer utas vette igénybe a szolgáltatást az átépített vasútvonalon [6].

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234

Irodalomjegyzék

  • [1] Boros Hajnalka Márta. Magyarországi kisvasutak (2. rész). Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút. Sínek Világa 2013;4.
  • [2] Balogh Imre. Emlékkönyv 1950–2010; internet: Wikipédia. MÁV-START honlap; természetjáró. hu.
  • [3] MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Osztály által készített terv műszaki leírása.
  • [4] Budapesti Műszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszék, szakvélemény. Kisvasúti betonaljak ágyazati ellenállásának meghatározása és a 760 mm nyomtávolságú, MÁV48 rendszerű felépítmény erőjátékának számítással történő igazolása.
  • [5] 46924/2018/MÁV sz. 12,5 GF-W jelű feszített kisvasúti betonalj alkalmazási engedélye.
  • [6] Pál Zoltán. Július elsejétől ismét jár a „kisvasút” Balatonfenyves és Csisztafürdő között. Vasutas Magazin 2021. augusztus-szeptember.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©