A cikk szerzője:

Posgay György ügyvezető igazgató
Metalelektro Méréstechnika Kft.

Monitoringrendszerek a vasúti hidaknál

A cikk írásakor a MÁV és a MÁV-HÉV kezelésében 11 olyan híd van, amelyen diagnosztikai mérőeszközöket építettek be vagy utólagosan telepítettek. A 2016-ban elkészült MÁV Műtárgy Monitoring Rendszer (MMR) szerverére sorra csatlakoznak az addig helyi adatgyűjtéssel működő hidak diagnosztikai berendezései. Ma már a szakemberek közel ezer mérőeszköz eredményét érhetik el online a rendszerben, elősegítve ezzel a szerkezetek állapotának értékelését és a megalapozott döntést. Írásom a keretek nyújtotta lehetőségek mellett összefoglalóan mutatja be a vasúti hidak monitoringrendszereit.

1. ábra. Nagyrákosi völgyhíd (ahid.hu)

Újpesti vasúti híd

A híd 2008. évi átépítésekor az új saruelrendezés és a hidraulikus féktámasz mozgásának ellenőrzésére helyi adatgyűjtésű monitoringrendszert építettünk be [4]. Tápellátása saját elemről történik. A mért paramétereket a 3. táblázat tartalmazza. A monitoringrendszer bekötése a MÁV MMR-rendszerébe még nem történt meg.

Várpalota elkerülő út vasúti hídjai

A 8-as számú főút Várpalotát délről elkerülő szakaszán két hídra, a B2 és B4 jelűre 2016-ban készült monitoringrendszer. A hidak leírása megtalálható a [3] irodalomban. A monitoringrendszer célja az alábányászott területen létesült hidak esetében a támaszmozgások figyelése. Ezt a célt szolgálja az erőméréssel rendelkező saruk beépítése. A hidakon mért paramétereket a 4. táblázatban foglaltuk össze. A monitoringrendszer napelemes tápellátással és GSM-adattovábbítással üzemelnek. Az adatok 2016 óta jelennek meg az MMR-ben.



A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] 93/2012. (V. 10.) kormányrendelet az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről.
  • [2] H.1. Vasúti hídszabályzat. H.1.9. utasítás. Vasúti hidak és egyéb műtárgyak műszaki felügyelete [47/2018. (XII. 21. MÁV Ért. 13.) EVIG sz. utasítás
  • [3] Erdődi L, Erdei B. Vasúti hidaknál alkalmazott monitoringrendszerek. Vasbeton 2019;4.
  • [4] Erdei B, Nyári J. Monitoringvizsgálatok a MÁV vasúti hídjain. Sínek Világa 2015; különszám.
  • [5] Erdődi L. Műtárgy monitoring a MÁV Zrt. gyakorlatában. Hidász Napok. Balatonfüred, 2016.
  • [6] Erdődi L, Posgay Gy. Monitoringrendszerek alkalmazása a hídfelügyelet során a déli összekötő vasúti Duna-hídon. Építmények védelme, 2016 konferencia, 2016.
  • [7] Dési A, Borzai T. Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
  • [8] Horgos D. Újszerű híd- és pályaszerkezetek a MÁV hálózatán. Sínek Világa 2021;4-5:42-5.
  • [9] Végső Zs. A Kvassay híd felújítása. Hídépítők, 2020 hidepito.hu
  • [10] Németh D. Kaposvár IMCS ferdekábeles gyalogos és kerékpáros híd. Hidász Napok, Siófok, 2019. hidaszokertegyesulet.hu
  • [11] Álló L, Horváth A. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (2. rész) – A tervezést meghatározó körülmények, építéstechnológia. Sínek Világa 2018 különszám.
  • [12] Duma Gy, Gyurity M. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (3. rész) – A felszerkezet tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
  • [13] Hiros K. A Déli összekötő vasúti Duna-híd (4. rész) – Az alépítmények felújításának tervezése. Sínek Világa 2018 különszám.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / Különszámában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©