A cikk szerzője:

Homlok Tibor magasépítő-mérnök projektvezető
Bilder Kft.

Lőrincz Dezső építőmérnök, építésvezető
Swietelsky Vasúttechnika Kft.

Vörös Zoltán okleveles építőmérnök
Utiber Kft.

Sínleerősítések a Szolnok–Szajol vasútvonal hídszerkezetein

A Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz felújítási munkáit a Közgép Zrt. vezetésével a Közgép Zrt., a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Strabag Vasútépítő Kft. alkotta Tisza-2013 Konzorcium végzi. A NIF Zrt. megrendelése alapján készülő beruházás célja egy korszerű, megbízható, alacsony üzemeltetési költségű vasúti pálya építése, mely egyaránt alkalmas a 160 km/h sebességű közlekedésre, valamint a 225 kN-os tengelyterhelésre is. A rekonstrukciós munka során teljes keresztmetszetében átépítjük a vasúti pályát, hat csoport új kitérő beépítésével rugalmasabbá és jobban szervezhetővé téve a vonatforgalom lebonyolítását. Felújítjuk a felsővezeték-hálózatot, a térvilágítást, a biztosítóberendezési és a távközlési hálózatot. Milléren egy forgalmi kitérőt, míg Szajol állomás „védelmére” új árvízvédelmi töltést építünk. Mindezek mellett természetesen megújulnak a szakaszon lévő műtárgyak is. A Tisza-híd mederszerkezetét kicseréljük, az ártéri szerkezeteket pedig felújítjuk. Az árvíz levonulásának meggyorsítására egy új, 40 m-es ártéri hidat létesítünk. Átépül a Besenyszögi aluljáró és a Zagyva-híd, valamint a szakasz összes kisműtárgyát is felújítjuk. Az alábbiakban a vasúti pálya átvezetését mutatjuk be a vonalszakasz hídjain.

 

Besenyszögi híd

A régi elbontott felszerkezet helyén két új, előre gyártott vasbeton, hosszirányban szeletelt lemezből álló felszerkezet épül. A két szelet tengelyesen szimmetrikus, együttdolgoztatása keresztirányú össze­feszítésükkel történik. A nyílás 12 m, a támaszköze 12,78 m. Egy felszerkezetszelet szélessége 2,25 m, együttes szélességük a gyalogjárda nélkül 4,5 m. A híd teljes szélessége a járdákkal együtt 6,0 m, hossza 13,66 m.
A vasúti pálya esése a hídon 0%, ezért a vízelvezetést a felszerkezet tetején kialakított vápákkal kellett biztosítani a fel­szer­kezetbe betonozás előtt elhelyezett ejtő­csövekhez.
A két vasbeton lemez keresztirányú össze­feszítéséhez 2 m-es kiosztásban 7 × 4 db feszítőkábelt terveztek be a 110 mm átmérőjű PVC kábelburkoló csőbe.
A felszerkezet az újonnan készített szerkezeti gerendákra támaszkodik. Lekötése a hídfőkre 28 mm átmérőjű betonacéllal történik, a szerkezeti gerendában kialakított hüvelyeken keresztül.

8. ábra. Az elkészült felszerkezet
Az 1048+39 szelvényű Besenyszögi úti aluljárón 20 cm széles és 14 cm mélységű vályúban kellett az Edilon rendszerű felépítményt kialakítani. A kialakítás érdekessége, hogy a szerkezet hosszából adódóan nem szükséges dilatációs szerkezet és terelőelem beépítése (8. ábra). A hídszerkezet és a folyópálya csatlakozásánál az átmenet fokozatosságát bordás kiegyenlítőlemez és a rajta elhelyezett, FFU szintetikus keresztaljak biztosítják.
A tervezett pályageometriából adódóan a műtárgyon fekvő vágány irányviszonya a bal szerkezeten R = 5000 m sugarú ív, a jobb szerkezeten egyenes. A kivitelezés gondos előkészítést és precíz kivitelezést igényelt, mert a szerkezeten kialakított rugalmas vágány korábban épült meg, mint a csatlakozó vágányszakaszok.
A vonalszakasz további műtárgyain zúzottkő ágyazatos vasúti felépítmény épült, 35 cm hatékony ágyazatvastagsággal.
A műtárgyakon kialakított korszerű pályaátvezetések hosszú távon biztosítják a gazdaságos fenntartást, a pálya rugalmas ágyazását, valamint a lakóépület közelében a szükséges zajcsillapítást.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2015 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©