A cikk szerzője:

Gonda Evelyn
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Schall Brúnó
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Posgay Zoltán
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Űrszelvénymérő a tramtrain vonalára

Az űrszelvényre és a szabadon tartandó térre vonatkozó előírások a kötöttpályás járművek akadálytalan haladását biztosítják. A Metalelektro Méréstechnika Kft. a MÁV Zrt. részére fejlesztette ki az Unilaser-T űrszelvénymérő készüléket a tramtrain vonalán történő mérések végzéséhez. A vonal sajátosságai miatt igény volt arra, hogy a készülék több űrszelvénytípust is kezeljen és a nyílt pályán kívül városi, illetve mellékvágányok mérésére egyaránt legyen alkalmas. Cikkünkben az űrszelvénnyel kapcsolatos ismereteket, az erre vonatkozó szabályozást és a mérésre szolgáló eszközöket mutatjuk be.

Szoftver

A készülék kezelése a hozzá mellékelt tableten futó mérő- és egyben kiértékelőprogramon keresztül történik (6. ábra). Mérés indításakor a kezelő felviszi a pálya- és helyazonosító adatokat, illetve listából kiválasztja a szükséges űrszelvény/körvonal típust.
Jelenleg elérhető űrszelvénytípusok:

  • „Av” jelű, villamosított vonalak nyílt vonali és állomási vonatfogadó vágányaira.
  • „A’v” jelű, villamosított vonalak egyéb vágányaira.
  • „A” jelű, nem villamosított vonalak nyílt vonali és állomási vonatfogadó vágányaira.
  • „A’” jelű, nem villamosított vonalak egyéb vágányaira.
  • „TT” jelű, közúti vasúti pályára.

BKV növényzetre vonatkozó megfigyelési határtervezete:

  • BKV növényzetre vonatkozó beavatkozási határtervezete.
  • BKV P.1. szerint, a metró alapűrszelvénye.

6. ábra. „A’v” jelű vasúti űrszelvényre értékelt mérési eredmény metróbanTermészetesen az űrszelvénytípusok listája könnyen bővíthető, így az előírások változása vagy más körvonalak felvétele később is lehetséges.
A program lehetőséget biztosít folyamatos tolás melletti mérésre, ahol a felhasználó egyszerre két körvonalátlépést is figyelhet (például űrszelvény és szabadon tartandó tér), benyúló tárgy észlelése esetén pedig riasztást ad a kezelőnek. A program szabadon, korlátlan számú keresztmetszetet képes tárolni, megjegyzésekkel együtt, amelyek később, irodai körülmények között megnyithatók további elemzésre.
Mérés közben lehetséges az ívekben szükséges űrszelvénybővítés (ívpótlék) kezelése is, az ív adatainak megadásával.
A készülék képes a felsővezeték érzékelésére is, így amennyiben az űrszelvény magába foglalja a felsővezeték helyét, ilyen például a „TT” jelű közúti vasúti űrszelvény, a kezelő meghatározhat egy területet, amiben a rendszer figyelmen kívül hagyja az űrszelvényt sértő pontokat.
További funkciók:

  • Peronmérés (űrszelvény függőleges középvonalához legközelebbi pont automatikus mentése).
  • Pontok közötti távolságmérés, amely lehetőséget biztosít például feszültség alatti felsővezeték-szerelvények és környező építmények vagy növényzet pontos távolságának meghatározására.
  • Exportálás és jegyzőkönyv készítése.

Várható, hogy a készülék funkciói a jövőben bővülni fognak. Ilyen tervezett fejlesztés például képállomány mentése az eredmények mellé, illetve a mérés adataiból 3D-s modell alkotása az adott pályaszakaszra.
A Metalelektro Méréstechnika Kft. által kifejlesztett Unilaser-T űrszelvénymérővel megrendelőnk egy újabb készülékkel tudta bővíteni diagnosztikai műszerparkját, így a jövőben a mérővonat által nem mért vagy nem mérhető állomási mellékvágányok, iparvágányok, városi vasúti pályahálózatok vagy akár túlméretes szállítmányok előtti űrszelvénymérésekre egy hatékony, precíz és korszerű megoldás áll rendelkezésére.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123

Irodalomjegyzék

  • 1. BKV – Közúti Vasúti Infrastruktúra Tervezési Irányelvek 1. sz. melléklete. https://static.bkv.hu/ftp/ftp/fajlok/sarga_konyv/11.pdf
  • 2. Szórád R. Villamoskisiklás Miskolc Kandó téren 2015. augusztus 18-án. Közlekedésbiztonsági Szakmai Nap előadása http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/Szakmai%20napok/Vasuti_kozlekedes/20151125/szorad_robert.pps
  • 3. KBSZ. Zárójelentés, 2016-0968-5, Vasúti baleset/ütközés tárggyal. http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2016-0968.pdf
  • 4. MÁV Zrt. D.5. Pályafelügyeleti Utasítás (110/2020. (XI. 20. MÁV Ért. 28.) EVIG SZ.)
  • 5. Budapesti Közlekedési Zrt. P.2. Közúti vasúti pályafelügyeleti és pályakarbantartási utasítás (kivonat).
  • 6. Miskolci Városi Közlekedési Zrt. P.2. utasítás (kivonat).
  • 7. Szegedi Közlekedési Társaság. Villamosvasúti Pályafelügyeleti Utasítás (kivonat).
  • 8. SBB CFF FFS. Unterhalt der Grünflächen: Wald, Gehölze und Einzelbäume (2010)
  • 9. Béli János. Űrszelvénymérés a vasúti hidakon. Sínek Világa 2015. Különszám. https://www.sinekvilaga.hu/urszelvenymeres-a-vasuti-hidakon
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2022 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©