A cikk szerzője:

Dr. Bollobás József nyugdíjas főmunkatárs
MÁV KFV Kft.

Nagyvasúti sínek gyártása (3. rész) – Korszerű sínminőségek előállításának technológiája

A kötöttpályás közlekedésnél a fától kezdve az öntöttvason át az acélig számos anyagot kipróbáltak a sín szerepét betöltő vasúti pályaelem kialakításánál. A győztes egyértelműen az acél lett. Az acél, mint az univerzum egyik legstabilabb atomszerkezetű anyaga, kiváló tulajdonsággal rendelkezik, adott vegyi összetételnél nagy kopásállósága mellett szívóssági tulajdonsága is alkalmassá teszi arra, hogy komoly dinamikus igénybevételnek kitett helyeken alkalmazzák. A sínacélok napjainkra kialakult összetétele, mechanikai és egyéb jellemzői több mint 100 év vizsgálatainak, kutatásainak és fejlesztésének eredményei. A 2000-es évek kezdetén az acéliparban bevezetett technikai, technológiai változásokat a modern síngyártásnál is alkalmazzák, közülük cikksorozatunk harmadik része azokkal foglalkozik, melyek a korábbi évekhez képest szinte elképzelhetetlen változásokat jelentenek a korszerű sínminőségek előállításánál.

A sínacélok megfelelő tulajdonságai az emelt karbontartalom mellett ötvözéssel, illetve hőkezeléssel vagy a kettő kombinációjával érhetők el. Igen komoly előrelépést jelentett a vegyi analízisnél bevezetett analitikai módszer, mely lehetőséget teremtett az acélok gáztartalmának gyors meghatározására, ugyanis ezzel lehetővé vált, hogy az acélok gáztartalmát tudatosan befolyásoljuk, szabályozzuk.

A nagyvasúti sínek anyaga

A nagyvasúti sínek anyagára hazánkban az 1900-as évek elejétől közel 100 éven át a lejárt, MSZ 2570:1988 szabványban található, az 1. táblázatban feltüntetett összetételű, MA minőségcsalád volt a jellemző. Az MA 1, MA 2 és a kevesek által ismert MASzuper acélminőségek a hazai síngyártás fénykorához köthetők. Nemzetközi kitekintésül bemutatjuk a 2. táblázatot, mely a MÁV MI UIC 860:2008 döntvény előírásait tartalmazza. Össze­hasonlításként kijelenthető, hogy az MA minőségek és az UIC döntvényben szereplő 700, 900A, 900B és 1100-as minőségek nem esnek távol egymástól, hasonlóak a paramétereik.


Ezekhez képest szinte forradalmi változást jelentettek a 3. és 4. táblázatban szereplő, az MSZ EN 13674-1:2011 szabványban közölt értékek. Az MSZ EN 13674 szabványban lényeges eltérés, hogy az acélminőségek jelében található számértékek nem a szakítószilárdságra, hanem a keménységre utalnak, emellett rendkívül szigorú előírásokat találunk benne a sínacélok gáz- (N2, O2 és H2) és zárványtartalmára. További előírás, hogy az egyes nyomelemekre, illetve ezek bizonyos kombinációban előforduló maximális mennyiségeire is találhatók utalások a szabványban.
Az eddigiek összefoglalásaként az 1. ábrán közölt, a vas-karbon diagram acé­lokra vonatkozó részében megadtuk a sínacélok szabványos karbontartalmát, mely 0,38–1,07% között változik. A karbontartalmak alapján a sínacélok hipo-, hipereutektoidos acélok attól függően, hogy karbontartalmuk 0,8%-nál kisebb vagy nagyobb. Kis lehűlési sebességek mellett a hipoeutektoidos acélok szövetszerkezete ferrithálós perlit, a hi­per­eu­tektoidosoké perlit és cementit.

1. ábra. Vas-karbon diagram acélokra vonatkozó részlete
A vas-karbon diagram elemzéséhez igen fontos, hogy a rajta lévő fázisátalakulásokat leíró mezők, vonalak és pontok csak nagyon kicsi lehűlési sebességeknél igazak. A valóságban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a mindennapi élet körülményei között a lehűlési sebesség lényegesen nagyobb annál, hogy az egyensúlyi körülményeket elérni kívánó diffúzió szobahőmérséklet közelében is hatni tudjon.

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • Dr. Verő József – dr. Káldor Mihály: Vas­ötvözetek fémtana. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1971.
  • Tömő Róbert prezentációja: Tendenciák, újdonságok a síngyártásban. Hőkezelt, prémium minőségű vasúti sínek. Swietelsky Vasúttechnika gyárlátogatás, Leoben, 2015. december 3.
  • metont.uni-miskolc.hu/wp-content/uploads/2014/03/08-Acélok-üstmetallurgiai kezelése.pdf
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2016 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©