A cikk szerzője:

Radvánszky Réka alépítményi szakértő
MÁV Zrt. PTIG

Alépítményhibás pálya­szakaszok helyreállítása a 20-as számú vasútvonalon (2. rész) – Veszprém–Herend közötti szakasz

A 2019/3. lapszámban a 20-as számú vasútvonal alépítményhibás pályaszakaszainak helyreállításáról megjelent cikk folytatásaként, további két alépítmény-rekonstrukciós munkát, annak előzményeit és kihívásait mutatjuk be írásunkban. Vasúthálózatunk földművei többségükben 100-150 évesek. A jelenkori talajvizsgálatok szerint a vasúti töltéseket többnyire a pálya melletti anyagárkokból, a terület fedőrétegének talajából építették. A napjainkra megnövekedett vonatforgalom és tengelyterhelés hatására az elvárt mechanikai és hidraulikai paramétereket a korosodott, kedvezőtlen anyagú és környezetű földművek nem képesek biztosítani.

A 120 km/h sebeségre és 225 kN tengelyterhelésre tervezett és átépített pályaszakaszokon a forgalom 60 km/h ideiglenes sebességgel és 210 kN engedélyezett tengelyterheléssel 2022. augusztus 28-án megindulhatott (26. ábra). A jótállásos vágányszabályozásokat követően, a sebesség fokozatos emelésével, a szerelvények október 30-tól a vonalszakaszra engedélyezett 100 km/h-val közlekedhetnek.

25. ábra. Vágánymezők fektetése Platov daruval

26. ábra. 2022. augusztus 28-án megindult forgalom
Az 1900 m hosszon történt rehabilitációs munka kivitelezése a rendelkezésre álló vágányzári időtartamban, feszített ütemezésben bár, de a kiváló munkaorganizáció eredményeként a kétségesnek vélt 2,5 hónap alatt megvalósult (27., 28. ábra).
Az alkalmazott talajjavítási módszer a jelenlegi modern helyszíni víz-, illetve beállítható kötőanyag-adagolásos technológiáknak köszönhetően egyszerű és gyors. Biztosítja a megfelelő teherbírást, csökkenti a benyomódásokat, javítja a vízzáróságot, a kezelt talajok víztartalom-változásra történő érzékenységét, a vasúti pálya menti terület egyidejű vízrendezésével várhatóan tartós földművet eredményezve.

27. ábra. A 460–466-os szelvények között átépült pályaszakasz

28. ábra. Az 549–562-es szelvények között átépült pályaszakasz
Az utóbbi évek kivitelezései révén a 20-as számú vasútvonal legkritikusabb szakaszainak stabilizálása elkészült. Ezeken a helyeken a tervezési paramétereknek megfelelően már a jövőbeli forgalomra alkalmas pálya épült. Valamennyi megvalósult projektért hálásak lehetünk, hiszen a MÁV Zrt. vezetésének folyamatos támogatása és sok kedves kolléga fáradhatatlan, segítő munkája van mögötte. Feladataink azonban nem értek véget, még számos alépítményhiba helyreállítása előttünk áll a további vonalszakaszokon.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző12345

Irodalomjegyzék

  • A kivitelezés műszaki tervdokumentációja. Szombathely: MÁV Zrt. Tervtár; 2021.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©