A cikk szerzője:

Dézsi Zoltán Csaba területi pályalétesítményi felügyeleti koordinátor
MÁV Zrt.

Török Gergely műszaki igazgató­helyettes
MÁV Zrt.

A Nyugati pályaudvar–Városliget-elágazás vonalszakasz átépítése

A 100. számú, Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony-vasútvonal magyar vasúthálózat egyik legnagyobb terhelésű vonala. A személyforgalom két fő szegmense a távolsági, amely Budapest összeköttetését jelenti a három megyeszékhellyel, valamint az elővárosi, amely a Szolnok–Budapest közötti térségből a fővárosba ingázó személyforgalmat jelenti. Távolsági személyforgalomban a vonal a keleti régió gyűjtővonalaként működik, Szajolnál a 120. számú vonal csatlakozik Békéscsaba irányából, Püspökladánynál a 101. számú vonal Biharkeresztes felől, Debrecennél a 110. számú vonal Mátészalka irányából. Megemlítendő a 80. és a 100. vonal Nyíregyházán át meglévő kapcsolatát (100c vonalrészt) kihasználó „kör IC” közlekedés Budapest Keleti pályaudvar–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen–Szolnok–Budapest Nyugati pályaudvar között, és ezen viszonylaton az ellenkező irányban is.

13. ábra. Városliget-elágazás új kitérői beépítve

14. ábra. A beépítés előtt álló új típusú vályúalj a vonóvezetékek elhelyezésére Nyugati II. körzetben

15. ábra. Új felsővezetéki oszlop, feszítés, és tartószerkezet

17. ábra. Nyugati pályaudvar II. torony alapjának injektálásaÖsszefoglalás

Az átépítés során több szakma munkavégzésének időbeli szakaszolása és elhatárolása a kivitelező jól összehangolt munkájának, a napi szintű egyeztetések és rendszeres koordinációk eredményeként valósulhatott meg. Az előkészítés alaposságát mutatja, hogy az ütemterv mindvégig tartható volt, vágányzártúllépés, az építési fázisok felborulása, torlódása nélkül.

Cikkünk írásakor, szeptember 4-én 12.00 órakor a Nyugati pályaudvar–Városliget-elágazás bal vágányára a forgalomba helyezéskor bevezetett 40 km/h technológiai lassúmenetet feloldották. A beruházás ezen a napon érte el a kitűzött célját, ettől kezdve a megengedett sebesség a Nyugati pályaudvar–Városliget-elágazás között 80 km/h. Bízunk abban, hogy ennek hatása hamarosan érzékelhető lesz a vonal menetrendszerűségének javulásában és a zavarérzékenység csökkenésében.
E cikkel a projekt bemutatásán túl célunk a köszönetnyilvánítás is, amely egyaránt illeti a feltételeket biztosító és az alapvető döntéseket meghozó felsővezetést, a generálkivitelező MÁV FKG Kft.-t, valamennyi alvállalkozót, a lebonyolítást végző BLI és budapesti MLI kollégáit, valamint a Budapesti Területi Igazgatóság és az alá tartozó forgalmi, TEB, ingatlan- és pályafenntartási főnökségek, szakaszok valamennyi munkatársát, akik a beruházás üzemeltetői oldalról való kiszolgálását mintaszerűen látták el.
(Fotók, térképek: Török Gergely)

17. ábra. Nyugati pályaudvar II. torony alapjának injektálása

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©