A cikk szerzője:

Erdei János híd és alépítményi szakértő
MÁV Zrt.

A kiskörei Tisza-híd 1889–2019

A Mátra térségében kitermelt nyersanyagoknak, valamint a salgótarjáni bánya- és iparvidék termékeinek fő szállítási iránya a Nagykunság volt, ahonnan mezőgazdasági termékek érkeztek az Északi-középhegységbe. A két terület közvetlen összeköttetésére és az áruforgalom lebonyolítására 1888–1890-ben Kisterenye és Kisújszállás között megépült a Mátrai Helyiérdekű Vasút, amely egyszersmind összekötötte a Hatvan–Miskolc és a Szajol–Debrecen közötti vasútvonalakat, azonkívül Pusztataskony és Kisköre között keresztezte a széles árterületű Tiszát.

Kivitelezés

A felújítási munkákat az A-Híd Zrt. 2018. június 16. és december 17. között generálkivitelezőként végezte, teljes út- és vágányzár mellett.

8. ábra.  Pályatábla darabolása a mederszerkezeten9. ábra. A másodlagos kereszttartók

Elkészült a vasúti pálya, továbbá megtörtént a közúti pályalemez és a mederszerkezeteken a másodlagos kereszttartók elbontása (8. ábra). Új, másodlagos kereszttartók beépítése (9. ábra), közúti pályalemez betonozása (10. ábra) a vasúti síncsatorna kialakításával, közúti dilatációs készülékek beépítése (11. ábra), mederszerkezetek korrózióvédelme (12. ábra). Az építés közben végzett vizsgálat során megállapítottuk, hogy a 66,00 m nyílású középső mederszerkezet hossztartó szélrács bekötő csomólemezei oly mértékben korrodáltak, hogy 14 csomólemez cseréje vált szükségessé (13. ábra). A harmadik szerkezet első kereszttartó közében a hossztartó felső övlemezének cseréjére került sor.

10. ábra. A pályalemez betonozásra előkészítve (ártéri szerkezet)11. ábra. Az új fésüs dilatáció beépítése

Mivel 2018. december 17-én vissza kellett adni a hidat a közúti forgalomnak, ezért a vasúti síncsatornát ideiglenesen kibetonozták (14. ábra). 2019. március 25-éig csak közúti forgalom volt a hídon, jelzőlámpás, váltakozó irányú forgalom irányítása mellett.
A rugalmas beágyazású vasúti felépítmény 2019. március 26. és május 14. között készült el (15. ábra). Ebben az időszakban végezték el a betonfelület korrózióvédő bevonatát, a dilatációs hézagok, kiöntések javítását és a csatlakozó vasúti pálya visszaépítését.

12. ábra. A festés közbeni állapot13. ábra. Csomólemezcsere a hossztartó szélrácsnál

Az ártéri szerkezetek beton- és acélszerkezeti elemein a korróziós károk javítása és felületvédelme a MÁV FKG Kft. kivitelezésében, még 2019-ben megkezdődik.

14. ábra. Az ideiglenesen kibetonozott síncsatorna15. ábra. Az új közúti-vasúti pálya az ártéri szerkezeten

A hídon a közúti és vasúti forgalom egységesen 40 km/h sebességgel engedélyezett. Tengelyterhelés tekintetében a vas­úti járművekre továbbra is 18 t tengely­terhelés, míg közúti járművekre 22 t össztömeg-korlátozás van érvényben.
A felújítási és a karbantartási munkák elvégzésével 15-20 évig biztosított a közúti és vasúti forgalom biztonsága.
A 130 éves híd életében négy jelentős beavatkozás történt:

  • 1906-ban új rácsos acélszerkezet épült a meder fölött;
  • 1919–1923: háborús robbantás után a mederszerkezetek helyreállítása, új ártéri szerkezetek beépítése a budapesti Déli összekötő vasúti Duna-híd hegeszvas anyagú hossztartóiból;
  • 1944–1956–1958: háborús robbantás után a 2 db 46,80 m támaszközű mederszerkezet helyreállítása lényeges mennyiségű pótlással és javítással, a közbenső 66,00 m támaszközű nyílásban C jelű mozdonyteherre új szerkezet épült;
    A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Vasúti hidak a Debreceni Igazgatóság területén. Szerk.: Hajós Bence, Vörös József. Vasúti Hidak Alapítvány, 2003.
  • [2] Papp Tibor: Az épülő kiskörei Tisza-híd pályaszerkezete. Sínek Világa, 1958/1. szám.
  • [3] II. fokú hídvizsgálati jegyzőkönyv, 1993. BME.
  • [4] Rendkívüli hídvizsgálat, 1997. MSc Kft.
  • [5] Teherbírás-vizsgálat, 2008. MSc Kft.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2019 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©