A cikk szerzője:

Kiss Sándor okleveles üzemmérnök

Megszűnt főnökségek (3. rész) – Zalaegerszegi Pályafenntartási Főnökség

Zala vármegyében elsőként Nagykanizsán jelent meg az új közlekedési mód, a vasút. A várost már 1860-ban elérte a Déli Vasút Prágerhof–Nagykanizsa vonala, majd az építkezés 1861-ben, a Buda–Nagykanizsa-vasútvonal építésével folytatódott. Nagykanizsán már ekkor működtek a későbbi Osztálymérnökség elődjeként Déli Vasúti építési szakaszok. 1865-ben megindult a forgalom a Nagykanizsa–Szombathely–Sopron-vasútvonalon, ekkor Zalaegerszeg már igazi vasúti csomóponttá vált. Az eredeti tervek szerint a soproni vonal érintette volna Zalaegerszeget is, de miután a város nem tudta megfizetni a hozzájárulás összegét, a vonalat kilenc kilométerrel távolabb, Zalaszentivánnál építették meg.


A másfél év alatt megépített, geometriája szerint 160 km/h sebességre alkalmas (az engedélyezett sebesség 120 km/h) 19,5 km vonalrész számunkra nagyon sok élményt, műszaki újdonságot jelentett. Itt található:
– Közép-Európa leghosszabb, 1400 mh vasbeton vasúti hídja, a Nagyrákosi völgyhíd (3. ábra);

3. ábra. A Nagyrákosi völgyhíd (Fotó: Fonyó Sándor)
– a völgyhidakon elhelyezett, VAMAV által gyártott, 160 km/h sebességre alkalmas nagy nyitású (400 mm) síndilatációs szerkezetek beépítése;
– a 375 m hosszú Balla-hegyi alagút (4. ábra);

4. ábra. A Balla-hegyi alagút (Fotó: Fonyó Sándor)
– az EGUT töltésalapozási technológia: geotextília + TENSAR SS 20-as georács + 30 cm vastag Z 0/70-es bazalt zúzottkő réteg + 30 cm homokos kavics építése, az altalaj teherbírásának növelésére;
– TENSAR SS 30-as georáccsal erősített vasalt talajtámfal építése;
– a vágány építése vágányépítő vonattal történt (19,5 km hosszban, nyolc nap alatt elkészült).
A korridorhoz tartozó vonalrészek építése tovább folytatódott Zalalövő–Bagod–deltavágány-építés, deltától Zalaszentiván–Ukk-Boba állomásig.
A főnökségi vonalhálózat hosszának alakulása:
1890-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok 120,203 km
1895-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 212,435 km
1927-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 155,001 km
1939-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 161,447 km
1941-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 169,512 km
1977-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 314 vkm (Szombathely Pft.-től átvett vonalakkal)
1980-ban: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 292 vkm (a Zalalövő–Bajánsenye-vonalrész felszámolása után)
1993-ban: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 376 vkm (Sopron Pft.-től átvett vonalakkal)
2000-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 386 vkm (Zalalövő–Bajánsenye-Oh. új vonal építése) (5. ábra)

5. ábra. A Főnökség vonalhálózata zöld színnel, 2000. évi állapot2001-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 319 vkm (Szombathely kiz.–Sopron-vonalrész átadása a GYSEV-nek)
2002-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 424 vkm (Veszprém Om.-től átvett Tapolcai 4. Főpm. szakasszal)
2003-ban: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 485 vkm (Pápai Om.-től átvett vonalrész)
2004-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 463 vkm (Nagykanizsai. Om.-nek átadott vonalrész: Felsőrajk–Nagykanizsa)
Az Épület- és Hídfenntartó Főnökség (ÉHF) megalakulása, 1977–79 előtti (kis) szakaszok székhelye, vonalkezelő, szakaszmérnök, pályamester neve:
1. sz. Zalalövő: Komády János vonalkezelő, Kovács Ferenc pályamester
2. sz. Bajánsenye: Komády János vonalkezelő, Budai Gyula I. pályamester
3. sz. Zalaegerszeg: Montag György szakaszmérnök (magasépítmény), Montag László pályamester, Kapcsándy László pályamester
4. sz. Türje, majd Zalabér-Batyk: Varró László vonalkezelő, Lengyel Gyula pályamester
5. sz. Zalaszentiván: Varró László vonalkezelő, Sziklai Imre pályamester (átépítésig)
6. sz. Zalaegerszeg: Varró László vonalkezelő, Pecsics István pályamester
7. sz. Zalaegerszeg: Kapcsándi Mihály vonalkezelő, Bicsák Sándor szakaszmérnök, Gáspár Ferenc pályamester
8. sz. Gutorfölde: Varró László vonalkezelő, Budai Gyula II. pályamester
9. sz. Lenti: Varró László vonalkezelő, Pesti József pályamester
10. sz. Bagod: Komády János vonalkezelő, Horváth Géza pályamester
11. sz. GMPSZ Bucsuszentlászló, majd Zalaszentiván székhellyel: Bertók Károly vonalkezelő, Lutz József pályamester, Horváth József pályamester
12. sz. Zalaszentmihály-Pacsa: Kap­csá­n­di Mihály vonalkezelő, Bicsák Sándor szakaszmérnök, Horváth József pályamester
13. sz. Nagykanizsa: Kapcsándi Mihály vonalkezelő, Bicsák Sándor szakaszmérnök, Kanizsai László pályamester
14. sz. Batyk: Varró László vonalkezelő, Németh Lajos pályamester, (Zalabér–Sárvár bajti elágazás 1975-ben felszámolva)
15. sz. Vásárosmiske: Varró László vonalkezelő, Németh Lajos („Hosszú”) pályamester, (Zalabér–Sárvár bajti elágazás 1975-ben felszámolva)
A Szombathelyi Pft.-től még átvett kis pályamesteri szakaszok:
1. sz. Szombathely: Kóbor István vonalkezelő, Kertész István pályamester 
7. sz. GMPSZ Szombathely: Török Kálmán pályamester, Németh József pályamester, Támis Imre pályamester
4. sz. Körmend: Mérnyei Sándor szakaszmérnök, Bárdosi Iván pályamester, Rácz Szilveszter pályamester
5. sz. Szentgotthárd: Mérnyei Sándor szakaszmérnök, Koller Jenő pályamester
10. sz. Zalaszentiván: Kóbor István vonalkezelő, Vilics Imre pályamester  

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »

Irodalomjegyzék

  • MÁV vasútépítési és Pályafenntartási almanach 2000. MÁV Rt., 2001.
  • Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története (1827–2004). MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
  • Százéves a vasútigazgatás Szombathelyen I. A szakszolgálatok tevékenységének története. A MÁV Rt. Szombathelyi Üzletigazgatóság és a Közlekedéstudományi Egyesület Vas Megyei Szervezete, Szombathely. Főszerkesztő dr. Kövér István, 1995.
  • Bertók Pál, dr. Kövér István, Mihók Tamás, Pammer László: A vasútépítés és pályafenntartás 150 éve Északnyugat-Magyarországon 1846–1996. MÁV Rt., 1996.
  • Halász Imre: Közlekedés, pénzügy és gyáripar. A kapitalizmus fejlődése Zalában a kiegyezéstől az I. világháborúig. Tudományos közlemény.
  • Kámán Gergely, Hauser Miklós: Fejlesztések a GYSEV Zrt.-nél. Sínek Világa, 2017/2.
  • Vasúti hidak a MÁV Zrt. Szombathelyi Vasútigazgatósága és a GYSEV Zrt. területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2018.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©