A cikk szerzője:

Radvánszky Réka alépítményi szakértő
MÁV Zrt. PTIG

Alépítmény-átépítés Márkó térségében

A Bakony hegység maradandó élményt nyújt a túrázóknak, fenséges látványt a vasúton utazóknak, ugyanakkor a mindennapokban megannyi meglepetést rejteget a MÁV-dolgozóknak. Emitt legördülő sziklatömb, amott kimosódott gyökérzettől kidőlt fa állja útját a vasúti forgalomnak. Márkón a rekonstrukció alatti töltésrézsű szakadása zárta ki a vasúti közlekedést nem kevés időre. Ez utóbbi káresemény mikéntjéről, előzményeiről, helyreállításáról, a kivitelezés egészéről számol be az alábbi írás.


A bal oldali támfal homlokfelülete 15 cm magas és 22 cm szélességű előre gyártott betonelemekből épült (12. ábra). Az egyes elemek szárazon, kötőanyag felhasználása nélkül, speciális hornyokkal kapcsolódnak egymáshoz.
A támfal hátrahorgonyzását (13. ábra) biztosító georács végét a falelemekhez kapcsolják, így kötve be az elemeket a háttöltésbe.

11. ábra. Szivárgópaplan terítése az új töltésanyag felületére (Fotó: Borbély Viktor)12. ábra. Támfal homlokfelületi betonelemeinek építése (Fotó: Radvánszky Réka)13. ábra. Kiselemes támfal hátrahorgonyzása (Fotó: Radvánszky Réka)
A georács elhelyezése, rögzítése után dolgozták be a töltésanyagot 3 rétegenkénti tömörítéssel. Az esetleges kihasasodások megelőzésére a támfal homlokfelülete mögötti részt lapvibrátorral, a többi zónát vibrohengerrel tömörítették a fal hátlapjától indulva fokozatosan a georácsok szabad vége felé, a rétegek megfeszítését ily módon is biztosítva (14. ábra).
A támfal teljes magasságáig a fenti építési sorrend ismétlődik.
A támfal mögé bejutó vizek összegyűjtésére a csatlakozó töltés alsó zónájába fektetett 120 mm átmérőjű hossz-szivárgó és a 25 m-enként elhelyezett keresztszivárgó szolgál (15. ábra), ahonnan a víz a támfal előtt 40 cm talpszélességű, 10 cm magas elemekből kialakított folyókába távozik.

14. ábra. Kiselemes támfal töltésanyagának rétegenkénti tömörítése (Fotó: Radvánszky Réka)15. ábra. Szivárgó- és ejtőcsövek beépítése (Fotó: Borbély Viktor)
A rézsűfelületről érkező csapadékvizek elvezetésére a támfal tetején elhelyezett záróelem mellett, a vízszintes felületen min. 2% lejtésű, 75 cm talpszélességű és 15-17 cm magasságú előre gyártott elemekből folyóka épült.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©