A cikk szerzője:

Gonda Evelyn
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Schall Brúnó
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Posgay Zoltán
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Űrszelvénymérő a tramtrain vonalára

Az űrszelvényre és a szabadon tartandó térre vonatkozó előírások a kötöttpályás járművek akadálytalan haladását biztosítják. A Metalelektro Méréstechnika Kft. a MÁV Zrt. részére fejlesztette ki az Unilaser-T űrszelvénymérő készüléket a tramtrain vonalán történő mérések végzéséhez. A vonal sajátosságai miatt igény volt arra, hogy a készülék több űrszelvénytípust is kezeljen és a nyílt pályán kívül városi, illetve mellékvágányok mérésére egyaránt legyen alkalmas. Cikkünkben az űrszelvénnyel kapcsolatos ismereteket, az erre vonatkozó szabályozást és a mérésre szolgáló eszközöket mutatjuk be.

A Debreceni Közlekedési Zrt. utasítása még kidolgozás alatt áll.
A külföldi szabályozásokban az utóbbi években bevezették a „vegetációs űrszelvény” fogalmát, amelynek fő célja, hogy a pálya menti növényzet ne befolyásolhassa a közlekedést (3. ábra). A mérethatárok meghatározása során elsődleges szempont volt, hogy az esetleges viharok során kidőlő fák ne rongálhassák meg a vasúti pályát, illetve a pálya menti létesítményeket [8].
Ennek mintájára szabályozásának kibővítését tervezi a BKV Zrt., amelyben bevezeti a „vegetációs űrszelvény” fogalmát és meghatározza a megfigyelési, illetve beavatkozási határt is. Ennek nemcsak közlekedésbiztonság szempontjából van kiemelt szerepe, hanem a növényzet karbantartását is tervezhetővé teszi a vizsgálat.

3. ábra. A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) előírása növényzetre fő- és mellékvonalak esetén

Eszközök

Űrszelvénymérésre többféle megoldással találkozhatunk a gyakorlatban.
• Mechanikus elven:
    – Kézzel tolt űrszelvénymérő keret, ahol a keretre feszített húr elakadása, szakadása jelzi a hiba helyét.
    – Járműre épített provizórikus űrszelvénymintával való bejárása a pályának.
• Lézeres távolságmérésen alapuló megoldások:
    – Kézi, statikus műszer, például az Abtus cég Routescan terméke.
    – Tolható eszköz, például a Telice cég tCat terméke.
    – Mérővonati megoldások, itthon például a MÁV KFV Kft. FMK-004-es pályaszámú mérőkocsiján található eszköz [9].

Kialakítás

4. ábra. Oszloptávolság ellenőrzése az Unilaser-T űrszelvénymérő készülékkelA megrendelői igények alapján kifejlesztett Unilaser-T készülék (4. ábra) egy tolható mérőkészülék, amelynek a tramtrain sajátossága miatt egyszerre kellett megfelelnie a nagyvasúti és a városi vasúti követelményeknek is.
A kialakítás során figyelembe kellett vennünk, hogy a készülék könnyen mozgatható és szállítható legyen. Ennek megfelelően a váz több bontási ponttal rendelkezik, így akár személyautóval is egyszerűen szállítható, illetve a teljes készülék tömege nem haladja meg a 25 kg-ot, egy ember néhány másodperc alatt ki és be tudja emelni a pályából.

A mérés elve

Az elmúlt években – a robotika és önvezető autók iparának ugrásszerű fejlődésének köszönhetően – a lézerszkenner szenzorok elérhetősége, képességei és árai is kedvező irányba alakultak, lehetővé téve egyéb ipari területeken is gazdaságos alkalmazásukat. Az Unilaser-T készülékben egy ilyen lézerszkenner végzi a távolságmérést, 40 Hz-es forgási sebesség mellett, egészségre nem veszélyes, szemmel nem látható (IR) lézerforrás segítségével. A szenzor fordulatonként 2160 pontban mér 270°-os tartományban. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy normál, 1 m/s tolási sebesség mellett, út mentén maximum 30 mm-ként történik mérés és a szenzortól ötméteres távolságban már egy 11 mm széles tárgyat képes észlelni a rendszer (5. ábra).
A vágánytengely meghatározásához elengedhetetlen a nyomtávolság mérése, így a készülék szétnyomott vázzal épült, amely lehetővé teszi a nyomtávolság mérését és a mérési eredményekre alkalmazza a szükséges korrekciót.
Füvesített, „zöld” vágányok esetén a hamis riasztások elkerülése miatt az alsó részen mechanikus érzékelés történik, magassága az adott űrszelvényhez állítható.
Helymeghatározásra útjeladó és az ipari PC-be integrált GPS-vevő szolgál.

5. ábra. A mérési elv illusztrációja, az ábrán a felvett mérési pontok rajzolatát látjuk a valós tárgyakra vetítve (zölddel), illetve a metróban alkalmazott űrszelvény felületét (kékkel)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • 1. BKV – Közúti Vasúti Infrastruktúra Tervezési Irányelvek 1. sz. melléklete. https://static.bkv.hu/ftp/ftp/fajlok/sarga_konyv/11.pdf
  • 2. Szórád R. Villamoskisiklás Miskolc Kandó téren 2015. augusztus 18-án. Közlekedésbiztonsági Szakmai Nap előadása http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/Szakmai%20napok/Vasuti_kozlekedes/20151125/szorad_robert.pps
  • 3. KBSZ. Zárójelentés, 2016-0968-5, Vasúti baleset/ütközés tárggyal. http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2016-0968.pdf
  • 4. MÁV Zrt. D.5. Pályafelügyeleti Utasítás (110/2020. (XI. 20. MÁV Ért. 28.) EVIG SZ.)
  • 5. Budapesti Közlekedési Zrt. P.2. Közúti vasúti pályafelügyeleti és pályakarbantartási utasítás (kivonat).
  • 6. Miskolci Városi Közlekedési Zrt. P.2. utasítás (kivonat).
  • 7. Szegedi Közlekedési Társaság. Villamosvasúti Pályafelügyeleti Utasítás (kivonat).
  • 8. SBB CFF FFS. Unterhalt der Grünflächen: Wald, Gehölze und Einzelbäume (2010)
  • 9. Béli János. Űrszelvénymérés a vasúti hidakon. Sínek Világa 2015. Különszám. https://www.sinekvilaga.hu/urszelvenymeres-a-vasuti-hidakon
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©