Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
 - Fejlesztés beruházás »
 - Informatika »
 - Korszerűsítés »
 - Környezetvédelem »
 - Közlekedésbiztonság »
 - Közlekedéstörténet »
 - Kutatás »
 - Megemlékezés »
 - Méréstechnika »
 - Mérnöki ismeretek »
 - Minőségbiztosítás »
 - Szabályzatok »
 - Technológia »
 - Egyéb »
 
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Nyugati pályaudvar–Városliget-elágazás vonalszakasz átépítése
A vágányok átépítésének jellemző lépéseit mutatják be az 5–11. ábrák.
Az új kitérők B54XI és B54XIV rendszerűek, a legkorszerűbb alkatrészekkel, új Spherolock NG zárszerkezettel szerelve épültek be (12. és 13. ábra). Városliget-elágazásban D55 biztosítóberendezés üzemel, itt motoros váltóállítás van, míg a Nyugati pályaudvar II. kitérőkörzetében fényjelzős-mechanikus berendezés működik, itt a vonóvezetékek korszerű vályúaljakban lettek elhelyezve (14. ábra), ezzel a kitérők karbantartása, szabályozása jobban megoldható. Ugyanezt a megoldást alkalmazták a vonóvezetékek vágányokon való átvezetése során is, a korábbi vonóvezeték-csatornák kiváltásával.




Az átépítés részét képezte a vasúti pálya rekonstrukcióján kívül a pályaépítéshez technológiailag kapcsolódó biztosítóberendezési karbantartások elvégzése a meglévő berendezéseken, valamint a két vágány feletti felsővezetéki hosszláncok, szigetelők és tartószerkezetek cseréje is (15. és 16. ábra). A Városliget-elágazás előtt, az úgynevezett „állatkerti ív” mellett pontszerűen néhány oszlop cseréjét is elvégezték, de jellemzően a régi tartóoszlopok megmaradtak. A szintén a felsővezetéki rendszer részét képező keresztmezők cseréjéhez teljes kizárás és teljes feszültségmentesítés szükséges, így ezeket a Nyugati pályaudvar 2021. évre ütemezett teljes kizárásában végezzük majd el.
Szintén a pályaépítési munkák mellett, még a földmunkák megkezdése előtt készült el a II. számú váltóállító torony statikai megerősítése, ez alapvető fontosságú volt ahhoz, hogy az épület zavarmentesen elviselje a több hónapos vágányzárral járó rezgést, vibrációt (17. ábra). A munkák során a torony új ivóvíz- és szennyvíz-alapvezetékeinek kiépítése is megtörtént. 
Az elvégzett munkák főbb mennyiségei:
- vágánybontás és -építés védőréteg-beépítéssel: 5487 vfm;
 - kitérőcsere: 8 csoport;
 - hosszúsín-csere: 28 db;
 - porcelánszigetelők cseréje kompozit szigetelőre: 900 db;
 - csomóponti rögzítőelemek és feszítőhuzalok cseréje: 1000 db;
 - iránysodronytagok cseréje: 800 m;
 - felsővezetéki hosszláncok cseréje: 3,35 km;
 - felsővezeték szabályozása: 3,6 km;
 - Dózsa György úti híd vágányok alatti területének szigetelése: 160 m2;
 - Erzsébet királyné úti gyalogos-aluljáróban a szegély és korlát felújítása.
 
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.