Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (3. rész) – Véges elemes modellezések
Az épített FEM-modellben elvégzett számos futtatás alapján megadjuk az αsrh paraméter 100 és 106 értékek közötti változtatása esetén a modellezett ragasztott-szigetelt sínillesztések függőleges lehajlás értékeit a támaszköz függvényében. Sajnos egyetlen diagramon olyan módon nem fértek el a görbék és a hatvány regressziós függvényei, hogy minden releváns adat megfelelően látszódjon, ezért három diagramban ábrázoljuk őket (az egymást követő diagramokon egy-egy azonos görbe minden esetben látható az összehasonlíthatóság érdekében) (4–6. ábra).
Annak érdekében, hogy gyorsabban lehessen számítani a függőleges támaszközépi lehajlás értékeiből az αsrh paramétereket, valamint fordítva – értve ez alatt azt, hogy ne kelljen minden esetben FEM-modellt futtatni a kalkulációkhoz –, meghatároztuk az αsrh = 100…30 000 kNm/ rad intervallumra az alkalmazható regressziós függvényeket. Többszöri futtatás alapján a logaritmikus szerint ábrázolt függvények használata adta a legjobb közelítést. (Értsd: Nem logaritmikus függvényeket használtunk, hanem mind a függő, mind a független változót a grafikonon azok logaritmusával ábrázoltuk, és ezek figyelembevételével határoztuk meg a változás trendjét.) Megjegyzendő, hogy a 30 000…106 intervallumra így sem voltak elfogadható pontosságúak a kalkulálható regressziós függvények, illetve kiegészítésként megemlítendő, hogy a laboratóriumi méréseink alapján az acélhevederes MTH-P típusú ragasztott-szigetelt sínillesztések fárasztás előtti értékei is alacsonyabbak voltak 30 000 kNm/rad értéknél.
Irodalomjegyzék
- [1] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (1. rész) – Laboratóriumi vizsgálatok. Sínek Világa 2016;6:2-6.
- [2] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (2. rész) – Vasúti pályás vizsgálatok. Sínek Világa 2018;6:12-17.
- [3] Németh A, Major Z, Fischer Sz. FEM modelling possibilities of glued insulated rail joints for CWR tracks. Acta Technica Jaurinensis 2020;13(1):42-84.
- [4] Németh A, Fischer Sz. Laboratory test results of glued insulated rail joints assembled with traditional steel and fibre-glass reinforced resin-bonded fishplates. Nauka ta Progres Transportu 2019;81(3):65-86.
- [5] Németh A, Fekete I, Szalai Sz, Fischer Sz. Supplementary laboratory investigations of modern plastic-polymer fishplates for rail joints. Nauka ta Progres Transportu 2019;84(6):86-102.
- [6] Németh A, Fischer Sz. Field tests of glued insulated rail joints with usage of special plastic and steel fishplates.
- Nauka ta Progres Transportu 2019;80(2):60-76.
- [7] https://www.researchgate.net/profile/Attila_Nemeth6/research
- [8] https://www.researchgate.net/profile/Szabolcs_Fischer/research
- [9] https://mmtdi.sze.hu/nemeth-attila
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.