Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (3. rész) – Véges elemes modellezések
A 3. ábra alapján a 3,5 millió ciklusú fárasztásra kalkulált (extrapolált) értékeket a 2. táblázatban közöljük.
A félmerev csukló elfordulási merevségét beállítottuk a 2. táblázatban szereplő értékre, és a 600…1490 mm támaszköz intervallumra ismételten lefuttattuk a számításokat az Axis VM szoftverben. Az eredményeket a 3. táblázatban lehet látni, ami egyben a validáció 1. esetének eredménye is.
A 3. táblázatban jelölt magas eltérésértékek (például –18,44%) főként a kis támaszközök esetén adódtak (600…850 mm). (Megjegyzés: A 3. táblázatban külön nem közöljük az egyes értékeket [összesen 19 adatról van szó, amiből a feltüntetett paramétereket számoltuk], a laboratóriumi vizsgálatokból kiadódó [mért] maximális támaszközépi lehajlásértékekhez viszonyítottuk a kalkulált lehajlásokat a 3,5 milliós fárasztási ciklusra vonatkozóan.)
A 2. eset (validálási eset) kalibrációs és validációs eredményeit a 4–5. táblázatok tartalmazzák.
(Az 5. táblázattal kapcsolatosan is megjegyzendő a 3. táblázatnál is írt kiegészítés. Ebben az esetben az 1. validálási esettől eltérően a 19 darab adat helyett 8 darab volt.)
Az 1–5. táblázatokban és az 1–3. ábrákon bemutatott FEM-modell kalibrációs és validációs eredményeinél tapasztalható relatív széles „pontossági tartomány” (körülbelül 20%-os értékig) az alkalmazott polimer-kompozit anyagú heveder, a ragasztóanyag, valamint a kötések összeszerelése miatt adódhatott. Az eredmények alapján a későbbi számításokhoz az 1. táblázatban feltüntetett átlagértékek sorát javasoljuk.
A kalibráció és a validáció mellett egyéb kiegészítő eredményeket is kaptunk a FEM-modellezésből.
Irodalomjegyzék
- [1] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (1. rész) – Laboratóriumi vizsgálatok. Sínek Világa 2016;6:2-6.
- [2] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (2. rész) – Vasúti pályás vizsgálatok. Sínek Világa 2018;6:12-17.
- [3] Németh A, Major Z, Fischer Sz. FEM modelling possibilities of glued insulated rail joints for CWR tracks. Acta Technica Jaurinensis 2020;13(1):42-84.
- [4] Németh A, Fischer Sz. Laboratory test results of glued insulated rail joints assembled with traditional steel and fibre-glass reinforced resin-bonded fishplates. Nauka ta Progres Transportu 2019;81(3):65-86.
- [5] Németh A, Fekete I, Szalai Sz, Fischer Sz. Supplementary laboratory investigations of modern plastic-polymer fishplates for rail joints. Nauka ta Progres Transportu 2019;84(6):86-102.
- [6] Németh A, Fischer Sz. Field tests of glued insulated rail joints with usage of special plastic and steel fishplates.
- Nauka ta Progres Transportu 2019;80(2):60-76.
- [7] https://www.researchgate.net/profile/Attila_Nemeth6/research
- [8] https://www.researchgate.net/profile/Szabolcs_Fischer/research
- [9] https://mmtdi.sze.hu/nemeth-attila
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.