A cikk szerzője:

Gönczi Emese építőmérnök ügyvezető igazgató
Geosynthetic Kft.

Radarral detektálható geotextília alkalmazása a vasúti alépítményben

A közlekedésbiztonsági és gazdasági szempontok mellett a vasúti pályák költséghatékony üzemeltetéséhez szükséges az alépítmény állapotának pontos ismerete annak érdekében, hogy a karbantartási eljárások meghatározhatók és ütemezhetők legyenek. A felépítményen megjelenő hibákat, torzulásokat, alakváltozásokat, melyek szélsőséges esetben akár balesethez is vezethetnek, nagyrészt az alépítmény állapotának romlása okozza. Az alépítmény eltakart szerkezet, kezdődő hibái nem vehetők észre a felépítményen, ezért üzemeltetési szempontból fokozott érdek és követelmény állapotának a folyamatos monitorozása, melyre korszerű és gazdaságos megoldás a georadarral történő ágyazat-ellenőrzés radarral detektálható geotextília (RDG) együttes alkalmazásával.


Németországi alkalmazása 2008-ban kezdődött a Deutsche Bahn vonalán az Oldenburg–Wilhelmshaven szakaszon, mely a Jade Weser kikötőhöz vezető nagy forgalmú vasútvonal része. A vasútvonal átépítésére az alépítmény tönkremenetele miatt volt szükség. Az előzetesen tervezett kavicscölöpözés helyett végül a georáccsal történő talajstabilizálást választották. A földműkoronára a georács alá GRK4 robusztussági osztályú, radarral detektálható geotextíliát terítettek, ennek segítségével a beépítést követően georadarral 400 MHz frekvencián méréseket végeztek. Az RDG által kijelölt határfelületet a radargramon a sárga nyíllal megjelölt hiperbolák mutatják, melyek az alumíniumszalagok jelenlétére utalnak (4. ábra). A méréseket fél év múlva megismételték, hogy az eredményeket összevethessék. (Forrás: Innovative Un­ter­­grunder­kundung mit GeoRail und RDG am Beispiel Sande – Varel, Wissen Un­ter­grunderkundung.)

4. ábra. Radargram 400 MHz frekvencián és 2D képe

Hazai alkalmazás

Az RDG geotextília hazai alkalmazása 2009-ben kezdődött a Záhony térségi szé­les nyomtávú vontatóvágány-hálózat fel­újí­­tása I. üteménél, nem sokkal az első külföldi beépítést és azok tesztelését követően. Azóta a megnövekedett számú pá­lya­korszerűsítési munkáknál a MÁV Zrt. PÜ PL Főosztály követelményeként épül be az RDG geotextília a projekt teljes bekerülési költségére vetítve minimális ráfordítással, jól felismerve a lehetőséget a későbbi georadaros alépítményi diagnosztika alkalmazásának elősegítésére.

5. ábra. A Szajol–Kisújszállás és Kisújszállás–Püspökladány vonalszakasz vasútipálya-korszerűsítésénél RDG geotextília beépítése nagygépes technológiával (Fotó: Gönczi Emese)

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©