A cikk szerzője:

Gönczi Emese építőmérnök ügyvezető igazgató
Geosynthetic Kft.

Radarral detektálható geotextília alkalmazása a vasúti alépítményben

A közlekedésbiztonsági és gazdasági szempontok mellett a vasúti pályák költséghatékony üzemeltetéséhez szükséges az alépítmény állapotának pontos ismerete annak érdekében, hogy a karbantartási eljárások meghatározhatók és ütemezhetők legyenek. A felépítményen megjelenő hibákat, torzulásokat, alakváltozásokat, melyek szélsőséges esetben akár balesethez is vezethetnek, nagyrészt az alépítmény állapotának romlása okozza. Az alépítmény eltakart szerkezet, kezdődő hibái nem vehetők észre a felépítményen, ezért üzemeltetési szempontból fokozott érdek és követelmény állapotának a folyamatos monitorozása, melyre korszerű és gazdaságos megoldás a georadarral történő ágyazat-ellenőrzés radarral detektálható geotextília (RDG) együttes alkalmazásával.

A georadaros vizsgálat bemutatása, előnyei

A vasúti alépítmény rendellenességeinek feltárására a leggyakrabban alkalmazott módszer a vágánygeometriai elváltozások vizsgálata. Ez történhet helyszíni bejárás során szemrevételezéssel, illetve felépítményi mérővonat vizsgálattal. Ám ezek a vizsgálatok nem adnak teljes körű információt a pálya állapotáról és a hibák kiváltó okáról, a felépítményi elváltozásokból csak következtetni lehet az alépítmény hibáira. Az alkalmazott eljárások közül az alépítmény állapotának további feltárása pontszerűen alkalmazott vágatolásokkal, helyszíni feltárásokkal lehetséges, ami időigényes, roncsolásos vizsgálat, vágányzárat és forgalomkiesést indukál.
A georadaros (Ground Penetrating Ra­dar – GPR) vizsgálat folyamatos állapotképet biztosít kitakarás nélküli módszerrel az alépítményi elváltozásokról a teljes pályahosszban és keresztszelvényben. A georadar elektromágneses rövidhullámot bocsát ki, mely a nem egyforma dielektromos állandójú rétegekben visszaverődik. A dielektromos állandót többnyire a talaj nedvességtartalma (minél magasabb a nedvességtartalom, annál magasabb a dielektromos állandó), kisebb mértékben pedig a talaj sűrűsége és szerkezete határozza meg.
A georadaros roncsolásmentes vizsgálattal kimutatható a vasúti pálya romlásának két fő tényezője: az ágyazat és az al­építmény megnövekedett nedvességtar­talma, illetve annak felaprózódása és szennyezettsége, aminek következménye a teherbírás-csökkenés. Kimutathatók továbbá a különböző szerkezeti rétegekben végbemenő tönkremeneteli folyamatok, rétegvastagság megváltozása (1. ábra), al­ta­laj­süllyedés, vízzsákok kialakulása, továbbá a felszín alatti közműkeresztezések (2. ábra), akadályok, tereptárgyak jelenléte stb.

1. ábra. Pályageometria összevetése GPR radarképpel (Forrás: Developement of ground penetrating radar for railway infrastructure condition detection)

2. ábra. Közműkeresztezés radarképe (Forrás: Developement of ground penetrating radar for railway infrastructure condition detection)

Radarral detektálható geotextília jelentősége a vasúti alkalmazás során

Az RDG speciális alumíniumérzékelőkkel ellátott, 100% polipropilén alapanyagból készült nem szőtt geotextília, utólagos, roncsolásmentes, kitakarás nélküli georadarral történő vizsgálatokhoz fejlesztették ki. A geotextília hossztengelyére merőlegesen, 5 m-enként 20 cm vastagságú alumíniumérzékelővel van egybeépítve (3. ábra). Az eljárástól és az alumíniumérzékelőktől függetlenül a geotextília tulajdonságai nem változnak, a szűrési és elválasztási funkciókat továbbra is ellátja. Az RDG 100% polipropilén összetételű alapanyaga biztosítja a megfelelő szilárdsági, tartóssági és kémiai, vegyi anyagokkal szembeni ellenálló képességet – ezek vasúti alkalmazásnál elengedhetetlenek.

A cikk folytatódik, lapozás:1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©