Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Megszűnt főnökségek (3. rész) – Zalaegerszegi Pályafenntartási Főnökség
A másfél év alatt megépített, geometriája szerint 160 km/h sebességre alkalmas (az engedélyezett sebesség 120 km/h) 19,5 km vonalrész számunkra nagyon sok élményt, műszaki újdonságot jelentett. Itt található:
– Közép-Európa leghosszabb, 1400 mh vasbeton vasúti hídja, a Nagyrákosi völgyhíd (3. ábra);
– a völgyhidakon elhelyezett, VAMAV által gyártott, 160 km/h sebességre alkalmas nagy nyitású (400 mm) síndilatációs szerkezetek beépítése;
– a 375 m hosszú Balla-hegyi alagút (4. ábra);
– az EGUT töltésalapozási technológia: geotextília + TENSAR SS 20-as georács + 30 cm vastag Z 0/70-es bazalt zúzottkő réteg + 30 cm homokos kavics építése, az altalaj teherbírásának növelésére;
– TENSAR SS 30-as georáccsal erősített vasalt talajtámfal építése;
– a vágány építése vágányépítő vonattal történt (19,5 km hosszban, nyolc nap alatt elkészült).
A korridorhoz tartozó vonalrészek építése tovább folytatódott Zalalövő–Bagod–deltavágány-építés, deltától Zalaszentiván–Ukk-Boba állomásig.
A főnökségi vonalhálózat hosszának alakulása:
1890-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok 120,203 km
1895-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 212,435 km
1927-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 155,001 km
1939-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 161,447 km
1941-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 169,512 km
1977-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 314 vkm (Szombathely Pft.-től átvett vonalakkal)
1980-ban: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 292 vkm (a Zalalövő–Bajánsenye-vonalrész felszámolása után)
1993-ban: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 376 vkm (Sopron Pft.-től átvett vonalakkal)
2000-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 386 vkm (Zalalövő–Bajánsenye-Oh. új vonal építése) (5. ábra)
2001-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 319 vkm (Szombathely kiz.–Sopron-vonalrész átadása a GYSEV-nek)
2002-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 424 vkm (Veszprém Om.-től átvett Tapolcai 4. Főpm. szakasszal)
2003-ban: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 485 vkm (Pápai Om.-től átvett vonalrész)
2004-ben: nyílt vonal + átmenő vg.-ok: 463 vkm (Nagykanizsai. Om.-nek átadott vonalrész: Felsőrajk–Nagykanizsa)
Az Épület- és Hídfenntartó Főnökség (ÉHF) megalakulása, 1977–79 előtti (kis) szakaszok székhelye, vonalkezelő, szakaszmérnök, pályamester neve:
1. sz. Zalalövő: Komády János vonalkezelő, Kovács Ferenc pályamester
2. sz. Bajánsenye: Komády János vonalkezelő, Budai Gyula I. pályamester
3. sz. Zalaegerszeg: Montag György szakaszmérnök (magasépítmény), Montag László pályamester, Kapcsándy László pályamester
4. sz. Türje, majd Zalabér-Batyk: Varró László vonalkezelő, Lengyel Gyula pályamester
5. sz. Zalaszentiván: Varró László vonalkezelő, Sziklai Imre pályamester (átépítésig)
6. sz. Zalaegerszeg: Varró László vonalkezelő, Pecsics István pályamester
7. sz. Zalaegerszeg: Kapcsándi Mihály vonalkezelő, Bicsák Sándor szakaszmérnök, Gáspár Ferenc pályamester
8. sz. Gutorfölde: Varró László vonalkezelő, Budai Gyula II. pályamester
9. sz. Lenti: Varró László vonalkezelő, Pesti József pályamester
10. sz. Bagod: Komády János vonalkezelő, Horváth Géza pályamester
11. sz. GMPSZ Bucsuszentlászló, majd Zalaszentiván székhellyel: Bertók Károly vonalkezelő, Lutz József pályamester, Horváth József pályamester
12. sz. Zalaszentmihály-Pacsa: Kapcsándi Mihály vonalkezelő, Bicsák Sándor szakaszmérnök, Horváth József pályamester
13. sz. Nagykanizsa: Kapcsándi Mihály vonalkezelő, Bicsák Sándor szakaszmérnök, Kanizsai László pályamester
14. sz. Batyk: Varró László vonalkezelő, Németh Lajos pályamester, (Zalabér–Sárvár bajti elágazás 1975-ben felszámolva)
15. sz. Vásárosmiske: Varró László vonalkezelő, Németh Lajos („Hosszú”) pályamester, (Zalabér–Sárvár bajti elágazás 1975-ben felszámolva)
A Szombathelyi Pft.-től még átvett kis pályamesteri szakaszok:
1. sz. Szombathely: Kóbor István vonalkezelő, Kertész István pályamester
7. sz. GMPSZ Szombathely: Török Kálmán pályamester, Németh József pályamester, Támis Imre pályamester
4. sz. Körmend: Mérnyei Sándor szakaszmérnök, Bárdosi Iván pályamester, Rácz Szilveszter pályamester
5. sz. Szentgotthárd: Mérnyei Sándor szakaszmérnök, Koller Jenő pályamester
10. sz. Zalaszentiván: Kóbor István vonalkezelő, Vilics Imre pályamester
Irodalomjegyzék
- MÁV vasútépítési és Pályafenntartási almanach 2000. MÁV Rt., 2001.
- Dr. Horváth Ferenc: A magyar vasút építési és fenntartási szervezetének története (1827–2004). MÁV Rt. Vezérigazgatóság, 2004.
- Százéves a vasútigazgatás Szombathelyen I. A szakszolgálatok tevékenységének története. A MÁV Rt. Szombathelyi Üzletigazgatóság és a Közlekedéstudományi Egyesület Vas Megyei Szervezete, Szombathely. Főszerkesztő dr. Kövér István, 1995.
- Bertók Pál, dr. Kövér István, Mihók Tamás, Pammer László: A vasútépítés és pályafenntartás 150 éve Északnyugat-Magyarországon 1846–1996. MÁV Rt., 1996.
- Halász Imre: Közlekedés, pénzügy és gyáripar. A kapitalizmus fejlődése Zalában a kiegyezéstől az I. világháborúig. Tudományos közlemény.
- Kámán Gergely, Hauser Miklós: Fejlesztések a GYSEV Zrt.-nél. Sínek Világa, 2017/2.
- Vasúti hidak a MÁV Zrt. Szombathelyi Vasútigazgatósága és a GYSEV Zrt. területén. Vasúti Hidak Alapítvány, 2018.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.