A cikk szerzője:

Csépke Róbert műszaki főmunkatárs
BKV Zrt.

Pályatechnológiai fejlesz­tések a BKV közúti vasúti hálózatán (3. rész) – A sínkörülöntéses felépítmények rendszerfejlődése

A BKV Zrt. közúti vasúti pályáinak technológiai fejlesztése és korszerűsítése továbbra is töretlen lendületű. Az ezredforduló környékétől a [3] és [4] részben bemutatott burkolt és nyitott zúzottkő ágyazatú felépítményt egyre szélesebb körben felváltják a beton pálya­lemezes, sínkörülöntéses felépítményi rendszerek, melyeknek az üzemeltetési előnyei egyre inkább beigazolódnak. A napjainkban is zajló fejlesztési projektekben a betonalapú technológiát igénylő vágányrendszerek tervezésével, építésével és üzemeltetésével kapcsolatban igen sokrétű, de egyben igen vegyes tapasztalat gyűlt össze és került elemzésre. Az ebből eredő megfontolások és stratégiaszerű üzemeltetői elvárások, valamint iránymutatások kivonata a következő elemzés, amely a sínkörülöntéses felépítmények létesítésének peremfeltételeként mindinkább kizárólag az előregyártott betonlemezes építési technológiák felé való elmozdulás üzemgazdaságilag jóval előnyösebb voltát világítja meg.


Szakmai körökben felmerült a hidakon az itt alkalmazott VO anyagtól valamivel lágyabb sínágyazást lehetővé tévő (pl. VA40) megoldás beépítése. Ettől a kisebb mértékű „puhítástól” a sínek rezgéseinek és gerjesztéseinek az acél hídszerkezettől való nagyobb elhangolását lehet remélni, mely üzemeltetői szempontból kedvezőbb lehet (csekélyebb mértékű hullámos kopás, kevesebb sínfej-hajszálerepedés és RCF-hiba).

Nagy közúti forgalmi terhelésű útátjárók

Az előregyártott betonlemezes, de immár sínkörülöntéses pályalemezek a BKV-nál először a 2000-es évek végén, elsősorban zúzottköves vágányok nagy közúti forgalmi terhelésű útátjáróiban jelentek meg (pl. 1-es villamos, Gyáli úti átjáró), ahol a hagyományos, nagyvasúti, beton vagy préseltgumi burkolóelemek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.
A nagy szerkezeti vastagságú vas­beton elemek (35–60 cm) legtöbb esetben ászokgerendán támaszkodnak fel. Ezeket a kiszabályozás után folyósbetonba ágyazzák, így hozva létre egy markáns, 50–80 cm vastag pályaszerkezetet (pl. 4. ábra). Léteznek részben vagy teljesen betonacél nélküli (FRC: Fiber Reinforced Concrete), szintetikus makroszál-erősítésű rendszerek is.

4. ábra. Épülő sínkörülöntéses útátjáró a Nyírpalota úton5. ábra. Újraragasztott acél élvédő elem Balatonfenyvesen, a 7-es főút és a Balatonfenyvesi GV útátjárójában

A síncsatorna széle gyártmánytól füg­gően szögvas élvédelemmel ellátott vagy szögvas nélküli kialakítású is lehet.
Egyes, nem BKV-s üzemi tapasztalatok a szögvaserősítéstől várt előnyöket nem igazolták, azok korróziós hatások miatt elválhatnak a betonlemeztől.
Ennél a megoldásnál a zúzottköves és a betonlemezes vágány függőleges rugalmassági tulajdonságainak különbségei vala­mint a vízelvezetés precíz megoldásának hiányosságai jelentenek megoldandó problémát (5. ábra). Ez utóbbira új vállalati szabvány is készült [2]. Bár elvileg erre alkalmas az ilyen betonelem újrahasználata, azonban az eddig eltelt rövid üzemidő miatt erre még nem került sor.

Monolit beton síncsatornás vágányrendszerek

Kétrétegű, monolit beton síncsatornás vágányrendszer

A Nagykörút 2010-es évekbeli felújításának előkészítésekor fogalmazódott meg az üzemeltető részéről, hogy a teljesen tönkrement Gantry-RAFS vágány helyett ezen az igen nagy közúti vasúti forgalmi terhelésű szakaszon szintén sínkörülöntéses felépítmény készüljön.
Az akkor is meglehetősen szorító organizációs, vágányzári kötöttségek miatt – üzemeltetői felvetésre – a korábbi vágány betonlemezének megtartásával építhető, de sínkörülöntéses vágány (6. ábra) megtervezését írták ki a pályázatban. Az üzemeltető és a beruházó ettől a vágányzári idő, a buszpótlási idő számottevő lerövidülését és az elszállítandó/odaszállítandó anyagok mennyiségének csökkenését várta.

Egyrétegű, monolit beton síncsatornás vágányrendszer

Néhány száz vágányméter hosszban épült a budai fonódó projekt keretén belül, de egy rétegben készített monolit vasbeton pályalemezes, sínkörülöntéses felépítmény. Hasonló leerősítésű, de fűburkolatú és a hidakra adaptált betonvályús kivitel az 1-es, 3-as projektben is készült, amely jelentősebb, néhány kilométer hosszban létesült. Ezek elvi kialakítása lényegében megegyezik (7. ábra).

6. ábra. Az első nagykörúti sínkörülönté­ses szakasz építés közben7. ábra. A budai fonódó projekt sínkörülöntéses felépítményének beton sínvályúja, Frangepán utca
 

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] https://www.liberec.cz/files/zastupi­telstvo/dokumenty podklady/2015/2015 1029-verejnost/iii-informace-modernizace-tramvajove-trate-rumunska-palachova-s.pdf
  • [2] BKVSZ 3.642.7:2015 Vágány­víz­te­­le­nítés burkolt és nyitott vágányok csatlakozásánál.
  • [3] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (1. rész) – Bur­kolt vágányrendszerek. Sínek Világa, 2015/1. szám.
  • [4] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (2. rész) – Nyitott, zúzottkő ágyazású közúti vasúti vágányrendszerek, Sínek Világa 2015/2. szám.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©