A cikk szerzője:

Csépke Róbert műszaki főmunkatárs
BKV Zrt.

Pályatechnológiai fejlesz­tések a BKV közúti vasúti hálózatán (3. rész) – A sínkörülöntéses felépítmények rendszerfejlődése

A BKV Zrt. közúti vasúti pályáinak technológiai fejlesztése és korszerűsítése továbbra is töretlen lendületű. Az ezredforduló környékétől a [3] és [4] részben bemutatott burkolt és nyitott zúzottkő ágyazatú felépítményt egyre szélesebb körben felváltják a beton pálya­lemezes, sínkörülöntéses felépítményi rendszerek, melyeknek az üzemeltetési előnyei egyre inkább beigazolódnak. A napjainkban is zajló fejlesztési projektekben a betonalapú technológiát igénylő vágányrendszerek tervezésével, építésével és üzemeltetésével kapcsolatban igen sokrétű, de egyben igen vegyes tapasztalat gyűlt össze és került elemzésre. Az ebből eredő megfontolások és stratégiaszerű üzemeltetői elvárások, valamint iránymutatások kivonata a következő elemzés, amely a sínkörülöntéses felépítmények létesítésének peremfeltételeként mindinkább kizárólag az előregyártott betonlemezes építési technológiák felé való elmozdulás üzemgazdaságilag jóval előnyösebb voltát világítja meg.



Acél síncsatornás vágányrendszer

A Rákóczi híd felépítménye (8., 9. ábra), amely beton magánaljakon fekszik, átadása óta lényegében hibamentesen üzemel.
Az acél sínvályús rendszerek üzemeltetése során egyedüli probléma csak abból adódik (pl. Kossuth tér), hogy feltehetően az acélvályúk és az alap vasbeton lemez dilatációs hézagai (vagy egyéb helyen elrepedt betonlemez mozgó hézagai) feltehetően sokszor nem esnek egy keresztmetszetbe (egymás fölé), ezért a többlet dilatációs erők miatt a ragasztóanyag síntől és vályútól való bizonyos fokú elválása figyelhető meg (15. ábra).

15. ábra. Kismértékű ragasztóelválások a Kossuth téren
A Margit híd acél síncsatornás felépítményében ilyen jelenség leginkább a síndilatációs szerkezetek környezetében figyelhető meg.

Korszerű, előregyártott betonlemezes, sínkörülöntéses vágányok üzemi tapasztalatai

Phoenix-sínes változat

Külföldi példák

Az előregyártott betonlemezes vágányok építésére igen széles körű külföldi tapasztalat áll rendelkezésre. Ezek többnyire vályús sínekkel készülnek, és 30–50 cm vastagságúak (16. ábra). Gyorsan építhetők, vízzáró burkolatúak, a fagykár, elektrokorrózió nem jellemző. Igen változatos és tartós burkolati megjelenés és felületi mintázat alakítható ki rajtuk. Belvárosi környezetben a vágányhoz közel lévő épületek rezgésvédelmi határértékeinek betartása céljából könnyen és széles rezgésvédelmi spektrummal létesíthetők rugalmasan ágyazott tömeg-rugó rend­szerek (úsztatott pályaszerkezetek; alacsony ágyazási tényezőjű, de tartósan rugalmas elasztomer paplanra fektetett vágányrendszer) is. Élettartamuk elvben legalább 50 évre tehető.

16. ábra. Rotterdam, úsztatott Edilon pályalemez17. ábra. Épülő Sika SBST 35 felépítmény a Nagykörúton, 2019

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] https://www.liberec.cz/files/zastupi­telstvo/dokumenty podklady/2015/2015 1029-verejnost/iii-informace-modernizace-tramvajove-trate-rumunska-palachova-s.pdf
  • [2] BKVSZ 3.642.7:2015 Vágány­víz­te­­le­nítés burkolt és nyitott vágányok csatlakozásánál.
  • [3] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (1. rész) – Bur­kolt vágányrendszerek. Sínek Világa, 2015/1. szám.
  • [4] Pályatechnológiai fejlesztések a BKV közúti vasúti hálózatán (2. rész) – Nyitott, zúzottkő ágyazású közúti vasúti vágányrendszerek, Sínek Világa 2015/2. szám.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 6. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©