A cikk szerzője:

Németh Attila okleveles infrastruktúra-építőmérnök
Széchenyi István Egyetem

Dr. Major Zoltán egyetemi adjunktus
Széchenyi István Egyetem, Győr

Dr. habil. Fischer Szabolcs egyetemi docens
SZE

A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (3. rész) – Véges elemes modellezések

A Sínek Világa folyóiratban megjelent korábbi, 2016-os [1] és 2018-as [2] cikkeinkben már tárgyaltuk a polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínillesztések laboratóriumi és vasúti pályás vizsgálatait. Jelen cikkünkben a laboratóriumi méréssorozataink eredményeit alapul véve egy kalibrált-validált véges elemes modellt (FEM-modell) mutatunk be, amely alkalmas nem kizárólag kéttámaszú, hanem folytatólagos, többtámaszú, kétdimenziós gerendaként figyelembe vett rugalmas-süllyedő alátámasztású vasúti vágányok alakváltozásainak – valamint igénybevételeinek és feszültségeinek – kalkulációjára is.

Az épített FEM-modellben elvégzett számos futtatás alapján megadjuk az αsrh paraméter 100 és 106 értékek közötti változtatása esetén a modellezett ragasztott-szigetelt sínillesztések függőleges lehajlás értékeit a támaszköz függvényében. Sajnos egyetlen diagramon olyan módon nem fértek el a görbék és a hatvány regressziós függvényei, hogy minden releváns adat megfelelően látszódjon, ezért három diagramban ábrázoljuk őket (az egymást követő diagramokon egy-egy azonos görbe minden esetben látható az összehasonlíthatóság érdekében) (4–6. ábra).

4. ábra. A függőleges lehajlás paraméter változása az alkalmazott támaszköz függvényében különböző αsrh értékek esetén (1000…10 000 kNm/rad intervallumban), 60-as sínrendszer esetében
5. ábra. A függőleges lehajlás paraméter változása az alkalmazott támaszköz függvényében különböző αsrh értékek esetén (10 000… 30 000 kNm/rad intervallumban), 60-as sínrendszer esetében6. ábra. A függőleges lehajlás paraméter változása az alkalmazott támaszköz függvényében különböző αsrh értékek esetén (30 000…106 kNm/rad intervallumban), 60-as sínrendszer esetébenAnnak érdekében, hogy gyorsabban lehessen számítani a függőleges támaszközépi lehajlás értékeiből az αsrh paramétereket, valamint fordítva – értve ez alatt azt, hogy ne kelljen minden esetben FEM-modellt futtatni a kalkulációkhoz –, meghatároztuk az αsrh = 100…30 000 kNm/ rad intervallumra az alkalmazható regressziós függvényeket. Többszöri futtatás alapján a logaritmikus szerint ábrázolt függvények használata adta a legjobb közelítést. (Értsd: Nem logaritmikus függvényeket használtunk, hanem mind a függő, mind a független változót a grafikonon azok logaritmusával ábrázoltuk, és ezek figyelembevételével határoztuk meg a változás trendjét.) Megjegyzendő, hogy a 30 000…106 intervallumra így sem voltak elfogadható pontosságúak a kalkulálható regressziós függvények, illetve kiegészítésként megemlítendő, hogy a laboratóriumi méréseink alapján az acélhevederes MTH-P típusú ragasztott-szigetelt sínillesztések fárasztás előtti értékei is alacsonyabbak voltak 30 000 kNm/rad értéknél.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123456Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (1. rész) – Laboratóriumi vizsgálatok. Sínek Világa 2016;6:2-6.
  • [2] Németh A, Fischer Sz. A polimer-kompozit hevederes ragasztott-szigetelt sínkötések (2. rész) – Vasúti pályás vizsgálatok. Sínek Világa 2018;6:12-17.
  • [3] Németh A, Major Z, Fischer Sz. FEM modelling possibilities of glued insulated rail joints for CWR tracks. Acta Technica Jaurinensis 2020;13(1):42-84.
  • [4] Németh A, Fischer Sz. Laboratory test results of glued insulated rail joints assembled with traditional steel and fibre-glass reinforced resin-bonded fishplates. Nauka ta Progres Transportu 2019;81(3):65-86.
  • [5] Németh A, Fekete I, Szalai Sz, Fischer Sz. Supplementary laboratory investigations of modern plastic-polymer fishplates for rail joints. Nauka ta Progres Transportu 2019;84(6):86-102.
  • [6] Németh A, Fischer Sz. Field tests of glued insulated rail joints with usage of special plastic and steel fishplates.
  • Nauka ta Progres Transportu 2019;80(2):60-76.
  • [7] https://www.researchgate.net/profile/Attila_Nemeth6/research
  • [8] https://www.researchgate.net/profile/Szabolcs_Fischer/research
  • [9] https://mmtdi.sze.hu/nemeth-attila
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2020 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©